Side 1 av 1

Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 18 nov 2016, 20:50
av skilpaddaN287
Kanskje dumt spørsmål men må sjekke uansett. Passer toppdeksel/ventildeksel fra B202/212 på B204 eller B205?

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 18 nov 2016, 21:31
av Ingvar N629
Ja

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 18 nov 2016, 22:07
av skilpaddaN287
Virkelig...
Da skal motorrom på 9-5 få seg en facelift =D>
Takker for raskt svar :worship:

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 21 nov 2016, 18:22
av skilpaddaN287
Bilde
Bilde
Skal visstnok være pulverlakk. Innsug til B202. Får nok ikke bruk for det :wink:

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 21 nov 2016, 20:02
av Ingvar N629
Passer det ja, med forbehold om at motoren ikke er for "ny". Koblinga til veivhusventilasjonen ble endret på 04. Regner ikke med det spiller noen rolle for deg, som etterlyser B2X4 bunndel, men kan jo være greit å vite lell...

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 22 nov 2016, 17:15
av skilpaddaN287
Å ja. Viktig informasjon, tusen takk. Vil jo trenge programvare også men det vet du vel råd for...
Og B234 også hvis det kniper...
er nesten litt synd å bytte denne motoren(B205) Bilen har gått 161000km og motoren virker sunn og frisk uten ulyd og blårøyk, men ønsker meg en B234 i denne.
Er vel normalt at disse bruker litt olje sammenlignet med 9000 som ikke bruker olje...?
Er jo ment å være et lavprisprosjekt dette
Betalte jo nesten ingenting for bilen så det er jo noen penger tilovers til ting og tang :)

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 22 nov 2016, 20:22
av Ingvar N629
Hvis du har en fungerende B205, ser jeg ingen grunn til å sette inn en B204. Smidde wössnere er billig, inn med dem så blir det en kjempemotor.

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 23 nov 2016, 23:46
av skilpaddaN287
Hmmm ja :) Men det er vel billigere og enklere å bare bytte motor... Motoren må ut og toppen må av...
Og B2*4 har vel oljepumpe med bedre kapasitet enn B2*5???
Eller er jeg på feil jorde igjen...? :oops:

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 24 nov 2016, 11:31
av Ingvar N629
Motoren må ikke ut for å bytte stempel, men du må av med toppen og bunnpanna. Jeg ville likevel tatt den ut for å bytte register dersom du måler strammeren til i nærheten av 15 mm (grense for skift), når du først er i gang. Lager sjekker man selvsagt i samme slengen, men dette bør du jo uansett gjøre om du får tak i en gammel 2X4. Å bare montere en motor som er MINIMUM gammel nok til å kjøpe øl i butikken uten å åpne den og måle over alt hadde ikke jeg gjort, det er for mye jobb med et motorbytte til at jeg hadde giddet å slurve bare for å risikere å få igjen mer jobb om kort tid.

Oljepumpa er jeg ikke så sikker på lenger, Saab selv påstår at den nyere pumpa har bedre flow... Du kan uansett ikke bruke den uten å måtte sveise på forskruvninger til AC-kompressoren og servopumpa på registerdekselet, disse mangler på de gamle motorene (nei du kan ikke droppe denne ene skruen på hver brakett).

Og så må du huske på et par ting til. Du kan ikke bare montere en B2X4, du må bytte toppen, dvs den må uansett planes og du må ha ny toppakning. Ventilene sjekker man selvsagt at er helt tette, ikke uvanlig finner man lekkasje på minst én av dem på eksossiden. Da er det ut med ventilene og slipe, og frese setene.
Du kan montere toppakning for B2X4 på en 2X4/2X5 hybrid. Pakninga for B2X5 er bedre (mer holdbar og bedre varmeovergang), MEN da må du ta ut stemplene og dreie dem ned 1,1 mm da stålpakninga er tynnere.
Registersettet til B2X5 er billig og passer NESTEN på B2X4, med unntak av dreva til balanseakslingene som er forholdsmessig kostbare å kjøpe utenom (unntatt de aller sist produserte B2X4). Til B2X5 får du alt i ett sett som ikke koster stort.
Balanseakslingene til B2X4 er mye tyngre enn de til B2X5.
B2X4 har kortere råder, noe som betyr høyere vendekrefter.
Blokka på B2X5 er lettere.

Min mening er at å blindt montere en komplett B2x4 bunndel er en i overkant enkel løsning som folk feilaktig ser på som veien til frelse og skuddsikker motor. Eller, det hadde funket betydelig bedre om man hadde tatt seg råd og bry med å gå igjennom motoren og måle registerstrammer, kontrollere balansekjede, måle klaringer på råde-, veiv- og aksiallager, måle sylinderklaringer, måle retthet (kast) på veiv og selvsagt bytte deler og maskinere ved behov. Dessverre er jo dette dyrt, og for samme kost kan man altså få en B2X5 som er BEDRE. B2X4 har EN klar fordel over B2X5, og det er stempel. Punkt slut. Så skal man huske på at stempel som har vært med i 200 000++ km gjennom minimum 18 år selvsagt har vært med på sin del av varme og belastningscykler og er vel kanskje ikke noe å montere i en ellers påkostet motor, selv om de for øyet ser pene ut.
Står man med en totalhavarert B2X5 bunndel med bra topp og skal kjøpe seg EN ny bunndel så er det jo selvsagt billigst å kjøpe en B2X4 og ta de nødvendige grep på den, og ende opp med et godt resultat. Men når du besitter en B205 som (vi antar) er i utmerket stand, så er regnestykket annerledes.

Det jeg skal være enig i, er at om man får tak i en B2X4 som man går over og måler opp og finner at her er alt i orden, så er det en billig måte å få en god motor på. Men dette vet man jo aldri når man kjøper en brukt motor, såpass har jeg lært etter X antall overhalinger. Motorer som går veldig pent kan gi store overraskelser ved åpning (og de hadde ikke gått pent så veldig mye lenger, for å si det sånn).

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 24 nov 2016, 16:49
av skilpaddaN287
Takker igjen for et veldig godt svar.
Da bytter man stempel for å få bedre oljeringer er det så? Ellers er motoren god nok? Forutsatt at alt er som det skal være ellers...
Har lest et sted at man ikke kommer unna oljeforbruket på disse da det ligger i den siste revisjonen av veivhusventilasjon som en må ha på disse motorene. Og at etter 2004 er motoren modifisert slike at en slipper oljeforbruk...
Primært ønsker jeg meg en 2,3 i denne på sikt. Bilen er bra og den er rustfri...
Men har solgt begge mine 9000 nå så det står ikke noen motordonor i garasjen lengre...
Er da ikke så bundet av motorvalg...
Men skjønner at jeg må legge i noe mere penger enn jeg først hadde tenkt hvis det skal være noe vits i.
Alle motorbyggere der ute opfordres nå til å sende meg PM :D

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 24 nov 2016, 17:54
av Ingvar N629
Ingen av B2X5-motorene jeg har bygget med Wössner stempel og den gamle blokka 98-03 med siste veivhusvent har brukt olje. Solgte nettopp motoren som sto i den gamle konebilen, og den var bygget akkurat slik. Åpnet den selvsagt for kontroll, og etter 60 000 km var den gullende ren inni, noe som tyder på liten blow-by av forbrenningsgass til veivhuset.

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 24 nov 2016, 18:06
av skilpaddaN287
Har du noen ide om hva en må regne med å betale for noe sånt...
Både i deler og ferdig motor...?

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 26 nov 2016, 16:56
av skilpaddaN287
Er det bare veiva som er forskjellig på B205 og B235...?

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 26 nov 2016, 17:29
av Ingvar N629
Veiv, stempel, råder og avgassventiler. Samt dyser på årsmodellene 98-00.

For pris på motorbygg kan du kontakte meg direkte, kontaktinfo på www.mgmotor.no

Re: Toppdeksel/ventildeksel

Lagt inn: 26 nov 2016, 18:31
av skilpaddaN287
Ja det er jo selfølgelig der slike spørsmål hører hjemme :oops: