Side 1 av 1

SAAB 900 classic og ABS-lampa

Lagt inn: 16 des 2016, 23:48
av Landmann
En 1992-modell, 3-dørs combi ble reddet før skroten.

Bilen har stått i ro i 1,5 år. Ved oppstart lyser ABS-lampa. Eier har forlatt vår verden - og ingen vet om lampa har lyst før. Jeg koblet vekk startbatteriet og lot kjerra stå ett døgn uten (gammelt tatertriks fra andre bilmerker), men no way. Med fulladet startbatteri - og ABS-lampa lyser fortsatt.

What to do? Noen som har peil?

Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa

Lagt inn: 17 des 2016, 00:00
av TurboTrykk
Lese ut feilkoder, sikkert en sensor som har tatt kvelden. Kan også være sprekk i en abs ring, men om lampen lyser fra du starter selv om bilen står i ro, så er det sikkert en sensor.

Om du er litt nifty, så kan du erstatte alle sensorene med motstander på 1kOhm, de simulerer abs føler så lenge bilen står i ro. Så kobler du på en og en sensor igjen helt til lampen lyser, så har du synderen. dette trikset fungerer bare dersom lampen lyser helt fra du vrir om tenningen, ikke om den kommer på etter du har kjørt ett stykke.

Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa

Lagt inn: 17 des 2016, 00:28
av Landmann
Genererer disse hjulsensorene ørlite strøm når hjulet spinner rundt? Kanskje man kan måle milliampére?

Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa

Lagt inn: 17 des 2016, 00:51
av TurboTrykk
De genererer ikke strøm, men du kan måle motstanden, skal ligge sånn ca mellom 800-1200 ohm en plass når bilen står i ro.

Mistenker du en er defekt, erstatt den med en 1kOhm motstand å se om lyset slår seg av.

Du kan ikke kjøre med motstand(er) montert og unngå abs lys på den måten, det fungerer bare så lenge hjulene står stille. Altså til feilsøking.

Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa

Lagt inn: 17 des 2016, 01:40
av Landmann
TurboTrykk skrev:De genererer ikke strøm, men du kan måle motstanden, skal ligge sånn ca mellom 800-1200 ohm en plass når bilen står i ro.

Mistenker du en er defekt, erstatt den med en 1kOhm motstand å se om lyset slår seg av.

Du kan ikke kjøre med motstand(er) montert og unngå abs lys på den måten, det fungerer bare så lenge hjulene står stille. Altså til feilsøking.
Ok, takk for svar. Jeg får teste til uka og melde tilbake deretter...

Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa

Lagt inn: 17 des 2016, 10:07
av Ingvar N629
Lyser kun ABS-lampa, eller lyser varselet om lavt trykk også? Dette er et ganske spesielt system, det kan ikke leses ut feilkoder med hva som helst heller. Mål motstand i giverne først, det er kontakthus på torpedoveggen og under baksetet.

Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa

Lagt inn: 17 des 2016, 14:22
av Landmann
Ingvar N629 skrev:Lyser kun ABS-lampa, eller lyser varselet om lavt trykk også? Dette er et ganske spesielt system, det kan ikke leses ut feilkoder med hva som helst heller. Mål motstand i giverne først, det er kontakthus på torpedoveggen og under baksetet.
Takk for svar!

Mht "lavt trykk" - da mener du muligens lavt væskenivå?
Nei - det er kun "ABS"-varselet som lyser.

Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa

Lagt inn: 17 des 2016, 16:52
av TurboTrykk
Mulig jeg tar feil her, har ikke noe erfaring med akkurat din bil, men er vel ganske likt rundt om.

Med lavt trykk mener man trykket på bremsevæsken etter abs pumpen, abs pumpen skal bygge trykk i systemet når du setter på tenningen.
Man bruker høre pumpa gå ett sekund eller tre når du vrir om på tenningen.
Sitter en sensor i abs pumpen som sjekker at du har nok trykk til at pumpen kan operere, dersom den ikke får bygget nok trykk så får du en varsellampe.


Lavt væskenivå blir noe annet, eget varsel for dette, som oftest (!) i rødt.

Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa

Lagt inn: 17 des 2016, 18:39
av Ingvar N629
Ikke lavt væskenivå, men lavt akkumulatortrykk. Det er ikke bremsekraftforsterker på disse, men stålkule med gjmmibelg inni, og nitrogengass imellom.

Re: SAAB 900 classic og ABS-lampa

Lagt inn: 17 des 2016, 18:59
av Landmann
Takk for gode opplysninger. Dette må sjekkes; pumpelyd. Det blir til uka.

Bilen er en MY92 2,1 16V, 2-dørs. Verdt å ta vare på...