Side 1 av 2

Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 20 jan 2017, 13:07
av Ksu74
Har lite peiling på dette, men har fått 3 feilkoder som tilsier at tennkasett bør byttes.
Har sett på en på skruvat https://www.skruvat.no/Kit-Coil-P289327.aspx
men det står også under at det er for BCPR7ES-11. Er det kun anbefalt,eller passer dette også til 6ES?

Sent from my Pixel XL using Tapatalk

Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 20 jan 2017, 13:18
av Paradigm N558
Står ikke om det er orginaldel eller ikke.
Om den er uorginal, så kjøp heller fra forhandler, tennkassettene gjør en svært viktig jobb, i tillegg til å bare være coiler...

Re: RE: Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 20 jan 2017, 14:57
av Ksu74
Paradigm N558 skrev:Står ikke om det er orginaldel eller ikke.
Om den er uorginal, så kjøp heller fra forhandler, tennkassettene gjør en svært viktig jobb, i tillegg til å bare være coiler...
Skjønner. Jeg vet ikke om det er originalt..
Fikk lånt meg diagnose verktøy som ga 3 feilkoder.
P1334
P1312
P0340
Ut i fra det jeg har funnet av info er det lite sannsynlig at det å skifte plugger vil hjelpe på dette, men at tennkasett bør byttes?

Sent from my Pixel XL using Tapatalk

Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 20 jan 2017, 15:05
av Hjelle, N6
Skruvat er ikkje original kassett nei, det har iaf tidlegare vore er Proparts.
Alle desse tre feilkodene du nemner her kan settast om fks. det er sot på pluggane, start med å bytte dei, det er iaf billig og har kanskje ikkje vore gjordt på ei stund?

Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 20 jan 2017, 16:26
av Paradigm N558
Da ville jeg fulgt Hjelles råd, og først byttet plugger.
Om dette ikke hjelper, så er det rett at tennkassetten er neste ting å bytte, men kjøp orginal.

Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 21 jan 2017, 12:23
av Kato
Ksu74 skrev:- men det står også under at det er for BCPR7ES-11. Er det kun anbefalt,eller passer dette også til 6ES?
Nå er det som egentlig var spørsmålet ditt, passende tennpluggtype, ikke besvart, men er vel kanskje heller ikke lenger aktuelt i tilfelle du ikke kjøper "pakken". Du har ikke oppgitt opplysninger som skulle ha lagt til grunn for å få et svar du kunne ha tro på. Slike opplysninger er biltype/årsmodell (kanskje 9-5 MY06?), motortype (en "bensiner" kan originalt ha én av tre pluggtyper), om det er BioPower, "etanolkonvertert" etc. En -7-plugg er i utgangspunktet ikke et heldig valg for en -6-plugg, benyttet i en bil som (fortsatt) er "original".

Årsaken til at du ved et ev. kjøp av "pakken" fra Skruvat "vil spare 758 kr" er at dette etter all sannsynlighet ikke er en original kassett (populært kallt "pirat-"). Kjøpt fra Orio, igjennom en tidligere Saabforhandler, vil en original kanskje ligge på ca. kr 3.100-3.500. Et eksempel på prissetting av Original Equipment Manufacturer (OEM) kassetter sammenlignet med uoriginale, ser du hos Map Tun Parts: https://www.maptunparts.se/sok/55559955. Og OEM er i dette tilfelle SEM AB og det skal i alle tilfelle være stemplet på kassetten, noe det desverre også kan være på "profesjonelt utførte pirater".

Så ved kjøp av kassett ville jeg ved kontakt med salgsstedet først ha forsikret meg om at kassetten er OEM (dette gjelder også for ProParts!), merket SEM, og så kontrollert at den er av type TK3.7X (en eller annen bokstav fom. B).

Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 21 jan 2017, 18:38
av Ingvar N629
Kato skrev:En -7-plugg er i utgangspunktet ikke et heldig valg for en -6-plugg, benyttet i en bil som (fortsatt) er "original".
Joda, det går helt fint. 7er-pluggen blir varm nok til å holde seg ren.

Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 21 jan 2017, 22:32
av Kato
Men er det noen fordeler ved bruk av en "kaldere" pluggtype enn den som i utgangspunktet, av konstruktøren motoren, er tilpasset den respektive motor?

Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 21 jan 2017, 23:40
av elling
Hei
Kan hende det er noen som har fasiten på det du beskriver, men jeg gjorde følgende for å bli kvitt samme feilmeldinger:
Hadde tilgang på tennkasett av den typen Skruvat selger. Da forsvant P1334, P1312 og P0340
Bilen er en 9-5 aero 2000 modell med steg 3 Maptun. Plugger NGK BCPR 7ES-11. Dvs. iht anbefaling.
Fant fort ut at jeg også hadde dårlige vakumslanger og sleit litt med feilmeldinger forbundet til dette. Skiftet magnetventiler (inkl på torpedovegg) og ingen feilmeldinger siden.
Til ditt spørsmål: Ja, tennkassetten fra Skruvat passet og fungerte for min del og har kjørt 300 mil siden da.
N210

Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 22 jan 2017, 01:57
av Ksu74
Takker for mange flotte hjelpfulle svar. Jeg har fått svar på noe av det jeg har lurt på men også masse annen nyttig info, råd og tips samtidig.
Ut i fra hva jeg ser i service heftet ble det sist gang skiftet til plugger til BCPR6ES-11. Det var før jeg kjøpte bilen. Jeg har ikke sjekket hvilken kassett det er, om det er 3.7k eller ikke, ei heller om det er originalt.
Mitt opprinnelige spørsmål var om jeg kunne kjøpe kassetten fra skruvat men samtidig bruke 6 plugger i stedet for 7, som skruvat anbefaler. Saken er at annonsen nevnte ikke andre alternativer til plugger unntatt 7. Begynte da å lure på om 6 ikke var mulig å bruke på disse men det høres jo rart ut..

Sent from my Pixel XL using Tapatalk

Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 22 jan 2017, 09:57
av Ingvar N629
Kato skrev:Men er det noen fordeler ved bruk av en "kaldere" pluggtype enn den som i utgangspunktet, av konstruktøren motoren, er tilpasset den respektive motor?
Nei men det er ingen ulemper heller, så lenge pluggen er varm nok, og det er 7eren i en 150-hester. Altså er det ikke lite heldig å bruke den.
Samme motor i BioPower-utgave skal ha 7-er selv om den kun går på bensin, i tilfelle den skulle bli kjørt på E85.
6-er plugger ble i utgangspunktet spesifisert for B205E i 150 hk versjon for å få ørlite kortere starttid. Den forskjellen merker ikke jeg. Trimmer man med Saabs egen sw til svimlende 185 hk så er 6-er pluggen for varm, da må 7 benyttes på samme motor. Så lenge pluggen blir varm nok til å holde seg ren, er varmetallet varmt nok.

Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 23 jan 2017, 12:57
av Kato
For ordens skyld benyttet ikke jeg uttrykket "lite heldig", samtidig som jeg også skrev "i utgangspunktet", dette på bakgrunn av at jeg svarte selv om TS ikke informerer om motortype.

Så lenge landet vårt er så mangfoldig som det er (også) mht. klima, var det jeg hadde i tankene at en original og "varmere" plugg kan ha, i alle fall i utgangspunktet, bedre kaldstartegenskaper enn en "kaldere" plugg.

Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 24 jan 2017, 00:00
av redturbo
Jeg kjører 154 hk rød tennkassett-motor B204L.
7-er pluggen er spesifisert som standard for motoren. Da har selvfølgelig motoren også vært testet i streng vinterkulde av produsenten.
7-er pluggen holder seg ren også på vinteren, men den går oftest kun langkjøring da.
Når det er mer små-kjøring benytter jeg 6-er pluggen.
Merker lite til forskjeller på kaldstart i mildt kaldt vær, dvs ned til minus 5 grader.
Har ikke benyttet den i kaldere temperaturer ennå, men motoren starter på 1-2-3 uansett hittil.
Ville vært mer betenkt med å bruke en varmere plugg som 6-ern om sommeren til høye tutall og hardkjøring.

Fordel med kald plugg er ved trimming og hardkjøring.
Et par Saab-verksteder i Oslo-området som jeg har forhørt meg om bruk av 6-er pluggen anbefaler den til ikke-trimmet motor på vinterstid og særlig til by/små-kjøring.
Hvis Saab-motoren og batteriet er i orden så starter den raskt også i -25 kuldegrader er min erfaring.

Kjøp en brukt tennkassett som ikke er brukt veldig mange tusen kilometer, da vel. Koster rundt 400kr, og ha en til i reserve i bagasjerommet. (Jeg har det).

Du ser enkelt på farge og forbrenning på pluggen hvordan den har det med din kjøring hvis alt ellers er i orden.
Søk på bilder: NGK spark plugs condition
https://www.ngksparkplugs.com/about-ngk ... spark-plug

Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 24 jan 2017, 21:09
av Ksu74
Da har jeg byttet plugger. De gamle så i grunn ok ut, men likevel på tide å skifte de. Etter byttet startet jeg bilen og check engine lampen lyste fortsatt, og jeg fikk deretter kodene slettet med diagnose verktøy. Startet bilen 5-6 ganger etter dette og lampen er foreløpig borte.

Sent from my Pixel XL using Tapatalk

Edit: Lampen kom tilbake dagen etter. Den kommer og går.
Har lest at alle de 3 kodene dreier seg om plugger eller coil.
De er som nevnt;
P1334
P1312
P0340

Hvordan kan jeg best sjekke om coil begynner å bli gåen?
Bilen går helt fint uten antydning til fusk. Toppen på kassetten er derimot ganske varm etter en kjøretur på noen mil. Er det tegn nok?

Re: Tennkasett og plugger, passer dette?

Lagt inn: 07 feb 2017, 17:09
av PerH N1870
Jeg har et par ganger hatt feil på røde tennkasetter.
Begge gangene har kasettene sluttet å virke momentant.
Feilen har altså ikke kommet og gått eller utviklet seg over tid.
Bilen fikk begge gangene motorstopp.
Det er min erfaring .........