Side 1 av 1
Startproblem saab 9000
Lagt inn: 15 feb 2017, 21:19
av Aero94
Hei, har ett periodisk problem med at bilen plutselig ikke starter, kan starte å gå helt uten problem en stund så plutselig vill den overhode ikke starte. Må stå i ro en stund så kan den finne på å starte igjen. Misstenker bensinpumpe eller bensinpumpe rele. Hvor sitter dette releet? 9000 aero 94.
Re: Startproblem saab 9000
Lagt inn: 17 feb 2017, 21:50
av TurboTrykk
høres ut som veivakselsensor begynner å bli sliten. Da starter bilen gjerne når den er kald, men etterhvert så den blir varm så blir den vrang. Venter man en stund til den har fått kjølt seg ned igjen, så starter den helt fint.
Bensinpumpen bør du høre bygge trykk hver gang du setter på tenningen.
Re: Startproblem saab 9000
Lagt inn: 18 feb 2017, 04:07
av Aero94
Okei, hører ikke lyden fra bensinpumpen i det heletatt når jeg vrir om. Må vell være pumpen da? Eller releet med litt flaks...
Re: Startproblem saab 9000
Lagt inn: 18 feb 2017, 12:52
av TurboTrykk
du kan måle ved tanken på kontakten til pumpen om den får strøm. eller du kan prøve dunke litt hardt i tanken og se om den starter da.
Re: Startproblem saab 9000
Lagt inn: 18 feb 2017, 14:55
av Kato
Aero94 skrev:- Hvor sitter dette releet? 9000 aero 94.
Jeg kan ingenting om 9000 (desverre), men med et multimeter kan du ved å plukke litt på nettet ifm. hva slike eiere skriver om problemer relatert til ditt, kanskje få litt hjelp fra det.
Pumpereléet er tilsynelatende montert med litt "krøkkete" tilkomst, der ulike metoder for tilgang kan ha sine fordeler/ulemper:
http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... y-or-worse
Långmilare på STCS har "utviklet" en metode for å finne status på drivstoffpumpa for en 9-5, men som han mener også kan benyttes ifm. 9000, se post #17:
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... viewfull=1. I ditt tilfelle setter du den positive meterproben på sikring #14 og den negative på #22. Dette siste minner litt om hva en kar skriver om dette:
http://www.twinsaabs.com/9000/fuelpump/ ... p?nsteps=3, men jeg anbefaler ikke benytte hans "jumpermetode".
Kommer du til å få målt motstand igjennom motoren til pumpa, kan verdien ligge på ca. 2 ohm, eller så, når
den iallefall er OK, men likevel kan selve pumpa være defekt.