9-3 tid 8v EGR feil?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
sivsaab
Innlegg: 2
Registrert: 14 okt 2013, 15:44

9-3 tid 8v EGR feil?

Legg inn av sivsaab » 10 mar 2017, 14:04

Hei, har en 2006 9-3 tid 8v (120 hester`n). Stort sett snill og grei bil, men.. Den vil nemlig ikke dra når turtallet passer 3000 runder, dette startet for noen måneder siden. Det kjennes ut som at at man rett og slett ikke har turbo..
Det skjer av og til at den virker som den skal, men det er bare et lite øyeblikk så er den tilbake og er skikkelig "lat". Har hatt ute og rengjort EGR ventil, uten at det hjalp. Har og prøvd å nappe ut kontakten for å teste uten EGR, men fremdeles ikke bedring.
Har ikke vært på verksted og fått lest av feilkoder.

Tips og forslag til videre feilsøking mottas med takk :D

DanielK
Innlegg: 1
Registrert: 10 mar 2017, 21:24
Navn: Daniel Karlsen

Re: 9-3 tid 8v EGR feil?

Legg inn av DanielK » 10 mar 2017, 21:29

Falskluft på returslange? eventuelt sjekk DPF.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: 9-3 tid 8v EGR feil?

Legg inn av saab9000aero » 11 mar 2017, 00:10

kommer det godt med eksos ut bak når du ruser motoren? hadde en tidligere kollega som hadde samme problem. der var DPF smeltet innvendig og tett
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

sivsaab
Innlegg: 2
Registrert: 14 okt 2013, 15:44

Re: 9-3 tid 8v EGR feil?

Legg inn av sivsaab » 11 mar 2017, 09:05

Takk for svar og tips :-)
Har ikke klart å finne at det skal være falskluft, men er selvsagt ikke helt sikker på at jeg har fått sjekket alt godt nok. Det er relativt trangt og ikke så lett å komme til overalt. Men skal prøve å sjekke returslange på nytt.

Har ikke erfaring med tett DPF, men det kommer ut bra med eksos. Hvordan kan jeg avdekke evt tett DPF? Kun via diagnose?
Kan det regenereres, eller må det byttes?
Det lukter "grill/ koks" av bilen så det virker som om den ikke forbrenner riktig.

Etter at jeg koplet fra EGR ( stengte ) så opplever jeg at bilen går som normalt av og til, fram til du har dratt litt på et par ganger. Da strupes den igjen.
Fremdeles ingen feilmeldinger.
Kan tilføye at bil har gått 192", vi har hatt bilen i 6 år og en del blandakjøring og noe bykjøring. Som selvsagt kan gi god grobunn for trøbbel.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: 9-3 tid 8v EGR feil?

Legg inn av saab9000aero » 11 mar 2017, 19:27

har en tidligere kollega som har hatt to biler innom jobben på denne siden av nyttår. begge to med tett/svidd DPF. en 06 modell ng 9-3 150 hk manuell. Og en 06 9-5 automat. begge kjørt 170-220000 km.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: 9-3 tid 8v EGR feil?

Legg inn av john n04 » 12 mar 2017, 17:24

2005 8v har vel ikke dpf? Iallefall ikke min. Siden du fortsatt har symptomer uten egr innkoblet, så skulle jeg tippe på magnetventilen til turboen. Men dette blir jo vill tipping. Feilkoder vil hjelpe veldig i dette tilfellet.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
lawicel CanUsb, og Tech2!

Svar