Bytte av ventildekselpakning

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Bytte av ventildekselpakning

Legg inn av skilpaddaN287 » 17 apr 2017, 14:03

Hva brukes for å holde pakninga på plass i lokket til man har fått lagt det på plass og kan begynne å skru til boltene (B205)
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Bytte av ventildekselpakning

Legg inn av Kristian N2215 » 17 apr 2017, 16:42

Noen dråper med pakningssilikon rundt omkring.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Re: Bytte av ventildekselpakning

Legg inn av skilpaddaN287 » 17 apr 2017, 17:44

Mener du flenstetning som brukes til bunnpanna?
Er jo nesten som å være slangetemmer dette...
Eller kanskje jeg har fått en spesielt gjenstridig pakning...
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte av ventildekselpakning

Legg inn av Ingvar N629 » 17 apr 2017, 18:36

Ja, samme som til bunnpanna. Bruk original pakning evt Elring, alt annet jeg har prøvd er vanskeligere å legge og blir knallhard og utett etter kort tid.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Re: Bytte av ventildekselpakning

Legg inn av skilpaddaN287 » 18 apr 2017, 20:33

Veldig godt råd Ingvar. Var bare mekonomen som hadde pakning her i byen, men det viste seg å være Elring. Vesentlig bedre enn den jeg fikk fra MapTun.
Med en streng med flenstetning gikk det som en lek.
Er det fare for dårlig resultat ved bruk af for mye av den røde guffa...?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Bytte av ventildekselpakning

Legg inn av saab9000aero » 19 apr 2017, 05:53

Største faren med og bruke for mye av den er at biter av den kan falle ned i motor og tette olje kanaler og olje sil. Så viktig og være litt forsiktig. Men er ikke mye som skal til uansett
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bytte av ventildekselpakning

Legg inn av Saabfan » 03 mai 2017, 21:15

Største faren med og bruke for mye av den er at biter av den kan falle ned i motor og tette olje kanaler og olje sil.
Bruker du en "vanlig" pakningssilikon må du tenke på dette.

Bruker du den originale tetningsmassen til bunnpanna, så mener jeg den ikke herder i luft - dvs det som flyter inn bare løser seg opp (noe som i og for seg heller ikke er ideelt).

Er for øvrig nevnt her; http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... _sump.html
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Svar