Side 1 av 1
Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Lagt inn: 19 apr 2017, 06:06
av ut218
Har irritert meg litt over bakker og bruk av cruisecontrollen. Den har en tendens til å legge inn gasspådrag noe for seint, slik at farta synker, for deretter å overkompensere og sørge for downshift og akselerasjon, så gire opp , synkende fart og og downshift.
Er det noen som har dette problemet som har klart å løse det. Kan jo gire ned manuelt, men det er jo litt dumt i bakker der det strengt tatt burde være unødvendig. Ble dette bedret med nyere modeller? 2011 modellen kompenserer øyeblikkelig, og har ikke dette problemet.
Får forresten girkassa beskjed om throttle posisjon i forbindelse med kickdown? Noe man kan justere?
Re: Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Lagt inn: 19 apr 2017, 08:37
av Ingvar N629
Har du trimmet bilen? Da blir dette ofte krøll hvis det ikke er gjort riktig. Det er også forskjeller mellom årsmodellene i ulike kalibreringer. Trionic styrer kickdown, dette bestemmes av pedalposisjon men indirekte styres det av beregnet moment som finnes i en referansetabell hvor momentet er lagt inn som funksjon av luftmasse pr forbrenning og turtall. I pedalmatrisa ber man om en innlagt luftmasse avhengig av turtall og pedalposisjon, momentet hentes fra momenttabellen og sendes på buss til TCM som styrer kassa mens kickdown er kun punkter for % pedalposisjon. Cruise bruker også luftmasse mot moment. Det er med andre ord et samspill mellom ulike kalibreringer i software.
Re: Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Lagt inn: 19 apr 2017, 09:42
av ut218
Ja. Er trollspeed trim på den.men den var sånn før også, men da var de tilbakeslagsventilene defekte, slik at jeg ikke fikk fullt turbotrykk. Har altså ikke testet funksjonsfrisk aero uten trim. Trollspeed opplyste at det var girkassa som begrenset momentet. Veldig mange faktorer som bestemmer dette ser jeg. Kan omprogrammering av trionic øke moment uten downshift.
Virker som bilen girer ned når den ligger i 80-90 i D og kommer halveis inn på det gule feltet. Vil egentlig ha den opp til det røde feltet før downshift, når jeg ikke kjører sport. Da hadde cruisecontrollen fungert bedre.
Re: Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Lagt inn: 19 apr 2017, 09:54
av Ingvar N629
Kassa (TCM) begrenser moment ved å be Trionic om momentbegrensning via buss, men det kommer an på kalibreringen i Trionic hva det begrenses til. TCM har ingen kontroll på hva momentet faktisk er, dette er det Trionic som styrer. Jeg kalibrerer alltid om kickdown når jeg trimmer biler med automat, da blir kassa mye roligere og momentet i motoren utnyttes mye bedre. Forbruket går også litt ned. Men moment/luftmassematrisa skal man holde seg unna med mindre tenninga kalibreres om, slik at motoren produserer mer moment på samme luftmasse, ellers beregnes momentet feil. I mange trimprogram tulles det med dette, og det får følgefeil for automatkasse, cruise og TCS/ESP.
Re: Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Lagt inn: 19 apr 2017, 15:33
av ut218
Hvis du skulle endret programmet. Må du ha tilgang til bilen?
Re: Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Lagt inn: 19 apr 2017, 17:30
av Ingvar N629
Ikke for de endringene der, nei.
Re: Cruisecontrol automat og bakker Saab 9-5 2002,
Lagt inn: 20 apr 2017, 16:17
av skilpaddaN287
Hiver meg på her. Jeg har nå min andre 9-5 med automat begge 2001 den første standard 2.3 185hk og nå en 2.0 med et eller annet trimprogram. Begge hadde lik oppførsel, tåles omtrent ikke gasspådrag før den girer ned. Og jeg kjenner også igjen beskrivelsen av oppførsel på cruisecontrol... Samt veldig mye opp/nedgiring i hastighetsområdet 80-90
Veldig forskjellig på min 9000 2.3 aut, der gikk det an å bruke dreiemomentet uten at den giret ned med en gang. Er jo helt forskjellige girkasser på 9000 og 9-5 men går det an å få kassen på 9-5 til å oppføre seg noenlunde likt?
Er jo ikke noe poeng å ha en bil med bra drag i mellomregisteret hvis den girer ned med en gang det går litt tyngre...