Side 1 av 1
Skjevt ratt
Lagt inn: 23 apr 2017, 19:36
av HugoC
Hvordan er det mulig at rattet kan bli skjevstilt med et par cm etter bytte av fjærer og nedre bærearmer foran? 9-3, 2006 mod. Arbeid utført på verksted.
Re: Skjevt ratt
Lagt inn: 23 apr 2017, 21:27
av Hjelle, N6
Det er vel so enkelt at hjulstillinga har endra seg... Få tatt en firhjulskontroll, det er ihvertfall mitt tips.
Re: Skjevt ratt
Lagt inn: 24 apr 2017, 05:32
av HugoC
Ok.
Re: Skjevt ratt
Lagt inn: 24 apr 2017, 07:37
av HugoC
Men, skal ikke dette "falle på plass" ved et skifte av deler? Verkstedet sier også at dette ikke skal skje?
Re: Skjevt ratt
Lagt inn: 24 apr 2017, 08:26
av Paradigm N558
Fikk byttet noe av tilsvarende deler du nevner, og Bodøs lokale Saab-pusher, krevde at jeg skulle ta en firehjulskontroll etterpå hos de, for å i det heletatt få gjort jobben.
Så rart at ditt verksted ikke gjør det samme da.
Re: Skjevt ratt
Lagt inn: 24 apr 2017, 08:29
av Ingvar N629
HugoC skrev:Men, skal ikke dette "falle på plass" ved et skifte av deler? Verkstedet sier også at dette ikke skal skje?
Det hørtes veldig spesielt ut hvis verkstedet har sagt dette!!
Re: Skjevt ratt
Lagt inn: 24 apr 2017, 08:34
av HugoC
OK, takk for tilbakemeldinger. Verkstedet sier at endringer på rattstilling ikke skal forekomme som resultat av den jobben som er gjort.
Re: Skjevt ratt
Lagt inn: 24 apr 2017, 08:45
av Ingvar N629
Når du bytter bærearmer så er det jo absolutt mulig at ting flytter på seg. Spissingen skal vel i teorien ikke endres, og det er vel det verkstedet mener. Likevel er det jo mulig å flytte litt på ting før man strammer boltene, det er litt romslig. Slik kan hjulvinklene ha blitt endret nok til at du må korrigere litt med rattet i fart, og dermed opplever det som at rattet står skjevt.
Re: Skjevt ratt
Lagt inn: 18 mai 2017, 16:16
av HugoC
Både fjærer, bærearmer og hjullager ble skiftet og det viste seg at spissingen var over en cm feil.