Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AmatørEierAvSaab
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2017, 17:13
Navn: Even Christoffersen

Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Legg inn av AmatørEierAvSaab » 24 apr 2017, 00:26

Hei

Jeg har nylig kjøpt en saab 9-5 2007, og har kanskje vært uheldig ved kjøpet.
Etter at jeg kjøpte bilen kjørte jeg en lang strekke hjem, og neste dag startet den fint når jeg tok en liten tur fram og tilbake til butikken.
Neste dag ville den ikke starte. Fikk kameraten min til å jumpstarte meg og jeg fikk da startet den opp igjen. Tenkte det var batteriet som bare var flatt, og satte den på ladning. Fikk senere start på den etter ladning, så jeg trodde problemet var løst men kjørte meg en god tur for å lade opp litt. Lot bilen stå igjen, og fikk så ikke start på den igjen neste dag. Satte den på ny ladningsrunde og her er jeg. Den starter ikke. Batterioppladeren sier at batteriet er fullt. Men fortsatt så starter den ikke.

Har brukt multimeter til å sjekke volten på batteriet underveis i det hele siden jeg trodde batteriet er dårlig, og når jeg hadde start på bilen så fikk jeg en volt på over 14. Så for meg virker det som om dynamoen fungerer. Ellers har jeg målt volt på 12.3, etter at jeg har latt lyset stå på i 2 minutter for å så sjekke. Når jeg faktisk fikk start på den sjekket jeg også underveis når jeg startet, og den gikk ikke under 10.5 ved oppstart.

Rett før jeg gikk inn for å skrive dette, så målte jeg en volt på 12.7, og den startet ikke.. Dette var i og med rett etter at jeg tok av laderen og så fikk jeg ikke start. Motorstarteren går rundt og det virker som alt ellers er i orden. Glemte å ta av laderen den ene gangen jeg prøvde å starte bilen, så vet ikke om det kan ha noe å si. Når bilen først var i gang etter kjøp, virka alt som det skulle. Har en feilmelding om lavt kjølevæskenivå på dashbordet (fikk startproblemet før denne meldingen dukket opp), men ellers så sier den meg ikke stort. Så det jeg lurer på er om dette fortsatt høres ut som et batteri problem, eller om det kan være noe annet? Takker for svar.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Legg inn av Kato » 24 apr 2017, 11:34

Her har du gjort så mange relevante målinger at det burde være enkelt å gi et entydig svar, men så var det ikke :(

Lading målt til 14V+ bør være et godt resultat, om det ligger mellom 13,8- - 14,4V. Var målingen noe (eller mye) over dette siste, kunne det tyde på at batteriet er utladet = har behov for mye påfyll.

10,5V, dersom det er målt når startmotoren går, er jo godt over det Workshop Information System (WIS) beskriver som indikasjon på lav kapasitet på batteriet, der grensen er satt ved at spenningen skal være >9,6V.

12,7V målt rett etter lading tyder iallefall på at det ikke er kortslutning i celler og en kapasitet på nærmere 100%, mens 12,3V målt med lyset på tyder på en restkapasitet på litt under 50%.

Siden startmotoren går ved alle disse tilfellene, er problemet ikke ved "immobiliseringen"; Om problemet var der ville ikke startreléet ha slått til.

Så tross alt ser jeg én mulighet i at det KAN være et batteri med redusert kapasitet/redusert evne til å ta opp lading, og en annen er mulig kontaktproblem i strømveien batteri/startmotor. Kontrollér igjen spenningen under startmotorkjøring og se om den fortsatt ser bra ut. For kontroll av ev. kontaktproblemer i kabelnettet batteri/startmotor kan det selvfølgelig "ohmes", men det beste er å foreta kontroll av mulige spenningsfall. Slike målinger utføres når startmotoren går. Først måles det med probene på batteripolene, notér spenningen. Så en måling på kabelskoene på batteriet, som bør gi (ca.) samme resultat som den første målingen. Er det et (større) avvik mellom disse målingene, måles det med positiv probe på "positiv" kabelsko og negativ på et godt, uisolert punkt på chassis. Er resultatet noenlunde likt det første, måles det med én probe på negativ batteripol og den andre på chassis og ser om her ligger en spenning der, dvs. i så tilfelle viser et mulig kontaktproblem.

Hadde du fått lånt et batteri med kjent, god ladingsgrad, så var jo det den enkleste elimineringsmetoden :)
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

AmatørEierAvSaab
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2017, 17:13
Navn: Even Christoffersen

Re: Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Legg inn av AmatørEierAvSaab » 24 apr 2017, 14:36

Tusen takk for svar. :)
Her er en oppdatering:

Nå har jeg tatt med batteriet opp til hellanor, slik at de kunne sjekke det. Batteriet som satt i bulet ut, og hadde vært fryst sa han. Spenningen var grei, men ampeeren var nok ikke på topp. Så jeg kjøpte et nytt batteri og puttet det inn i bilen. Bilen ville fortsatt ikke starte, men startmotoren min virket friskere ved påkobling av nytt batteri. Jeg tenkte så videre hva det kunne være som var problemet nå. Jeg hadde kun en kvart tank bensin på bilen og i natt snødde det, og det har vært litt vekselvis varmt og kaldt i det siste så jeg tenkte kondens kan være et problem. Så jeg fylte på 5 liter bensin og litt kondensfjerner for å se om det kunne hjelpe. Tenkte å måle spenningen som du sa hvis den ikke starter senere, tenkte å la kondensfjerneren virke litt først bare. Men jeg skjønte ikke den siste målingen: "Er resultatet noenlunde likt det første, måles det med én probe på negativ batteripol og den andre på chassis og ser om her ligger en spenning der, dvs. i så tilfelle viser et mulig kontaktproblem" Hvilken ledning skal på hva? og trengs det å bytte hvor kablene sitter i multimeter eller diverse under den målingen? :)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Legg inn av Kato » 24 apr 2017, 16:30

Det er for såvidt det samme hvilken av multimeterledningene som går til hva ifm. denne målingen, da jeg gikk ut ifra at du benytter et digitalt meter. Du har da et et + - eller -tegn som viser polariteten på målingen, og som det kan være litt interessant å se hva du registrerer. Med god tilkobling/kontakt i polskoen og der batterikabelen er festet i chassis, skal det ikke kunne måles spenning over denne, dvs. ikke spenningsfall (eller et svært lite når startmotor går).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Legg inn av Ingvar N629 » 24 apr 2017, 17:36

Det høres for meg ikke ut som om dette har noe med batteriet å gjøre i det hele tatt. Er det forskjell på hvor lett den starter med kald eller varm motor? Er det en BioPower?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

AmatørEierAvSaab
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2017, 17:13
Navn: Even Christoffersen

Re: Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Legg inn av AmatørEierAvSaab » 24 apr 2017, 17:48

Ja det er BioPower, hvor lett den starter med kald/varm motor kan jeg ikke svare på siden jeg ikke har hatt den mer enn en uke. Den startet helt fint når jeg kjøpte den, brukte noen sekunder sa tidligere eier men sånn hadde den alltid vært. Alt annet virket bra og jeg så på det meste under salget. Elektriske komponenter kan jeg dessverre ingenting om, så der er jeg blank. Den minner meg litt om min forrige bil, alt hørtes helt normalt ut, men den ville bare ikke starte. Der endte det med at kamakselsensoren og en sensor bak tenningen var problemet. Det var dog en 1998 audi a3.

Var super lei av å ha en så gammel bil, og ville ikke investere mer etter at jeg fiksa startproblemene, så jeg kvitta meg med den for å så kjøpe meg noe nytt. Derfor endte det med Saab 9-5 biopower 2007, følte jeg fikk en rimelig bra pris på den og 2 liter bensin motoren skulle være tingen etter å ha lest lenge om saab. Super behagelig å kjøre når den først var i gang og var storfornøyd, ser ut som en drøm uten riper og rust.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Legg inn av Ingvar N629 » 24 apr 2017, 18:15

Kan være veivakselgiver, men kan også være at fuelkalibreringen er totalt ute å kjøre, hvis den tror du kjører på et annet drivstoff enn du gjør vil den bli rimelig vond å starte, da det er himmel og hav mellom anrikning av startfuelmengde mellom bensin og E85. Siden du har en BioPower så kan den beregne seg ganske langt vekk før du får feilkode, enkelt og greit fordi det er så mangt som er innenfor normalen siden den kan flekse mellom to typer fuel.

Litt falsk luft fra en løs vakuumslange kan være alt som skal til, det kan altså være en bagatell, men de små viktige tingene er ikke så lett å se bestandig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

AmatørEierAvSaab
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2017, 17:13
Navn: Even Christoffersen

Re: Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Legg inn av AmatørEierAvSaab » 24 apr 2017, 19:05

Men ville man ikke få feilmelding hvis veivakelgiveren ikke gjorde som den skulle? Tenkte jeg skulle fylle opp tanken med drivstoff i løpet av kvelden for å se om det hjelper i tilfelle det er kondens (lov å håpe). Kanskje det hjelper på fuelkalibreringen?
Hvis det er sånne små viktig ting som falsk luft i en vakuumslange, så veit jeg ikke om jeg klarer å identifisere hvilke ledninger som må gåes over. Men det virker rart at det skulle vært problemet, i og med at det virket som batteriet til å begynne med? Jeg hadde jo trua at ting skulle løse seg ved å bytte batteriet. Men du tror ikke det kan være et "kontaktproblem i strømveien batteri/startmotor." som Kato foreslå? Tusen takk for svar forresten :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Legg inn av Ingvar N629 » 24 apr 2017, 19:13

Du skriver jo at startmotoren går som normalt? Veivakselgiver setter normalt ikke feilkode.
Bruker den mye bensin?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Legg inn av Ingvar N629 » 24 apr 2017, 19:17

Her er en enkel guide som hjelper deg å lokalisere de vanligste falskluftlekkasjer.
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx

Finner du en lekkasje og utbedrer den, så resetter du adapsjonene ved å ta av batteriets minuspol i noen sekunder.
Ellers er nye og korrekte plugger lurt å ha, din motor skal ha NGK BCPR7ES-11.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

AmatørEierAvSaab
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2017, 17:13
Navn: Even Christoffersen

Re: Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Legg inn av AmatørEierAvSaab » 24 apr 2017, 19:23

Ja startmotoren går rundt og høres helt vanlig ut. Bensinforbruket den brukte når den kjørte virka normalt for bilen. Den tidligere eieren har ikke kjørt på E85, han fikk ikke tak i det der han bodde.

AmatørEierAvSaab
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2017, 17:13
Navn: Even Christoffersen

Re: Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Legg inn av AmatørEierAvSaab » 04 mai 2017, 13:01

Det endte med at jeg fraktet den til et verksted.

Tennkassetten var defekt og måtte byttes, de satt også inn nye plugger. Men de satt inn Bosch tennplugger da, mange som sier at Saab'ene ikke liker noe annet enn NGK, men har det virkelig så mye og si? Hørte forsåvidt med han som satt i kassa, han sa det gikk fint.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2007, bensin 150 hk, start problemer

Legg inn av Ingvar N629 » 04 mai 2017, 14:36

Din motor SKAL ha NGK BCPR7ES-11.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar