Sentrallås?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ibanez99
Navn: PKS
Bil: Saab 9-5 Vector 2.0T
Sted: Vikhammer

Sentrallås?

Legg inn av Ibanez99 » 04 mai 2017, 16:19

Har nettopp skifta førerdør på min 2005 Saab 9-5, men etter at jeg skifta så vil ikke sentrallåsenheten på den nye døra virke..
Alle de andre 3 dørene og bakluka virker som før, og sentrallåsen virket på delebilen før jeg skrudde av døra.
Må sentrallåsenheten inne i døra reprogrammeres eller noe slikt?

Mvh, Ibanez99
2005 Saab 9-5 Vector 2.0T, Stage1 225hk 360nm

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Sentrallås?

Legg inn av Kato » 05 mai 2017, 12:35

Nei, låsenheten er rent "elektrisk" og består (kun) av motoren og mikrobrytere, så denne skal ikke "reservedelsprogrammeres" ved skifte.

Etter å ha sett litt på skjema for ulike årsmodeller, samt delenummer for disse, ser det (for meg) ut som det ikke er store ulikheter mellom dem. Forstår jeg det rett, når jeg mener du har skiftet inn den nye døra komplett, og har da ikke rørt låsenheten? Og fra hvilket modellår er døra?

Låset styres via TWICE så én tanke / ett forsøk kunne være å "restarte" denne ved å trekke sikring #17 i instrumentpanelet noen øyeblikk, for å se om dette endrer noe. En ulempe med dette er at denne sikringen også bl.a.er spenningsforsyning til styreenheten for motoren (ECM) slik at adapsjon som lagret i denne vil slettes (og må "bygges" opp på nytt). Men dette tilsvarer jo det som skjer når man kobler fra batteriet.

Problemet kunne jo være i multikontakten til døra, men fungerer styring av vindu er vel det heller ikke sannsynlig. Lås-/låsoppstyringen av dørene går ut fra samme punktet på TWICE, så når den fungerer for de andre dørene, så er problemet av "lokal" karakter.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Svar