Side 1 av 1

P0137

Lagt inn: 05 jul 2017, 06:52
av Klontis
Noen som vet hva feilkode P 0137 står for og hva som er problemet?

Re: P0137

Lagt inn: 05 jul 2017, 09:29
av Kato
Om du ønsker informasjon som er tilpasset DIN bil må disse baseres på opplysninger om bil-/motortype :wink:

Re: P0137

Lagt inn: 05 jul 2017, 12:45
av Klontis
Har en SAAB 9-5 2.3 2001 mod. Får altså motor-symbol og kode P 0137.

Re: P0137

Lagt inn: 05 jul 2017, 13:27
av Kato
P0137: O2S Circuit. Low Voltage. Sensor 2, gjelder altså den bakre oksygensensoren (lambdasonden). I følge WIS settes koden, i utgangspunktet, ved feil i ledningsnettet til denne, eller selve sonden. Men sensoren benyttes også ifm. "kontroll" av den fremre sensoren og vil også kunne reagere på redusert katalysatorytelse.

Siden du ikke har fått satt koder ifm. den fremre sensoren er vel problemet helst den første eller siste muligheten.

Re: P0137

Lagt inn: 05 jul 2017, 22:41
av Klontis
Kato skrev:P0137: O2S Circuit. Low Voltage. Sensor 2, gjelder altså den bakre oksygensensoren (lambdasonden). I følge WIS settes koden, i utgangspunktet, ved feil i ledningsnettet til denne, eller selve sonden. Men sensoren benyttes også ifm. "kontroll" av den fremre sensoren og vil også kunne reagere på redusert katalysatorytelse.

Siden du ikke har fått satt koder ifm. den fremre sensoren er vel problemet helst den første eller siste muligheten.
Kan jeg gjøre målinger med vanlig multimeter på koblingen til sonden? Isåfall hvordan?
Ser det er 4 stikkere i koblingen, 2 blanke og 2 litt gulere...

Re: P0137

Lagt inn: 06 jul 2017, 21:16
av Kato
Fargekodene på ledningene i pluggen til bakre sensor skal etter skjema for din bil være; Pinne #1 og -2 hvit, #3 grå og #4 sort.

Pinnene #1 og -2 går til varmeelementet som er en PTC og skal være ca. 9 ohm v/20°C. Pinnene #3 og -4 går da til selve sonden, som nok ikke kan måles med et multimeter på annen måte enn om målingene kunne sammenlignes med tilsvarende for en annen sensor, men da kun kunne gi en indikasjon på "tilstanden". Det er ellers advart mot bruk av kontaktspray ifm. pluggen/kontakten til sensoren, noe som kan virke inn på måleresultatet.

Så er det selvfølgelig mulig å måle fra kontakten som pluggen til sensoren går inn i, mot ECM som den er koblet til.