Saab 9-5, MY99, dropp i gasspedal, check engine... LØST
Lagt inn: 22 jul 2017, 23:19
(1) Kort forstory: ferietur, ventilarmen hoppet av (c-klipset hadde falt av) wastegate-armen (denne klokka heter vel kanskje aktuator?) slik at kjerra gikk som en kollåpen 2.0 med venteturbo. Men bilen gikk greit den til tross... Presset den ferietunge bilen opp en bakke i 5. giret og fikk/kjente et dropp i gasspedalen og brått kom check engine (CE) lampa på. Neste feriemorgen skulle bilen startes og jeg måtte mate gasspedalen opp og ned før den endelig gikk jevnt på tomgang.
(2) Jeg fikk så festet ventilarmen til wastegate-armen og nullstillet hjerner (koblet fra batteriet pluss en senere "kortslutning = plusskabel mot minuskabel). Ved oppstart var varsellampe for CE slukket. Men så snart det ble fart og litt turbotrykk kom CE-lampa på igjen.
(Jeg har ikke tilgang på diagnoseapparat.)
Selvom bilen har gått med liksomturbo, så har jeg sjekket alle vakuumslanger uten å finne sprekker.
Er det noe annet lurt jeg bør sjekke?
(2) Jeg fikk så festet ventilarmen til wastegate-armen og nullstillet hjerner (koblet fra batteriet pluss en senere "kortslutning = plusskabel mot minuskabel). Ved oppstart var varsellampe for CE slukket. Men så snart det ble fart og litt turbotrykk kom CE-lampa på igjen.
(Jeg har ikke tilgang på diagnoseapparat.)
Selvom bilen har gått med liksomturbo, så har jeg sjekket alle vakuumslanger uten å finne sprekker.
Er det noe annet lurt jeg bør sjekke?