Side 1 av 1

9-5 blåhvit røyk

Lagt inn: 26 jul 2017, 15:56
av Trope
Har akkurat kjøpt meg en 2005 mod 9-5 2,0t. Kjøpte den med mulig defekt motor eller turbo som et restaureringsprosjekt. Turboen ble byttet i fjor. Vet ikke om det orginalturbo eller kinaturbo. Bilen ryker noe ryker noe fryktelig. Og har gått 260000km. Teknisk sett ellers er bilen bra og så og si rustfri.
Usikker på om jeg skal forsøke å bytte turboen eller om motoren er kaputt. Fra 2004 var vel ikke lenger veivhusvenilasjonen noe problem.
Kan eventuelt sette inn motoren som står i gamlebilen. Denne er en 2,3t kjøpt fabrikkny for tre år siden og gått nå 35000km.
Håper noen kan gi meg tips på hva som er mest sansynlig årsak til at den ryker.

Re: 9-5 blåhvit røyk

Lagt inn: 26 jul 2017, 20:58
av TurboTrykk
Sjekk turbo for slakke og ta en kompresjonstest så vet du svaret.

Re: 9-5 blåhvit røyk

Lagt inn: 26 jul 2017, 21:01
av Trope
Hva skal kompresjonen ligge på

Re: 9-5 blåhvit røyk

Lagt inn: 27 jul 2017, 14:50
av TurboTrykk
Akkurat det er jeg usikker på. Garantert noen andre her som vet. Men den skal uansett verdi, være rimelig lik på alle sylindre. får du noe større avvik så har du funnet synderen. Turbo ville jeg sjekket for slakk på både luft og eksosside.