Hei
Jeg hadde vanskeligheter med å få ut tappepluggen på min 95 fra 99. Dro ut av byen til jobben til en kompis hvor jeg kunne få bilen på bukk for å lette arbeidet. Fikk ut tappepluggen, men det viste seg at den var satt inn med helicoil gjengeinnsats. Nå er problemet hva gjør jeg for å fikse dette billigst mulig? Ny gjengeinnsats er vel det beste alternativet, men om noen har andre forslag så mottas de med takk.
Jeg har aldri satt inn en gjengeinnsats, men etter hva jeg forstår er det rimelig rett fram, stemmer det? Og er det slik at det må være halvgode gjenger i bunnpanna for å få dette til?
Tappeplugg satt inn med Helicoil. Hvordan fikse det?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Tappeplugg satt inn med Helicoil. Hvordan fikse det?
Ja, du må sette inn ny helicoil hvis det er slik at den ble med ut. Ikke vanskelig i det hele tatt, men du må ha egnet verktøy, det er IKKE lett å skru inn en helicoil uten å ha verktøy som skrur den inn fra den innerste tråden, som er bøyd innover slik at du får tak på den med verktøyet. Biten av den innerste tråden du skrur helicoilen inn med knekkes deretter av, så den må du være sikker på at blir med ut og ikke havner inn i bunnpanna.
Gjengene må selvsagt være i orden. På bunnpanna di så er de allerede boret opp og gjenget på nytt til større dimensjon, siden det sitter helicoil der. Å bore opp enda en dimensjon er ikke mulig uten å gå opp i dimensjon på tappepluggen, så om gjengene er skadet enda en gang så må du enten bore og gjenge opp og bytte til større tappeplugg, eller bytte bunnpanne.
Gjengene må selvsagt være i orden. På bunnpanna di så er de allerede boret opp og gjenget på nytt til større dimensjon, siden det sitter helicoil der. Å bore opp enda en dimensjon er ikke mulig uten å gå opp i dimensjon på tappepluggen, så om gjengene er skadet enda en gang så må du enten bore og gjenge opp og bytte til større tappeplugg, eller bytte bunnpanne.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Takk.
Er det slik at jeg kan gå opp en dimensjon uten større problemer, nok gods i bunnpanna? Sliter med å få tak i gjengeinnsats i rett dimensjon, det stemmer vel at det er M14 plugg? M14 er i alle fall en dimensjon som jeg ikke har funnet i Kristiansand ennå.
Er det slik at jeg kan gå opp en dimensjon uten større problemer, nok gods i bunnpanna? Sliter med å få tak i gjengeinnsats i rett dimensjon, det stemmer vel at det er M14 plugg? M14 er i alle fall en dimensjon som jeg ikke har funnet i Kristiansand ennå.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er nok gods men det går jo utover arealet til kobberskiva, så det spørs vel om du får tak i plugg og skive som passer. Helicoil er vel å få tak i, hør med et verksted.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!