Side 1 av 1

Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell

Lagt inn: 19 aug 2017, 15:33
av AmatørEierAvSaab
Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell

Jeg trodde bilen min hadde kjede, men ved en nærmere titt så ser det ut som jeg har registerreim. Noen som kan bekrefte?
Motorkode: B205E, bensinmotor

Så igjennom serviceheftet og det har ikke blitt byttet registerreim i hele bilen sin levetid. Bilen har gått 174 000 km.
Forresten også vanlig at disse bilene drikker litt olje? Takker for svar!

Re: Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell

Lagt inn: 19 aug 2017, 15:56
av Ingvar N629
Den har kjede.

Re: Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell

Lagt inn: 19 aug 2017, 17:21
av AmatørEierAvSaab
Må den eventuelt byttes etterhvert?
Motoren høres helt fin ut.

Re: Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell

Lagt inn: 19 aug 2017, 18:00
av Ingvar N629
Byttes når det er slitt, sammen med sleider og drev. Transmisjonen til balanseakslingene byttes samtidig. Billige originaldeler, alt i en sats, men dyr jobb da motoren må ut. Saabs slitasjegrense er satt til 15 mm utstikk på kjedestrammer, denne kan relativt enkelt tas ut og måles. Holdbarhet på dette varierer veldig, 300 000 km er fullt mulig om motoren har fått tette oljeskift og gått en del langkjøring, mens det kan være utslitt på 100 000 km ved oljeslam-problematikk.
Hører du litt rasling fra motoren (med åpent panser, ikke når du sitter i kupeen) så er det lurt å få målt kjedestrammeren.