Hei.
I går skiftet jeg vannpumpe, et par styrhjul og drivreima, men under operasjonen oppdaget jeg at det også er lyd i fra hjulet på AC-kompressor. Både frihjulet og clutchen.
Er det noen som vet om det er mulig å få tak i deler til å fikse kompressoren, eller lønner det seg å bestille en ny?
Og ved bytte av denne, må man tømme anlegget for gass, for deretter å fylle etter byttet?
Hvis det må tømmes, er det mulig å kjøre med bilen uten å fylle gass, slik at jeg kommer meg til et sted hvor de kan fylle etter reparasjonen?
Er fristet til å bytte AC-kompressor selv, men er usikker på hva som skjer med gassen. Er det noen som har erfaring med dette, eller vet hva som må gjøres, evt. hvem jeg kan kontakte?
Adrian
Bilen er en Saab 95 2004 2.0t 150hk
Ulyd fra ac-kompressor Saab 95 2004 2.0t
Moderator: Moderatorer
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Ulyd fra ac-kompressor Saab 95 2004 2.0t
Som et eksempel ser du at i alle fall gjennom tidligere Saabforhandler får man deler fra Orio: https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901.
Originalt OEM P/N er 5048368, men altså erstattet med 12758380.
Prisen er SEK og uten mva. og det er jo interessant å se at i tilfelle kompressoren ER komplett med clutch og det hele, er den rimeligere enn clutch repsett
Anlegget må tømmes (blir tømt om det ikke utføres med egnet utstyr!!) for gass i tilfelle kompressoren byttes og må etterfylles også med olje med mengde avhengig av hva som skiftes.
Hvis "ECON" velges på ACC-panelet (om du har et automatisk klimaanlegg) vil kompressor ikke starte, men det beste er å trekke "A/C-reléet" og da kan du dra for (korrekt) påfylling av anlegget.
Originalt OEM P/N er 5048368, men altså erstattet med 12758380.
Prisen er SEK og uten mva. og det er jo interessant å se at i tilfelle kompressoren ER komplett med clutch og det hele, er den rimeligere enn clutch repsett
Anlegget må tømmes (blir tømt om det ikke utføres med egnet utstyr!!) for gass i tilfelle kompressoren byttes og må etterfylles også med olje med mengde avhengig av hva som skiftes.
Hvis "ECON" velges på ACC-panelet (om du har et automatisk klimaanlegg) vil kompressor ikke starte, men det beste er å trekke "A/C-reléet" og da kan du dra for (korrekt) påfylling av anlegget.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
Re: Ulyd fra ac-kompressor Saab 95 2004 2.0t
Takk for svar! Akkurat det jeg trengte å vite
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Ulyd fra ac-kompressor Saab 95 2004 2.0t
Kompressoren starter ikke hvis systemet er tomt for gass. Det sørger trykkvakten for. Så du kan trygt kjøre bilen med tomt system, da det kun er frihjulet som snurrer, og ikke selve kompressordelen. Vær obs på at tørkefilter må byttes hvis systemet har vært åpnet i lenger tid.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.