Side 1 av 1

Feilkode P2280

Lagt inn: 22 mai 2018, 18:10
av Robertstokke
Hei! Har akkurat fått feilkode P2280(Mass air flow, Higher than expected) på min 9-5 2006 1.9tid.

Bilen gikk fra ca 0,7l til 0,92l per mil og ryker(svart) veldig ved pådrag. Opplever at bilen "Napper" når jeg gasser jevnt på rundt 2000rpm, turtall viseren går opp og ned. Bilen har betydelig mindre kraft i høyere hastigheter, trykker på gassen, men ingenting skjer.

Har gått over det meste av slanger men klarer ikke å se noe skade. Har også sjekket "Swirl flaps" , de sitter der de skal. Jeg fant en slange som var nokså løs og sitter ganske dårlig, men er usikker på hva dette er.. legger ved bilde og video.

Forslag? :)

Bilde: https://imgur.com/a/qUgaAGO
Video: https://imgur.com/a/VyEvyA2
(Den kobber delen med hull på fra videoen løsnet faktisk når jeg rikket litt mere på den, skal det være slik?)

Re: Feilkode P2280

Lagt inn: 23 mai 2018, 22:34
av Robertstokke
Mekaniker fra mekonomen mente at det var denne slangen som kunne for disse problemene, må skifte slange og få tak i noen tettninger. Oppdaterer når dette er gjort. :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Re: Feilkode P2280

Lagt inn: 24 mai 2018, 16:40
av arvmadla N2945
Slangen du viser til er til veivhusventilasjonen. Er ikke helt overbevist at det er denne som er feilkilden til P2280. Holder en knapp på en luftlekkasje mellom turbo og spjeldus. På 06mod har intercooler en svakhet og er kjent for å sprekke. Ofte viser dette i tegn av oljesvetting nede på intercooler. Finner du ingen tegn på lekkasje noen plass så tar du en trykktest av innsuget.

Andre sjekkpunkter for denne feilkoden finner du på vedlegg.
Bilde

Re: Feilkode P2280

Lagt inn: 24 mai 2018, 17:27
av Robertstokke
Har div steder rundt omkring hvor det er litt fuktig med olje, skal se nærmere på det. Gått over slanger flere ganger, men klarer ikke se noe tegn til skade.

Hva er fremgangsmåten for å trykkteste? :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Re: Feilkode P2280

Lagt inn: 24 mai 2018, 21:13
av arvmadla N2945
Et eksempel er å bygge seg en sak som dette: (takk til Kristian ;) )
Bilde

Bilde

Monter den på røret isteden for MAF. Tilfør ca 0,5 BAR og lytt etter lekkasje. Viktig at du kobler av røret fra veivhusventilasjonen som går inn på luftinntaket før turbo (det røret du nevner tidligere ) og tetter hullet midlertidig med en finger eller annet. Benytt såpevann på en sprayflaske for å finne eksakt hvor lekkasjen er om det er vanskelig å lokalisere lyden. Om det er lekkasje som er årsaken til feilkoden vil jeg tro det er en relativt stor lekkasje som er lett å finne.

Re: Feilkode P2280

Lagt inn: 31 mai 2018, 17:06
av Robertstokke
Hei! da har jeg funnet feilen, og det var ikke slangen til veivhusventilasjon som var problemet.

Det var to store sprekker i slangen mellom spjeldhus og turbo som nevt over. Feilen var gjemt under noe varmebeskyttende tøy.
Brukte såpevann på sprayflaske for å finne feilen, sprutet overalt hvor feilen kunne være og ga gass. Dermed begynte det å boble hvor det var luftlekkasje. :)

Legger ved bilde. Har ordnet en midlertidig fiks til ny slange kommer.

Bilde: https://imgur.com/a/YDYM4Ns

Re: Feilkode P2280

Lagt inn: 02 jun 2018, 08:39
av arvmadla N2945
Så bra det løste seg :)