Side 1 av 1

Bremseslanger i stål - merke?

Lagt inn: 24 jun 2018, 11:12
av TiaZzz
Hei

Har Goodridge stålomspunnede slanger på Brukis i dag. Driver å plukker ned bilen nå og ser at slangene er fine, men kuplinger har rustet noe så ekstremt. Får ikke demontert uten å ødelegge noe. Skuffende for et så kjent merke. Noen som har erfaringer fra andre leverandører?

Re: Bremseslanger i stål - merke?

Lagt inn: 24 jun 2018, 14:24
av Helge
Alt ruster så lenge det blir tilført vann og oksygen.
Legg på litt salt på toppen så går det ganske fort.

Er de du har E-merket?

Re: Bremseslanger i stål - merke?

Lagt inn: 24 jun 2018, 14:29
av TiaZzz
Njæ, det vet jeg ikke. Uansett ikke funnet noe i forskriften som sier noe annet om slanger enn at det skal være på stell. Vist dem tre-fire ganger på PKK uten at noen har sagt noe.

Enig med det at alt ruster, men galvaniseringen på disse er jo bare til pynt. Makan til rust. Sikkert fint i Texas, men på Østlandet er det bare sarv. De over ti år gamle originale var i bedre stand.

Re: Bremseslanger i stål - merke?

Lagt inn: 24 jun 2018, 15:09
av Helge
De skal strengt tatt være e-merket.
EU-mannen din har ikke gjort jobben sin. ;)

Vær obs på dette med e-merking. Etter nyttår blir reglene enda strengere.

Kjøper du slike slanger så pass på at de er e-merket.

Vi lager slike på jobben med e-merking.

Re: Bremseslanger i stål - merke?

Lagt inn: 25 jun 2018, 12:26
av TiaZzz
Har du en lovtekst eller en forskrift på dette? Og har du noen lenker til de nye reglene? Veilederen som er gjeldene for verkstedene nå er dette (versjon 2.0 av veilederen):
1.1.12. Bremseslanger

Visuell kontroll av komponentene mens bremseanlegget aktiveres.

Ved vurdering av sprekker i bremseslanger, bøyes slangen for å vurdere
alvorlighetsgraden. Dersom corden blir synlig er dette grunnlag for
mangelmerknad.

a) Defekt eller overhengende fare for svikt eller brudd. 3
b) Slanger skadet, slitt, vridd eller for korte. 2 (3)
c) Lekkasjer/svetting i slanger eller tilslutninger. 2 (3)
d) Slanger utvider seg for mye under trykk. 2 (3)
e) Slanger porøse/sprekker. 2
Versjon 3.0, som jeg forstår er den som erstatter 2.0:
1.1.12. Bremseslanger

Visuell kontroll av komponentene mens bremseanlegget aktiveres.
Ved vurdering av sprekker i bremseslanger, bøyes slangen for å vurdere
alvorlighetsgraden. Dersom corden blir synlig er dette grunnlag for
mangelmerknad.
Mangelmerknad b) og c) bedømmes med 1 ved mindre alvorlige avvik.
Mangelmerknad e), f) og g) bedømmes med 3 ved trafikkfarlig feil.

a) Overhengende fare for svikt eller brudd 3
b) Slange er skadet 2 (1)
c) Slange er feil montert 2 (1)
d) Slange er for kort 2
e) Lekkasje i slange eller tilslutning 2 (3)
f) Slange utvider seg under trykk 2 (3)
g) Slange porøs/sprekt 2 (3)
Så ja, den er strengere, men det står ingenting om E-merking eller andre krav. Spesielle krav er dog nevnt for hovedlys så instruksen omhandler dette spesielt.

Re: Bremseslanger i stål - merke?

Lagt inn: 26 jun 2018, 12:56
av TiaZzz
EBC: https://koolart.no/ebc-high-performance ... -2005.html
Kuplinger i 303 stål, så det burde jo ikke ruste så fælt.

HEL: http://auto.helperformance.com/saab-9-5 ... -1997-2005
Kuplinger i 303/304 stål.

Goodridge: https://www.goodridge.co.uk/products/ca ... 1950663047
Her kan man velge hva "fittings" skal være laget av. Selvfølgelig hadde NeoBros eller PartsForSaabs zinc plated. Fra bildene fra SP så ser de også ut som det.

Får titte litt videre.