Legg inn
av Ingvar N629 » 29 sep 2018, 18:04
Spørsmålet her er jo om bilen har en vesentlig mangel som selger kjente til eller burde ha kjent til, og har holdt tilbake for kjøper. Ikke gjør noe på bilen uten å dokumentere det som gjøres. Havari på en slitedel (turbo) etter 13 år er neppe noe å krangle for på en bil til 58000 kr, spørsmålet er hvordan resten av motoren er. Jeg ville ha vært skeptisk til så lav kjørelengde, med mindre den er fulgt godt opp. Med oljeskift etter boka blir det årlig på denne da den har gått så lite, da snakker vi i gjennomsnitt 7700 km mellom hvert skift. Har den dermot fulgt kmstand for service så er ikke det bra, dette er noe kjøper kan sies å skulle ha undersøkt, all den tid servicehefte er forelagt kjøper før salg.
Skrur du på motoren så mål kjedestrammer (bilde), ta bilder av bunnpanne og plukk gjerne ned midterste veivlager og sjekk lagerskåla (bilde), mål med tråd om du er i tvil eller for dokumentasjonens del, men stort sett er stor slitasje her veldig enkelt å se.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan