Side 1 av 1
Motorfeil - turbo
Lagt inn: 04 mar 2019, 13:38
av HugoC
Hei
Får motorlampe ved pådrag/forbikjøring ved ca 4000 omdr og bilen går i limp mode. Får feilkode på turbo. Slettet feilkode og bilen gikk normalt inntill nytt pådrag. 9-3, 2006, tid 120hk. Årsak? Feil P0238
Re: Motorfeil - turbo
Lagt inn: 04 mar 2019, 18:30
av Kato
Jeg kan vel ikke bidra med noe her, men denne DTC er for ECU EDC16 ikke listet i WIS, men derimot for T8 og ME9. P0234 5A og -5B er oppgitt, med tekst om hhv. for høyt og for lavt ladetrykk, som følge av mekanisk feil. Ett kriterium for at koden kan settes er rpm >2750.
P0238 for "bensinerene" henspiller på at ladeluft "absolutttrykkgiver" er kortsluttet til B+.
Re: Motorfeil - turbo
Lagt inn: 04 mar 2019, 22:38
av ulysses
P0238 er vel en generisk kode for dieselene som kan antyde at noe er feil rundt boost. Den finnes som nevnt tidligere ikke i WIS.
Har du sjekket at alle luft/vacuum-slanger er hele og festet der de skal?
Er map-sensoren ren? Du må av med egr-ventilen for å komme til på z19dt.
Hvis du har muligheten til å få lest ut feilkodene med tech2/esid2, vil det være mulig å få en mer presis feilkode.
Re: Motorfeil - turbo
Lagt inn: 05 mar 2019, 19:15
av HugoC
Ok. Takk for hjelp. Skal få lest av skikkelig. Map-sensoren var potte-tett. Har renset og bestilt ny. Ingen særlig endring etter rensing. Høres ut som om bilen går på 3 sylindere ved kald oppstart. Ellers går den greit. Ser/høres ut som om slanger er hele. Har ikke testet turboen opp mot 4000 omdr så den fungerer etter seltting av feilkode. Kan det være feil på glødeplugger?
Re: Motorfeil - turbo
Lagt inn: 05 mar 2019, 20:23
av ulysses
Du kan prøve å ohme glødepluggene. De bør ha omtrent samme resistans. Hvis jeg ikke husker helt feil skal det være ca 1.1-1.3ohm.
Ellers er jo styringsenheten for glødepluggene en gjenganger. Sjekk at kontaktene ikke har irret.
En annen gjenganger er dårlig kontakt på injector nr.3, uten at jeg har noen egen erfaring med akkurat det.
Lykke til.
Re: Motorfeil - turbo
Lagt inn: 12 mar 2019, 20:00
av Dopus
Er det vnt turbo på den motoren.på vag biler kokset vnt mekanismen fast, da gikk den enten greit på lave eller høye turtall, avhengig av om vnt mekanismen var stuck i åpen eller lukket posisjon. Fikk som regel en tilhørende feilmelding.vacuum akkuratoren til vnt mekanismen skal være lett å flytte på, hvis ikke er den kokset fast.