Side 1 av 1

B202 kammer i T5.

Lagt inn: 23 aug 2019, 12:14
av Saabina
Jeg ser at det er endel som bytter til B202 kammer i trimmede T5 motorer.
Skal en da benytte B202 kammer fra i eller turbo?. Jeg har en 9-3 med T5 hvor jeg veksler litt mellom steg 2 og 3 ECU. Vil begge de nevnte kammene egne seg, og hvilken av dem gir mest "gevinst".

Re: B202 kammer i T5.

Lagt inn: 23 aug 2019, 13:55
av Ingvar N629
Skal du bytte kammer, må du ha ny software.
Med de husmor-effektene du nevner så vil du ikke få ut mer på topp uansett, men du vil få dårligere bunndrag.
Hvilke kammer du vil bruke kommer an på hva du kan tjene på det og hvor mye du er villig til å miste. Durasjon og løft for de ulike står listet på saab900aero.com.

Re: B202 kammer i T5.

Lagt inn: 23 aug 2019, 15:38
av Saabina
Husmor effekter :-)... Så alle disse som bytter kammer i husmor bilene sine tuner egentlig ned motorene? Jeg tenkte å legge inn tilpasset software. Dvs ikke jeg men jeg kjenner en som kan dette.

Er det med andre ingen ting å "vinne" på å bytte kammer? Jeg tenker å økt aks.....

Jeg har studert siden du tipset om. Men unnskyld grønnskolling spørsmålet: Vi høyere (durasjons)tall bety tidligere og senere stenging og da mere flow, eller er det motsatt :shock:

Jeg ser at T7 motorene har de laveste tallene, og B202 motorene de høyeste. T5 ligger midt mellom. Høyden på løftet på knastene ser temmelig likt.

Re: B202 kammer i T5.

Lagt inn: 23 aug 2019, 21:50
av Ingvar N629
Ja, i denne sammenheng blir det husmor-effekter. Du skal vesentlig opp i flow før det er vits i å rote med kammer. Originaltoppen flower uten problem de luftmengdene du får ut av en original turbo.

Durasjon er tiden uttrykt i grader ventilen står åpen. Større durasjon, lengre åpningstid. Det er imidlertid ikke så enkelt som at dette i seg selv gir mer effekt. Man må se på det hele bildet, og ta med faktorer som f eks trapping efficiency i mangel på et norsk uttrykk (luftmassen som blir låst inne insylinderen når ventilene er stengt etter innsugsslaget) og ventiloverlapp der både innsugs- og eksosventiler er åpne. Dette påvirker flere faktorer enn flow og endrer du noe så blir det aldri kun positive effekter, da effektene av endring ikke er like over hele turtallsområdet. Løftet endrer også flow, ikke nødvendigvis positivt i hele turtallsområdet det heller, men om du kun endrer løft så er effektene av det kanskje det minst komplekse å forutse.

Når du endrer på kammer, så husk også på at det har med matching å gjøre. Motoren har fortsatt samme manifolder og turbolader, med mindre du tar den helt ut.

Og til sist; den enkleste måten å lære på er å prøve seg fram....