Side 1 av 1

Trimming, EGR og DPF i 1.9 TiD-120

Lagt inn: 28 sep 2019, 15:08
av Saabina
Hei.

Jeg har anskaffet min første diesel Saab. Bilen fungerer så langt veldig bra. Men, jeg kunne kanskje ønske med noe mer effekt. Jeg vurderer en software trimming (f.eks Maptune sin portable progammeringsboks). Noen som har erfaring med dette, - er effekten godt merkbar?

Jeg har merket meg at noen har hatt endel problemer med DPF og EGR på disse motorene.

Jeg ser "på nettet" at man kan få kjøpt deler for å blokkere EGR ventilen. Jeg ser også at det er noen som selger Software tuning hvor man kan programmere bort DPF. Er der noen som kan si noe om hvordan disse motorene virker uten EGR(blokkert). Når det gjelder DPF så undrer jeg på om hvordan biler som har dette programmert bort kan passere avgass test på EU kontroll?

Re: Trimming, EGR og DPF i 1.9 TiD-120

Lagt inn: 28 sep 2019, 18:18
av arvmadla N2945
Jeg har ikke erfaring med trimming av diesel. Problemer med DPF og EGR kommer mest an på kjøremønster. Blir bilen brukt til langkjøring oppstår det sjelden problemer. Blir bilen stort sett brukt til korte turer blir det fort mer trøbbel. Blokkerer man EGR og fjerner DPF må dette fjernes også i softwaren. Maptun leverer ikke disse tjenestene da dette egentlig er ulovlig. Fjernes innmaten i DPF blir det normalt sett ikke et problem på EU kontroll da det måles avgasser og ikke sot partikler. Avgassene er det katalysatoren som tar seg av. DPF tar seg at sot partikler. Motoren har det bedre uten EGR og DPF, men lungene dine lider mer uten disse ;)

Re: Trimming, EGR og DPF i 1.9 TiD-120

Lagt inn: 29 sep 2019, 07:44
av Saabina
Tusen takk for svar, dette var klargjørende.

Kan jeg programmere bort EGR og DPF selv med "Tech og Tiss", eller må ECUen "på bordet"? Eller sagt på en annen måte, hvis jeg software trimmer, kan jeg da fjerne og "gifte ut" de to overnevnte selv etterpå?

Re: Trimming, EGR og DPF i 1.9 TiD-120

Lagt inn: 29 sep 2019, 14:30
av arvmadla N2945
Disse kan ikke programmeres bort med tech2, men ved å fjerne visse parametre i software. Så du trenger spesialutstyr for å lese av software fra ECU deretter ha kunnskap om hvilke parametre som må fjernes. Du kan lese deg opp til dette på trionictuning.com om du har lyst og tid til å fordype deg :)