Hei.
Er det noen som har noen link til- eller på annen måte kan hjelpe med å decode et motornummer på en B207 motor?
Jeg har fått tak på en reservemotor som jeg gjerne vil decode i forhold til hvilken type B207 den er(E, L eller R), type gir, hvilken karosseri type og ikke minst årsmodell?
Her er nummeret: B207FFA00I549598 og Opel Z20NEL 11320138
Det jeg stusser på en betegnelsen B207F? Jeg trodde 207F stod for 1.8t Biopower. Den motoren kom etter det jeg vet bare i 2011. Motorblokka er støpemerket med årstall 2004???
B207 motornummer decoding
Moderator: Moderatorer
B207 motornummer decoding
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: B207 motornummer decoding
For Saab er dekodinga slik:
B207 er jo greit (Bensinmotor, 1998ccm osv)
F er effektnivå, eg kjenner berre til E, L og R for desse motorane på Saabspråk, mulig Opel har fleire effektnivå
Neste F er bilanpassnig, og det er 9-3 M03->
A er automat
00 er variant
"I" er årsmodell, men får ikkje det til å stemme. 9 er fks M09, so går det over til A på M10 osv.
549598 er produksjonsnummer.
Somsagt nokre tal eg ikkje får til å stemme heilt, men ikkje alltid so godt å sjå på en eldre motor...
Opelnummeret kan eg desverre ikkje hjelpe deg med anna enn at 11320138 er at 11 betyr at motor er produsert i Kaiserslautern og 320138 er produksjonsnummer/löpenummer.
B207 er jo greit (Bensinmotor, 1998ccm osv)
F er effektnivå, eg kjenner berre til E, L og R for desse motorane på Saabspråk, mulig Opel har fleire effektnivå
Neste F er bilanpassnig, og det er 9-3 M03->
A er automat
00 er variant
"I" er årsmodell, men får ikkje det til å stemme. 9 er fks M09, so går det over til A på M10 osv.
549598 er produksjonsnummer.
Somsagt nokre tal eg ikkje får til å stemme heilt, men ikkje alltid so godt å sjå på en eldre motor...
Opelnummeret kan eg desverre ikkje hjelpe deg med anna enn at 11320138 er at 11 betyr at motor er produsert i Kaiserslautern og 320138 er produksjonsnummer/löpenummer.
Re: B207 motornummer decoding
Hei igjen.
Motornummeret er veldig lett å lese på denne, da den ikke er kjørt langt og fremstår nesten som ny. Open nummeret står under Saab nummeret - litt rart egentlig?
Jeg har funnet noe på det svenske turbo forumet som sier noe om at B207F kan være en Biopower variant av B207E som kom i 2011. Men, som nevnt virker dette rart, da blokka tydeligvis er støpt i 2004.
Vet du hvor jeg kan finne noe som sier noe om motor decoding. Har ikke klart å finne noe på internett enda.
Motornummeret er veldig lett å lese på denne, da den ikke er kjørt langt og fremstår nesten som ny. Open nummeret står under Saab nummeret - litt rart egentlig?
Jeg har funnet noe på det svenske turbo forumet som sier noe om at B207F kan være en Biopower variant av B207E som kom i 2011. Men, som nevnt virker dette rart, da blokka tydeligvis er støpt i 2004.
Vet du hvor jeg kan finne noe som sier noe om motor decoding. Har ikke klart å finne noe på internett enda.
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: B207 motornummer decoding
Men kjem motoren ifrå ein Saab eller ein Opel i utgongspunktet?
Det med Opelnummeret er eg lite inne på, men har sett tidlegare at dei to fysste siffera i det åttesikkfra nummeret er produksjonsplass og resten er löpenummeret.
Men Opel brukar ikkje betegnelen B207 i sine motornummer...
Etter litt sjekk rundt B207F stemmer det at 1.8t BioPower (150/175bio) vart kalla B207F M11.
Men då er vel saken oppklart då, bortsett frå dette med produksjonsår?
Det med Opelnummeret er eg lite inne på, men har sett tidlegare at dei to fysste siffera i det åttesikkfra nummeret er produksjonsplass og resten er löpenummeret.
Men Opel brukar ikkje betegnelen B207 i sine motornummer...
Etter litt sjekk rundt B207F stemmer det at 1.8t BioPower (150/175bio) vart kalla B207F M11.
Men då er vel saken oppklart då, bortsett frå dette med produksjonsår?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: B207 motornummer decoding
Men for å fortydlige dette med variantar, E, L og R er dei eg kjenner til brukt i motornummerdecoding.
Det er brukt fleire variantar i chassinummer på pososjon for motor, fks B207F, B207G, B207H, B207M og B207S i tillegg til dei tre mest kjente.
F er 1.8t BP 175hk
G er 2.0T 163hk
H er 2.0T BP 163hk
M er 2.0T BP 200hk
S er 2.0T BP 210hk
Etter mine notat er desse betegnelsane brukt kun M11 og M12.
Ikkje usansynleg desse også er brukt i motornummer, men det kan eg ikkje bekrefte atm.
Det er brukt fleire variantar i chassinummer på pososjon for motor, fks B207F, B207G, B207H, B207M og B207S i tillegg til dei tre mest kjente.
F er 1.8t BP 175hk
G er 2.0T 163hk
H er 2.0T BP 163hk
M er 2.0T BP 200hk
S er 2.0T BP 210hk
Etter mine notat er desse betegnelsane brukt kun M11 og M12.
Ikkje usansynleg desse også er brukt i motornummer, men det kan eg ikkje bekrefte atm.
Re: B207 motornummer decoding
Hei igjen, og takk for god info.
Jeg har studert motornummeret(ene) igjen med sterkt lys og gode briller. Hvorfor det står et Opel nummer over Saab nummeret vet jeg ikke. Nummerene er slått inn med et slag "prikke verktøy".
Når jeg nå har fått kastet enda "klarere lys" på motornummeret ser jeg at bokstav 10, som ved første øyekast så ut som en I eller 1-tall trolig er et 4 tall. Prikkene som danner 4 og ikke I er mye svakere enn resten. Jeg lurer på om det samme er tilfellet med bokstav 5 (F). Det kan se ut som det er noe veldig svake prikker som gjør at det skal være E og ikke F. Veldig underlig at noen av prikkene i nummeret er så mye svakere enn de andre.
Vet du hva bokstav 6 (F) i motornummeret angir. Kan det være at motoren er tilegnet en kabriolet?
Se bildet under.
Jeg har studert motornummeret(ene) igjen med sterkt lys og gode briller. Hvorfor det står et Opel nummer over Saab nummeret vet jeg ikke. Nummerene er slått inn med et slag "prikke verktøy".
Når jeg nå har fått kastet enda "klarere lys" på motornummeret ser jeg at bokstav 10, som ved første øyekast så ut som en I eller 1-tall trolig er et 4 tall. Prikkene som danner 4 og ikke I er mye svakere enn resten. Jeg lurer på om det samme er tilfellet med bokstav 5 (F). Det kan se ut som det er noe veldig svake prikker som gjør at det skal være E og ikke F. Veldig underlig at noen av prikkene i nummeret er så mye svakere enn de andre.
Vet du hva bokstav 6 (F) i motornummeret angir. Kan det være at motoren er tilegnet en kabriolet?
Se bildet under.
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: B207 motornummer decoding
Etter å ha sett bildet vil eg seie pos 5 er E og pos 10 er 4 når en ser på kvar hola står innslått iforhold til kvarandre.
pos 6 er som nemnt over at motoren er tilpassa 9-3 M03->
Sovidt eg veit er det ingen forskjell om motoren er meint montert i cab eller bil med ståltak.
pos 6 er som nemnt over at motoren er tilpassa 9-3 M03->
Sovidt eg veit er det ingen forskjell om motoren er meint montert i cab eller bil med ståltak.
Re: B207 motornummer decoding
Enig. Det ble mye frem og tilbake her, men tusen takk for hjelpen. Nå vet jeg litt mer om motordecoding
Litt rart dette med Opel nummeret over
Litt rart dette med Opel nummeret over
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1