-99 modell Saab 9-5 SE 2,3t - LØST!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

FrankEgil-242
Innlegg: 26
Registrert: 18 des 2020, 17:05

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av FrankEgil-242 » 19 des 2020, 11:43

Hjelle, N6 skrev:Skal vere park ja, omtrent slik;
Bilde
Ok, takkar:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av Landmann » 20 des 2020, 16:37

Skal vi gjette på "kuking" i spjeldhuset. Jeg har raidet bruktmarkedet og kjøpt Saab-kjerrer (både 9-5'er og 9-3) til vrakpris, pelt av spjeldhuset, kjørt på med "gummi-lakk". Resten av story'n har vært mil med smil.

Her er min tråd med how-to http://forum.saabturboclub.net/viewtopic.php?t=47136

FrankEgil-242
Innlegg: 26
Registrert: 18 des 2020, 17:05

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av FrankEgil-242 » 20 des 2020, 18:44

Landmann skrev:Skal vi gjette på "kuking" i spjeldhuset. Jeg har raidet bruktmarkedet og kjøpt Saab-kjerrer (både 9-5'er og 9-3) til vrakpris, pelt av spjeldhuset, kjørt på med "gummi-lakk". Resten av story'n har vært mil med smil.

Her er min tråd med how-to http://forum.saabturboclub.net/viewtopic.php?t=47136
Takker for tips. Skal lese tråden din. Så du veit kva som er problemet med spjeldhuset?

Eg har kjøpt 2 spjeldhus eg no;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

FrankEgil-242
Innlegg: 26
Registrert: 18 des 2020, 17:05

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av FrankEgil-242 » 20 des 2020, 20:03

FrankEgil-242 skrev:
Landmann skrev:Skal vi gjette på "kuking" i spjeldhuset. Jeg har raidet bruktmarkedet og kjøpt Saab-kjerrer (både 9-5'er og 9-3) til vrakpris, pelt av spjeldhuset, kjørt på med "gummi-lakk". Resten av story'n har vært mil med smil.

Her er min tråd med how-to http://forum.saabturboclub.net/viewtopic.php?t=47136
Takker for tips. Skal lese tråden din. Så du veit kva som er problemet med spjeldhuset?

Eg har kjøpt 2 spjeldhus eg no;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk for tips;)

Ser ut til at eg fant feilen:) blir å kjøpe plastidip imorgon;)
Blir spennande å prøve....
Bilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av Landmann » 20 des 2020, 20:54

Så flott... det var julegaven sin!

Jeg har plukket opp 4 stk flotte Saab til vrakpant. Alle med samme feil. Av en eller annen merksnodig grunn så er dette "ukjent" for fagfolk, mens vi garasjemekkere går seirende ut med fette-fedt smil rundt munnen.

Hvorfor ødelegges isolasjonen? Jeg er ingen kjemiker, men jeg vet at gummi både gasser og endres over tid avhengig av omgivelsene. I dette tilfellet så ligger ledningene i ro, det er ingen bevegelse i noen retninger; hverken gjentatte bøy eller strekk. Ei heller blir det varmt. Ledningene ligger an mot aluminium, men jeg vet ikke om dette skulle ha noe å si for forvitring av plast/gummiisolasjonen. Det eneste en garasjemekker vet er at dette ledningsrommet er lufttett. Det er ingen sirkulasjon. Skal vi gjette på at "gæssing fra plasten" er selvødeleggende. Eller er isolasjonen så pessedårlig at tiden er en god hjelper. Who knows!

Det vi ihvertfall vet :D er at man kan gjøre fette gode kjøp til vrakpant, når andre gir opp. Og videre - blir rom-jula for lang, så kan man gjøre litt forebyggende arbeid slik at Saab'en får lenge leve i familien.

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av Landmann » 20 des 2020, 21:03

FrankEgil-242 skrev:
20 des 2020, 20:03


Ser ut til at eg fant feilen:) blir å kjøpe plastidip imorgon;)
Blir spennande å prøve....

Psst! Dersom du friskmelder bilen i løpet av morgendagen, så husk å fiks tråden din: Gjør overskriften/emnet mer treffende - og - husk å føye til LØST i overskriften slik at andre kan nyttegjøre seg innholdet og senere klappe i hendene =D>

FrankEgil-242
Innlegg: 26
Registrert: 18 des 2020, 17:05

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av FrankEgil-242 » 20 des 2020, 21:06

Landmann skrev:Så flott... det var julegaven sin!

Jeg har plukket opp 4 stk flotte Saab til vrakpant. Alle med samme feil. Av en eller annen merksnodig grunn så er dette "ukjent" for fagfolk, mens vi garasjemekkere går seirende ut med fette-fedt smil rundt munnen.

Hvorfor ødelegges isolasjonen? Jeg er ingen kjemiker, men jeg vet at gummi både gasser og endres over tid avhengig av omgivelsene. I dette tilfellet så ligger ledningene i ro, det er ingen bevegelse i noen retninger; hverken gjentatte bøy eller strekk. Ei heller blir det varmt. Ledningene ligger an mot aluminium, men jeg vet ikke om dette skulle ha noe å si for forvitring av plast/gummiisolasjonen. Det eneste en garasjemekker vet er at dette ledningsrommet er lufttett. Det er ingen sirkulasjon. Skal vi gjette på at "gæssing fra plasten" er selvødeleggende. Eller er isolasjonen så pessedårlig at tiden er en god hjelper. Who knows!

Det vi ihvertfall vet :D er at man kan gjøre fette gode kjøp til vrakpant, når andre gir opp. Og videre - blir rom-jula for lang, så kan man gjøre litt forebyggende arbeid slik at Saab'en får lenge leve i familien.
Det har du heilt rett i, dette var årets julegave.
Tusen takk for tipset;)

Eg kjøpte bilen på fredag med feil på, for noko meir enn vrakpant;)

Får håpe den blir iorden i morgon:)
Fin bil med kjent historikk og greier, min fyrste Saab forresten....

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av Landmann » 20 des 2020, 21:24

=D> Flott bil den der... og nå har du løst det verste problemet. Skulle den begynne å dryppe olje, så er den oljetrykksbryteren over startmotoren, som av en eller annen fø...s grunn skrur (!!) seg ut. Alle andre feil er "rett fram" - og for deg, som kan skru, er dette bare smil og kult.

Dette er gode biler. Deler kjøper du lett fra Biltema, Skruvat, Autodeler.co.no m.fl. Kanskje bør man holde liv i sin lokale Saab-sjappe. Bruk Saab-forumene: disse gutta og girls'en har kunnskap som gjør dette bilholdet artig og innenfor budsjett.

NB! Husk å adskille ledningene litt før du sprayer gummilakk slik at du sikrer god isolasjon.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 des 2020, 22:03

Og istaden for å bruke plastidip og lignande er jo ei betre löysing egentlig å lodde inn nye ledningar med krympeströmpe over loddinga so longt opp mot kontakthuset som det går, der krypeströmpa også isolerar den gamle ledninga siste biten inn... Desverre ikkje eit ukjent problem på 98-03, _trur_ 04 og opp har klart seg betre. Kva som er årsaka er jo ikkje godt å seie Landmann. Ikkje er det ein voldsom temperatur der heller, eg trur rett og slett det er brukt dårlege komponentar. Finns jo andre ledningar som ligg ann mot alu også, fks burde jo alt av ledningar under girspak-konsollen leve farlig.

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av Landmann » 20 des 2020, 22:31

Hjelle, N6 skrev:
20 des 2020, 22:03
Og istaden for å bruke plastidip og lignande er jo ei betre löysing egentlig å lodde inn nye ledningar med krympeströmpe over loddinga so longt opp mot kontakthuset som det går, der krypeströmpa også isolerar den gamle ledninga siste biten inn... Desverre ikkje eit ukjent problem på 98-03, _trur_ 04 og opp har klart seg betre. Kva som er årsaka er jo ikkje godt å seie Landmann. Ikkje er det ein voldsom temperatur der heller, eg trur rett og slett det er brukt dårlege komponentar. Finns jo andre ledningar som ligg ann mot alu også, fks burde jo alt av ledningar under girspak-konsollen leve farlig.
Jeg vil nok våge den påstand at å lodde vekk og deretter lodde nytt ikke er for de fleste. Her er faren for å plages og fallhøyden stor. De, som loddet den gang da, var proffe. De fleste av oss på garasjemekkegulvet er middelmådige; lodding blir litt bingo.

Å legge gummilakk på ledninger er gammel kunst, bl.a brukt på elektriske komponenter ombord på båter og i flyindustrien. Funker det der, så er det nøtte-nødt å funke på en svenske.

Med all respekt for godt håndverk, så holder jeg en knapp på gummilakk. (Har blitt frelst - og gammel'Kawaen går som f... uten feilslag.)

FrankEgil-242
Innlegg: 26
Registrert: 18 des 2020, 17:05

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av FrankEgil-242 » 24 des 2020, 10:01

Då har eg fått tak i rett spjeldhus med fine ledninger under spolen:) Skifta det og kryssa fingrane, men neida, motoren oppfører seg heilt likt......

Er det andre gjengangerfeil som gir same symptom?

Som f.eks bensinfliter som ikkje har vore skifta på leeenge?
Eg veit ikkje når det var skifta sist, så skal ta å få bytta det uansett.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 24 des 2020, 11:10

Har du slettet koden og resatt spjeldhuset før du setter på tenninga igjen?
Er problemet ditt at solenoiden slår ut?
Hvilken feilkode har du?
Nei, det har ikke noe med bensinfilter å gjøre....
Du kan sjekke jordpunkt på innsug og termostathus og større luftlekkasjer etter spjeld, og at gasswiren går lett tilbake og ikke henger, men først og fremst må du lese ut feilkoden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

FrankEgil-242
Innlegg: 26
Registrert: 18 des 2020, 17:05

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av FrankEgil-242 » 24 des 2020, 12:44

Ingvar N629 skrev:Har du slettet koden og resatt spjeldhuset før du setter på tenninga igjen?
Er problemet ditt at solenoiden slår ut?
Hvilken feilkode har du?
Nei, det har ikke noe med bensinfilter å gjøre....
Du kan sjekke jordpunkt på innsug og termostathus og større luftlekkasjer etter spjeld, og at gasswiren går lett tilbake og ikke henger, men først og fremst må du lese ut feilkoden.
Takker for svar på sjølvaste julafta:)

Ja har resatt spjeldhus med -pol avkopla.
Feilkodeleseren min klarar tydeligvis ikkje å lesa av koden;) Men den klarar å slette koden. Check engine lampa lyser til koden blir sletta.

Skal gå over jordingspunkt og sjekke for luftlekkasjer.

Gassvaieren går lett og fint.

Skal få den lokale verkstaden til å lese ut koder etter nyttår.

Er det muleg å få kjøpt feilkodelesar som kan lesa alle kodar?
Eller er det kun original Saab som fungerer?

Ha ei videre god jul:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av Landmann » 24 des 2020, 12:53

Nei, du nuller ikke ut minnet ved kun å ta av minuspolen. Det ligger reststrøm i "minnet" og dette ligger veldig lenge. Gjør slik: ta av minus- og plusspol. Vent en liten stund for så å koble minus og plusspol sammen. Dette nuller minnet.

Bruk multimeter for å verifisere at det ligger restrøm for deretter å se at reststrømmen er 0'et ut.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: -99 modell Saab 9-5 SE 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 24 des 2020, 13:00

Landmann skrev:
24 des 2020, 12:53
Nei, du nuller ikke ut minnet ved kun å ta av minuspolen. Det ligger reststrøm i "minnet" og dette ligger veldig lenge. Gjør slik: ta av minus- og plusspol. Vent en liten stund for så å koble minus og plusspol sammen. Dette nuller minnet.

Bruk multimeter for å verifisere at det ligger restrøm for deretter å se at reststrømmen er 0'et ut.
Nei, dette er ikke nødvendig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar