Side 1 av 1

Saab 9-5 2.0t ustabilt turtall i fri (haster)

Lagt inn: 08 jan 2021, 20:38
av Saab-eier1
Hei, fikk såpass problem med bilen i dag jeg måtte bli tauet til nærmeste parkering av en venn. Saab 9-5 aero b205 motor, manuell. Skiftet tennplugger for 2-3 uker siden (vedlikehold), med identiske nye. Fant 5 små maskinskriuer med umbracohode liggende løst når jeg fjernet tennkasetten. (Kan det ha noe med saken å gjøre?) Bilen gikk fint i 2-3 uker før jeg i går skulle kaldstarte bilen (-7 grader) og bilen ruset seg opp til ca 2500rpm 'og ned til å nesten kveles 2 sek etterpå. Slik gikk turtallet opp og ned flere ganger. Merket ikke noe til det i fri når jeg hadde fått kjørt bilen varm, men motoren var kanskje litt mer rykkete i gir enn vanlig. I dag var det verre og endte med at jeg måtte slepes etter første motbakke etter kaldstart. Har ingen feilkoder, har sjekket væskenivå og vakuumslanger. Noen som har noen lure tips om hva jeg bør sjekke ut? Trenger hjelp

Re: Saab 9-5 2.0t ustabilt turtall i fri (haster)

Lagt inn: 08 jan 2021, 22:18
av Ingvar N629
Kan skruene høre til undersiden av tennkassetten?
Ellers er falskluft prime suspect når du Jar en motor som oppfører seg slik.
Antar ellers at det er en B235R motor siden du skriver det er en Aero?

Re: Saab 9-5 2.0t ustabilt turtall i fri (haster)

Lagt inn: 08 jan 2021, 23:12
av Saab-eier1
Takk for svar. Skal sjekke tennkassetten i morgen. Er bremserengjørings-spray tingen å bruke for å lokkalisere falskluft? (Ser amerikanerne bruker carb cleaner).

Var ikke helt sikker på at den var en aero modell, men har 2.0 liter b205 motor, ser nå at det ikke er aero.

Re: Saab 9-5 2.0t ustabilt turtall i fri (haster)

Lagt inn: 08 jan 2021, 23:37
av Ingvar N629
Spray funker kun hvis du har en større lekkasje på vakuumsiden. Du må sjekke helt fra luftmassemåler.
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx

Re: Saab 9-5 2.0t ustabilt turtall i fri (haster)

Lagt inn: 09 jan 2021, 15:27
av Saab-eier1
Takk, feilsøket i dag og så kjapt at slangen mellom luftmassemåleren og turboinntaket hadde hoppet av, motoren går fint nå. Du hadde rett i at skruene var fra undersiden av tennkassetten. Var mye enklere reparasjon enn jeg fryktet. Takk for hjelp!