Kjølevæske plutselig lekkasje

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saab-eier1
Innlegg: 15
Registrert: 26 sep 2019, 10:44

Kjølevæske plutselig lekkasje

Legg inn av Saab-eier1 » 06 apr 2021, 19:35

Hei igjen. Har nok et problem med min saab 9-5 2.0t 150 stasjonsvogn. Lånte ut bilen til foreldrene mine som skulle på hytta (3 timer kjøring). Siste bakke før hytta "koker bilen over", hvis det er rett betegnelse å bruke. Det var bra med kjølevæske før turen, temperaturnåla var hele tiden normal også mens den kokte. Etter de fikk parkert bilen sier de at det dampet kjølevæske opp på frontruta, panseret og ut venstre hjulbue. Ekspansjonstanken var helt tom, måtte etterfylle 2-3 liter kjølvæske for å få riktig nivå igjen. Var vått av kjølevæske rundt tanken og hjulbuen også noe væske rundt toppen på tanken. Hjemturen gikk helt fint. Har skjedd en gang tidligere men da var også bilen utlånt så fikk ikke sett det med egne øyne.

Nylig skiftet vannpumpe, termostat og kjølevæske + korka på ekspansjonstanken (ebay). Jeg mistenker sprekk i ekspansjonstanken men finner ingen sprekker når jeg lyser med lykt. Tenker at det kanskje må være noe med enten tanken, skrukorka eller slangeklemme/slange siden det er lekkasje såpass høyt opp i motorrommet. Blir ikke helt klok på hva som utløser problemet da den stort sett går veldig fint. Tips til hva jeg bør sjekke/ feilsøking? Står litt fast her :?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjølevæske plutselig lekkasje

Legg inn av Ingvar N629 » 06 apr 2021, 20:55

Toppakning, kanskje. Hvilken årsmodell er dette? Noen eldre årsmodeller sliter med løse topplokksbolter. Det kan være nok å ettertrekke, ellers må den byttes.
Du kan måle CO i ekspansjonstanken, hvis målingen gir utslag så er det ingen tvil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saab-eier1
Innlegg: 15
Registrert: 26 sep 2019, 10:44

Re: Kjølevæske plutselig lekkasje

Legg inn av Saab-eier1 » 07 apr 2021, 05:11

2004 mod

Saab-eier1
Innlegg: 15
Registrert: 26 sep 2019, 10:44

Re: Kjølevæske plutselig lekkasje

Legg inn av Saab-eier1 » 08 apr 2021, 21:01

Da har jeg fått ettertrekt topplokksboltene i dag. Var ikke så mye å hente, 2 av boltene fikk jeg strammet et lite knepp til. Er ikke helt overbevist om at det gjør den store forskjellen. Har ikke måler for å måle co i ekspansjonstank og ønsker ikke å bruke så mye mer penger på bilen da den skal gjøres i stand til salg og bruktbilprisene på en eldre saab er så som så. Kanskje verdt et forsøk å ta ut termostaten og prøve lekasjestopper? Er ikke så motivert for å begynne å skifte toppakninga.

Skjønner ikke helt at det kan være toppakningen heller, olja er helt fin og ikke noe unormal eksos. Bruker ikke noe særlig kjølevæske til vanlig heller, kun enkelte ganger den tømmer tanken helt. Har lest på at varmekrana til varmeapparatet kan være mulig årsak, men dette finner jeg ikke i min bil.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjølevæske plutselig lekkasje

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2021, 07:17

Hvis jeg forsto beskrivelsen din rett, så har du en motor som plutselig trykker ut væska gjennom ekspansjonstanken. Det må bety at det enten kommer gass inn i systemet, noe som må være forbrenningstrykk, eller at den punktkoker (du skriver at temperaturen ifølge tempnåla er normal).
Punktkoking på en ellers normal temperert motor kan forekomme ved dårlig sirkulasjon, men med ny vannpumpe så skulle det jo være greit.
Da står du igjen med at det lekker forbrenningstrykk inn i kjølesystemet, dette kan skje typisk ved høy motorbelastning over tid (motbakke) da det kreves et høyt differensialtrykk for å tvinge lekkasjen igjennom. Du får da ingen lekkasje andre veien fordi differensialtrykket den veien er for lite, altså ingen kjølevann i olja eller vann i forbrenningskammeret. Med toppakning i stål er det ikke unormalt at små lekkasjer opptrer slik.

Å ta ut termostaten og ha i lekkasjestopper er definitivt ikke veien å gå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: Kjølevæske plutselig lekkasje

Legg inn av Landmann » 13 apr 2021, 18:32

Saab-eier1 skrev:
06 apr 2021, 19:35
Hei igjen. Har nok et problem med min saab 9-5 2.0t 150 stasjonsvogn. Lånte ut bilen til foreldrene mine som skulle på hytta (3 timer kjøring). Siste bakke før hytta "koker bilen over", hvis det er rett betegnelse å bruke. Det var bra med kjølevæske før turen, temperaturnåla var hele tiden normal også mens den kokte. Etter de fikk parkert bilen sier de at det dampet kjølevæske opp på frontruta, panseret og ut venstre hjulbue. Ekspansjonstanken var helt tom, måtte etterfylle 2-3 liter kjølvæske for å få riktig nivå igjen. Var vått av kjølevæske rundt tanken og hjulbuen også noe væske rundt toppen på tanken. Hjemturen gikk helt fint. Har skjedd en gang tidligere men da var også bilen utlånt så fikk ikke sett det med egne øyne.

Nylig skiftet vannpumpe, termostat og kjølevæske + korka på ekspansjonstanken (ebay). Jeg mistenker sprekk i ekspansjonstanken men finner ingen sprekker når jeg lyser med lykt. Tenker at det kanskje må være noe med enten tanken, skrukorka eller slangeklemme/slange siden det er lekkasje såpass høyt opp i motorrommet. Blir ikke helt klok på hva som utløser problemet da den stort sett går veldig fint. Tips til hva jeg bør sjekke/ feilsøking? Står litt fast her :?
Jeg ville trykksatt ekspansjonstanken på både kald motor (stått over natten) og varm motor. Når du trykksetter tanken så får du sjekket evt. væskelekkasje gjennom tank, gjennom slanger, gjennom radiator m.v.

Å trykksette ekspansjonstanken kan gjøres billig; garasjemekker-metoden.
  • Ofre en sykkelslange med "bilventil.
    Klipp den sirkulært til med ventilen i midten.
    Tre "dingsen" over ekspansjontankens hull og stram til/tett til med strips.
    Pump inn luft via ventilen og i ekspansjonstanken.
    Det kan være lurt å bruke hue ekstra godt: Mye luft og du smadrer et eller annet - og du skal forbanne deg selv så lenge du lever i landet.
Har du tilgang på bukk, så er det gull. Da får du sjekket under kjerra dersom det pipler kjølevæske.

Jeg ville latt temperaturvelger for kupévarme stå på kald. Da stenger du for trykkendring inn på varmeregisteret.

Svar