95 SE 2001 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Trondgr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 26 feb 2005, 01:00
Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
Sted: Mo I Rana

95 SE 2001 modell

Legg inn av Trondgr » 04 mar 2005, 17:07

Vurderer å kjøpe en Saab 95 SE estate, 2001 modell.
Bilen er kjørt ca 53 000 km. Selges via Saab-forhandler. Bilen synes å være i perfekt stand.

Er det noen kjente svakheter med denne modellen?
Sagt på en annen måte, har jeg noe vedlikehold i vente ??

Kjører Saab 93i i dag.

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 04 mar 2005, 17:29

Først: Velkommen på forumet :lol:

Sjekk dennelinken. 9-5`en er i media om dagen :-x

http://saabturboclub.net/modules.php?na ... otorhavari

Sørg for at dette blir ivaretatt så skal det ikke være noe nevneverdige overraskelser....
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
TorB_N399
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 okt 2004, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av TorB_N399 » 15 mar 2005, 15:50

Jeg hadde MY2000 9-5SE estate tidligere og var godt fornøyd.
Her er noen punkter å sjekke:
- Se etter rust under dørpakninger både på karrosseri og dører. Jeg fant rust under pakningnene i begge dørene på karrosseriet bak som forhandleren fikset på garantien.
- Hvis bilen har automat nærmer det seg tid for nye bremseklosser framme.
Ellers kommer jeg ikke på noe.
TorB,
N399, 9-3 SS Aero :-)

Brukeravatar
Trondgr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 26 feb 2005, 01:00
Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
Sted: Mo I Rana

Legg inn av Trondgr » 15 mar 2005, 21:33

Takk for svar.
Nå har jeg kjøpt bilen, overtar den på torsdag.

:D

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 15 mar 2005, 21:40

Gratulerer med turbo :-)
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 16 mar 2005, 06:06

Grattis med ny bil.
Gjennom forhandler har du vel 3 mnd. garanti. Du kan jo sjekke om du har fukt i bakdoerene, fjern doertrekket. Det har jeg, grunnet feil i dreneringen fra vinduet. Skal faa fikset dette hos forhandler.

Orjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
TorB_N399
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 okt 2004, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av TorB_N399 » 16 mar 2005, 21:23

Gratulerer fra meg også.
:)

Kom på noen ting til:
Regner med at bilen har klimatronic.
Sjekk at lufta fordeles skikkelig i bilen både på auto og n år du velger manuelt. Det er et avansert system med spjeld drevet av steppmotorer (samme el-motor prinsipp som driver disker i PC)
På min 9-5 hadde ett eller to spjeld løsnet fra akslingen slik at de ikke åpnet. Det ble dermed ingen varme bak i bilen.
Start også Air conditioningen og kjenn at kjølekompressoren virker som den skal (du må vel innendørs for å teste, sett temperaturen på low og kjenn sibirkulden komme). På min bil startet ikke kompressoren da sommeren kom (kjøpte bilen i januar 2001), men det måtte bare et sikringsbytte til for å få gang på systemet for meg, men det er greit å få avdekket et dårlig fungerende system med f.eks. mangel på kjølemedie mens garantien gjelder.
Hvis klima systemet virker som det skal er det jo en fornøyelse. 9-5'en har et svinaktig bra anlegg som holder temperaturen riktig enten det er kaldt eller varmt. Dugg er heller ikke noe problem.
Det er visst ganske dyrt å fikse hvis ikke garantien dekker det, siden mye av dashbordet må vekk for å komme til.

Sjekk også at alle pixler i displayene til kjørecomputer og klima er i live.

Dette er nok typiske sjekkpunkter for bruktbil med det utstyrsnivået som en 9-5SE har, så du har kanskje sjekket dette allerede.
TorB,
N399, 9-3 SS Aero :-)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 17 mar 2005, 09:48

Veldig utafor tema, men et kort spørsmål til Orjan;

Hvorfor skriver du ikke æ, ø og å? Ikke for at det har noen betydning, men jeg er sånn at jeg liker å vite ting....

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 17 mar 2005, 11:02

Oerjan er vist i Statene naa og da :wink:
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Trondgr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 26 feb 2005, 01:00
Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
Sted: Mo I Rana

Legg inn av Trondgr » 18 mar 2005, 20:07

Takk for alle svar.

:D

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 19 mar 2005, 05:30

Kongerud skrev:Veldig utafor tema, men et kort spørsmål til Orjan;

Hvorfor skriver du ikke æ, ø og å? Ikke for at det har noen betydning, men jeg er sånn at jeg liker å vite ting....
Hei Kongerud,
Jeg skriver ikke ae, oe og aa (æ, ø og å) av den simple grunn av at da er jeg paa jobb, og her har vi ingen norske tastatur. Det er ombord paa baat (Ocean Explorer se nederst paa http://www.pgs.com/business/geophysical ... ion/fleet/). Jeg gidder simpelten ikke aa cut 'n paste fra Word eller andre innlegg for æ, ø og å (naa gjorde jeg det). Regner med folk forstaar det likevel.

Jeg fant et norsk et her om dagen, men den maskinen bruker jeg sjelden. Tilslutt blir jeg saa vant til ae, oe og aa at jeg noen ganger skriver det hjemme og. Jeg jobber sammen med mange nasjonaliteter saa kommunikasjonen gaar stort sett paa engelsk. Blir litt miljoeskadd, det har hendt seg jeg starter en setning paa engelsk naar jeg snakker til kjerring eller unger naar jeg kommer hjem.

Hvis du legger merke til det er nok de fleste av mine innlegg med ae, oe og aa. Har best tid til Saabforum o.l. paa baaten. Skal love deg jeg er mer opptatt og mer aa gjoere hjemme med to unger, kjerring og hus med div. oppussingsprosjekter enn 12t skift 7 dager i uka i 5 uker.

Saa da vet du (og alle andre som sikkert lurte paa det samme) hvorfor, samt naar jeg er paa jobb og ikke ogsaa.

Ha ei god paaske, hilsen
Oerjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 19 mar 2005, 12:19

Da veit jeg det :D Takk for svar...

Brukeravatar
Trondgr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 26 feb 2005, 01:00
Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
Sted: Mo I Rana

Legg inn av Trondgr » 31 aug 2006, 22:19

Hvor mye elendighet kan det oppstå med denne bilen.

Girkassa ødelagt og reparert før jeg kjøpte den.
I min eietid:
Opphengskule(r)
Lambdasonde
Tannstang
Masse strømproblemer
Byttet batteri
Elektronikkort (hovedkort eller lignende)
DVD-anlegget tappet batteriet, oppstod etter batteri og kortbyttet.
Simmering
Veivhus ett eller annet
Broforinger
Rattakselledd

88000 km.............what's next.....?

Noen som har verre erfaringer?

eve
Innlegg: 3
Registrert: 26 aug 2006, 12:28

Ang fukt i bakdør

Legg inn av eve » 01 sep 2006, 14:14

Ørjan, du skrev at du hadde fukt i en bakdør.
Jeg oppdaget det samme på en av bakdørene mine, er dette noe man kan fikse selv?
Er det dren i underkant av døra som er feil, eller ligger det andre steder?

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Re: Ang fukt i bakdør

Legg inn av Orjan N235 » 02 sep 2006, 04:17

eve skrev:Ørjan, du skrev at du hadde fukt i en bakdør.
Jeg oppdaget det samme på en av bakdørene mine, er dette noe man kan fikse selv?
Er det dren i underkant av døra som er feil, eller ligger det andre steder?
Hei eve, jeg gikk til saabforhandler og klagde paa feil i dreneringen. De tok seg av saken. Fikset dreneringen samt byttet dekslene paa bakdorene gratis. Disse dekslene kan vaere dyre saker. Sjekket pris paa deksler med skinn, de var 11 000,- STK!!!.
De som vet hvordan dette skal vaere kan sikkert fikse dette selv. Savidt jeg vet/husker saa var det dren i underkant av doera som ikke funket som den skulle...
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Svar