Side 1 av 1

Motorbytte fra 2.0 til 2.3T eller V6 3.0 1998 Saab 9-3

Lagt inn: 18 sep 2022, 15:08
av Ove
Jeg har mulighet til å få tak i en V6`er til saaben.
Så senest for 1mnd siden på Finn.no at samme modell som min ble solgt med V6 og automatgir.
Det lå også ute 2 stk 9-5 som trengte en del arbeid for å kunne brukes.

Hva må gjøres for å få en sånn motor inn i min 9-3?

Går det an å bruke manuell kasse, eventuelt hvillken? (vil helst ikke ha automatgir)

Må bremser byttes for at dette skal godkjennes?

Jeg ser på nett at det er relativt lite deler å få tak i til 9-5 modellene med denne motoren,
men har ikke sjekket deletilgangen på 9-3 V6 3.0 modellen.

Har også tittet litt rundt på 2.3T motoren.

Jeg vil ha mer futt i bilen, den er i meget god stand og har såvidt gått 200K.
Men 2.0 turbofri motor på 130hk er litt kjedelig.

Re: Motorbytte fra 2.0 til 2.3T eller V6 3.0 1998 Saab 9-3

Lagt inn: 23 sep 2022, 21:21
av Ingvar N629
og9-3 V6 3,0 er vel aldri levert, men ng900 ble levert med 2,5 V6. Men er det noe kult, da? En 2,3 turbo går jo mye bedre, og går den ikke godt nok, så er det bare å trimme til du blir redd for å gi gass.
Å få dette til kan imidlertid bli en utfordring, da du har et helt annet motorstyresystem i bilen din. Du har Bosch motronic mens både 3,0 V6 (fra 9-5) og 2,3T benytter Saabs Trionic. Trionic 5 fra eldre biler kan enkelt kjøres standalone, Trionic 7 fra 9-5 og 00-02 9-5 kjører Trionic 7. Det er en hel del jobb å integrere dette mot resten av bilen, og selv om T5 kan kjøres standalone, så er det ikke akkurat rett fram. Bytt heller hele bilen er mitt råd, og kjøp en som har turbo fra før. Den kan du bytte til 2,3 og/eller trimme til du ikke har råd til mer eller til du ikke klarer å holde i rattet pga torque steer.
Når det gjelder godkjenning som du spør om, så er det lurt med motor nyere eller like gammel som bilen, pga avgassklasse, og husk å sjekke papirmølla før du begynner å bygge om, så du vet om det er mulig eller ikke.