Side 1 av 2

Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 30 aug 2023, 18:55
av saab 9-5 2003
Litt om historikk!
Saab 9-5 06 2.0 fikk turbohavari i sommer og røykla Sognefjellet! Mye røyk og turbo helt kaputt!
Fikk byttet og kjørte 70 mil etter det uten noe røyk eller problemer. Plutselig under lett forbikjøring rykket det en del og den stoppet. Fikk start på den men den jaget opp og ned på turtall før den stoppet. Ryker svart ved oppstart!
Prøvd: koble av eksosanlegg( noen mente det var tett)- testet annen tennkasset- prøvd annen luftmengdemåler- byttet plugger ( var nedsotet)
Nå starter den kun ved å pumpe på gassen og ryker svart! Stopper ganske fort!

Håper noen veit hva det kan være! [-o< [-o<

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 31 aug 2023, 20:15
av Paradigm N558
Sjekk etter falskluftlekasje. Altså sjekk at det er tett fra luftmengdemåler og til innsug.
Og dobbeltsjekk de for å være sikker!

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 31 aug 2023, 20:24
av Morten N88
Ble intercooler og rør på innsugssiden sjekket/renset etter turbo havariet?

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 01 sep 2023, 06:09
av saab 9-5 2003
Paradigm N558 skrev:
31 aug 2023, 20:15
Sjekk etter falskluftlekasje. Altså sjekk at det er tett fra luftmengdemåler og til innsug.
Og dobbeltsjekk de for å være sikker!
Ganske sikker på at det skal være tett! Gått over å sett 👍

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 01 sep 2023, 06:10
av saab 9-5 2003
Morten N88 skrev:
31 aug 2023, 20:24
Ble intercooler og rør på innsugssiden sjekket/renset etter turbo havariet?
Nei desverre! Er redd det var olje og sot i disse rørene! Hva kan ha skjedd isåfall?

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 01 sep 2023, 16:59
av Paradigm N558
Vanlig at det kan ligge mye olje igjen i intercooler, som må "brennes bort", dvs det går i innsuget, så det er ikke unormalt at det kan ryke MYE etter man har byttet turbo, etter et turbohavari.
Men du sa at du hadde kjørt 70 mil, så skulle jo tro at den jobben var godt utført til nå.
Med mindre dette var første virkelige gasspådrag etter turbobytte, da kan det godt bare være at det kom mer olje fra intercooleren som gikk til forbrenning.

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 02 sep 2023, 12:48
av saab 9-5 2003
Paradigm N558 skrev:
01 sep 2023, 16:59
Vanlig at det kan ligge mye olje igjen i intercooler, som må "brennes bort", dvs det går i innsuget, så det er ikke unormalt at det kan ryke MYE etter man har byttet turbo, etter et turbohavari.
Men du sa at du hadde kjørt 70 mil, så skulle jo tro at den jobben var godt utført til nå.
Med mindre dette var første virkelige gasspådrag etter turbobytte, da kan det godt bare være at det kom mer olje fra intercooleren som gikk til forbrenning.
Ja, tenker det kan ha skjedd, men var ikke veldig til pådrag jeg gjorde, så var litt rart! Hva må eventuelt gjøres? Må Spjeldhus byttes? Vil man få slike symptomer hvis det er feil med veivaksel sensor?

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 02 sep 2023, 14:53
av Ingvar N629
Koble fra kontakten på luftmassemåleren og se om den går bedre da.
Om den da går ok, så har du en falskluftlekkasje som er ganske stor. Det høres slik ut på beskrivelsen din, og det er her du bør starte før du bruker masse tid og penger på andre ting.

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 02 sep 2023, 19:14
av saab 9-5 2003
Ingvar N629 skrev:
02 sep 2023, 14:53
Koble fra kontakten på luftmassemåleren og se om den går bedre da.
Om den da går ok, så har du en falskluftlekkasje som er ganske stor. Det høres slik ut på beskrivelsen din, og det er her du bør starte før du bruker masse tid og penger på andre ting.
Okey! Men kommer en slik lekkasje sånn plutselig? Er nesten umulig å få start på den! Er det fordi luft/bensin blanding blir helt feil? Slik at den har drukna? 🤔

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 03 sep 2023, 09:22
av Paradigm N558
Bare sånn tips, hos meg hoppa denne av et par ganger, hver gang opplevdes bilen slik du beskriver.

Bilde

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 03 sep 2023, 11:23
av saab 9-5 2003
Paradigm N558 skrev:
03 sep 2023, 09:22
Bare sånn tips, hos meg hoppa denne av et par ganger, hver gang opplevdes bilen slik du beskriver.

Bilde
Hoppa hele innsugrøret av? Har sjekket den! Men får prøve å se etter falskluft lekkasje en plass 🤔

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 03 sep 2023, 16:33
av Paradigm N558
Ja, det var NOEN i denne tråden som på død og liv skulle gi bilen min litt mere laddetrykk... 8)

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 11 sep 2023, 21:39
av saab 9-5 2003
Paradigm N558 skrev:
31 aug 2023, 20:15
Sjekk etter falskluftlekasje. Altså sjekk at det er tett fra luftmengdemåler og til innsug.
Og dobbeltsjekk de for å være sikker!
Var innom å sjekka bilen i dag! Kobla ut stikkontakten til luftmengdemåler! Den starter og går hvis jeg holder litt gass på motoren! Men ryker fortsatt svart, lukter bensin og går ujevnt! Tegn på falskluft? Hva med den røyken?

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 14 sep 2023, 07:36
av 2fat2fly
saab 9-5 2003 skrev:
11 sep 2023, 21:39
Paradigm N558 skrev:
31 aug 2023, 20:15
Sjekk etter falskluftlekasje. Altså sjekk at det er tett fra luftmengdemåler og til innsug.
Og dobbeltsjekk de for å være sikker!
Var innom å sjekka bilen i dag! Kobla ut stikkontakten til luftmengdemåler! Den starter og går hvis jeg holder litt gass på motoren! Men ryker fortsatt svart, lukter bensin og går ujevnt! Tegn på falskluft? Hva med den røyken?
Sort røyk er ofte tegn på falsk luft.
Jeg laget med et lite glass for lokalisering av slike lekkasjer: https://youtu.be/nU4cDpGyIwU?si=9y3NioufZjrKNncv
Ta en god titt på alt etter luftmengdemåler.
Du finner også en fin guide her: http://www.mgmotor.no/

Re: Motorstopp og startproblemer

Lagt inn: 14 sep 2023, 11:02
av Ingvar N629
Hvis du kjører uten luftmassemåleren tilkoblet, så spiller ikke falskluft noen rolle da den vil gå over til å beregne luftmasse etter trykk og temperatur i innsuget.
Sjekk pluggene dine, de ser sikkert ikke pene ut. Bytt til nye av korrekt type, og legg merke til om det er forskjell på pluggene og evt hvilken sylinder som peker seg ut.