Uregelmessig nødmodus.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Finnzze
Innlegg: 8
Registrert: 18 des 2023, 16:53
Medlemsnummer: 3385
Navn: Finn Henrik Z. Mathiesen
Bil: Saab 9-3 1.9TiD Vector (2007)

Uregelmessig nødmodus.

Legg inn av Finnzze » 01 feb 2024, 15:54

Hei!
Det hender en veldig sjelden gang at 9-3en går i nødmodus under veldig tung/heftig akselerering. Har egentlig aldri lagt noe særlig merke til dette før, enda jeg tidvis har kjørt bilen meget hardt. Problemet skjer ikke ved lave hastigheter, snakker 80+ og maks maks gasspådrag. Mener at frekvensen på problemet har økt nå om vinteren/i det siste. Det skjer heller ikke hver gang... Kan presse og presse/provosere som bare det uten at noe skjer. Også kan det brått skje ved en enkel akselerajon ut på E6 (vel å merke litt mer aggressiv enn til vanling).

Sist gang jeg opplevde dette problemet var etter noen ukers ferie sist sommer, da jeg tok bilen i bruk igjen og hadde noen såkalte "terapiturer" med relativt høye hastigheter og harde pådrag. Da dukket dette opp opptil flere ganger, men problmemet forsvant fort etterhvert. Mulig i forbindelse med tanking. Men det virker som om dette kun skjer når det er under kvart tank igjen.

Det som er gjennomgående er at følgende feilkode blir satt:
P0001 75 Low fuel pressure

I går overdoserte jeg med 3-4 ulike dieseltilsetningsstoffer på ca kvart tank, og dro ut på en prøvetur. Tanken min bak dette var å få ut mest mulig drit før jeg skifter dieselfilter, mer om dette litt nedenfor. Etter bare noen km med aggressiv kjøring virket det som om feilkoden kom hyppigere og hyppigere. Til slutt var det såpass at jeg ikke hadde startet bilen en gang, før det sto "Begrensad prestada" i SID'en. Koblet på Tech2 igjen og slettet koden. Bestemte meg for å se litt på ulike verdier underveis. Spesielt Fuel pressure og target fuel pressure.

Så kjørte jeg noen titalls kilometer med håp om å kunne ta bilde av hvordan grafene så ut når motoren gikk i nødmodus. Men nei da, fikk ikke bilen til å gå i nødmodus uansett hvor hardt jeg prøvde :lol: Fuel pressure følger Target fuel pressure jevnt og pent, hendte kanskje at den "svømte" minimalt en gang eller to, men fellesnevneren er at den er jevn og fin sånn rent generelt. Ved veldig harde pådrag hendte det at den steg noe tregere, og ikke hadde "like lineær"/fin stigning opp mot Target Fuel pressure. Vel å merke uten at motoren gikk i nødmodus! Men så... ved en enkel men agressiv akselerasjon i bakke på E6 kom endelig koden.

Legger ved bildet med Target fuel pressure kontra Fuel pressure fra Tech2 når feilkoden ble satt.
I mine øyne ser kurvene helt like ut, med det unntaket om at det faktiske trykket bare er mye lavere/ikke kommer opp på ønsket nivå.

Det som kanskje kan være essensielt her, er at jeg tidvis har strevd noe voldsomt med kaldstart. Snakker vi under -10 så er det 30-40 sek med host og hark før den fyrer. Ingen rapporterte feil i glødesystemet med Tech2.

Dette har i hvert fall gjort meg mistenksom ovenfor dieselfilteret...

Jeg kan ikke gå god for noe tidspunkt når dieselfilteret er skiftet sist.
På PKK hos NAF i fjor påpekte de at det lakk drivstoff ved dieselfilteret. De trakk godt med penger i forbehold om deler og rep, men usikker på om de egentlig byttet noe, mistenker at de kun strammet litt for å stoppe lekkasjen... På daværende tidspunkt tok jeg alt hos NAF, hadde ikke kapasitet til å ordne ting selv akkurat da.
Det er over 26000km siden dette.

Har allerede ordnet nytt filter som jeg skal bytte i dag, men etter min erfaring med SAAB så kan ting være litt mer innviklet enn som så. Derfor stiller jeg dette spørsmålet ut til forumet :D
Setter pris på alle svar!

Bilde
Med vennlig hilsen
Finn Henrik. Z. Mathiesen
Lommedøling som nå bor i Fetsund

'07 9-3 Vector 1,9TiD / Z19DT
UX55043

Brukeravatar
NLANGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 12 apr 2014, 14:29
Medlemsnummer: 3034
Navn: Njål Langeland
Sted: Stavanger, Sola

Re: Uregelmessig nødmodus.

Legg inn av NLANGE » 11 feb 2024, 14:26

For meg høres det ut som et relativt tett dieselfilter. Er ved maks pådrag i høye hastigheter bilen drikker mest drivstoff, så det forklarer problemet med 80+ hastigheter. Begynn med å bytte dieselfilter, så vil jeg tro problemet blir borte.
Men ellers, på en 1.9TiD motor som går i nødmodus, vil jeg ha rengjort EGR ventilen og MAP sensoren også. Har du ikke gjort det/husker ikke sist, så er det på tide :-)
2002 9-5 Aero, sedan-manuell-soltak
2003 9-5 2.3T B235L automat, Glacier Blue-soltak
2002 9-5 2.0t manuell, Maptun steg 5+++
2007 9-3 1.8T automat, Laserrrød Maptun steg 2
1996 9000 2.0t automat
2002 9-3 2.0t manuell
2003 9-5 2.0t manuell
2003 9-5 2.2TiD automat bruksbil

Brukeravatar
Finnzze
Innlegg: 8
Registrert: 18 des 2023, 16:53
Medlemsnummer: 3385
Navn: Finn Henrik Z. Mathiesen
Bil: Saab 9-3 1.9TiD Vector (2007)

Re: Uregelmessig nødmodus.

Legg inn av Finnzze » 12 feb 2024, 19:13

Hei og takk for svar!
Byttet dieselfilteret, selv om det Bosch filteret som satt der så sånn "høverlig nytt ut".
Problemet har ikke oppstått siden. Har kjørt en hel tank nå, både lang og kortkjøring :-)
Oppdaterer tråden dersom det skulle dukke opp igjen. (nå får jeg nok ikke kjørt bilen på en stund, mer om dette i en annen tråd)
Med vennlig hilsen
Finn Henrik. Z. Mathiesen
Lommedøling som nå bor i Fetsund

'07 9-3 Vector 1,9TiD / Z19DT
UX55043

Svar