Spm om støtfangerbytte og tilhørende deler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Finnzze
Innlegg: 8
Registrert: 18 des 2023, 16:53
Medlemsnummer: 3385
Navn: Finn Henrik Z. Mathiesen
Bil: Saab 9-3 1.9TiD Vector (2007)

Spm om støtfangerbytte og tilhørende deler

Legg inn av Finnzze » 12 feb 2024, 19:32

Hei!

Jeg har klart å være så uheldig å først bøye en felg ved å kjøre i et voldsomt hull, kantkjøre de nye like etter, før en isete snøkant og kulde tok knekken på støtfangeren foran. :upset: (Tror enten underbevistheten min eller selve saaben prøver å si noe her)

Den er altså nå i omtrent tusen biter. Den lille "leppen" under er helt forstøvet, og den nedre grillen er rimelig greit slått i småbiter. I tillegg henger det to slanger å dingler, noe jeg mistenker er til lyktespylerne. Må også reparere ledningene til tempføleren (som jeg måtte bytte for rundt en uke siden :P )

Jeg er meget i tvil med å bruke tid på dette. Bilen har gått 230000, ørsmå "klassiske" tegn til rust i hjulbuene bak, dempere og fjærer er aldri byttet, ett av festene til demperne bak er litt knekt, traversforingene bak er "lite sådär". A/C kondensator er skadet og må byttes. Ingen anelse om tilstand på kløtsj... Og det baller seg på.

Da er spørsmålet mitt som følger. Er det noen som har noen konkrete anbefalinger om deler jeg burde prøve å få skaffet til byttet? Og eventuelle tips / do's and don'ts i selve byttet?
Hele fangeren samt "Under tray" (tror jeg det heter) er borte. Disse to må jeg prøve å trylle frem fra ett eller annet sted. Evt noe mer jeg ikke tenker på? Utfallet av dette blir nok avgjørende dom for bilen.

Takk på forhånd :D
Med vennlig hilsen
Finn Henrik. Z. Mathiesen
Lommedøling som nå bor i Fetsund

'07 9-3 Vector 1,9TiD / Z19DT
UX55043

Brukeravatar
NLANGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 12 apr 2014, 14:29
Medlemsnummer: 3034
Navn: Njål Langeland
Sted: Stavanger, Sola

Re: Spm om støtfangerbytte og tilhørende deler

Legg inn av NLANGE » 16 feb 2024, 08:18

Delene du nevner er billige i innkjøp, å ng9-3 er jo lettskrudde biler. Med den fargen du har på bilen din (293 hvis jeg husker rett?) er jo sjelden her til lands, så syns jeg det er synd å vrake bilen når nevnte deler er en ren skruejobb.
Det finnes flust av delebiler som har delene du trenger også, noe får du tak i nytt også. Det skal godt gjøres å finne en ng9-3 uten rust i hjulbuene bak, til en billigere sum en det kostanden for å fikse den du har blir. Hvis det er ørsmå tegn til rust i hjulbuene bak, har du et godt utgangspunkt for å få en bra bil til slutt :-) få bakskjermene lakkert, før det blir verre. Jeg ville også tatt ned alle innerskjermer å inspisert for rust, samt sjekket traversen bak for rust. Dempertårn framme er også utsatt for rust, har du ikke hull i de så gjør du de rene å sprøyter antirust middel på. Ser dette bra ut, hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg ville gjort ;-)
Clutchen merker du jo tilstand på, hvis den ikke slurer og ingen tegn til vibrasjon fra svinghjulet er den i orden. Bytt bremsevæske på slavesylinderen, den væsken som er der nå er trolig svart ;-)
2002 9-5 Aero, sedan-manuell-soltak
2003 9-5 2.3T B235L automat, Glacier Blue-soltak
2002 9-5 2.0t manuell, Maptun steg 5+++
2007 9-3 1.8T automat, Laserrrød Maptun steg 2
1996 9000 2.0t automat
2002 9-3 2.0t manuell
2003 9-5 2.0t manuell
2003 9-5 2.2TiD automat bruksbil

Brukeravatar
Finnzze
Innlegg: 8
Registrert: 18 des 2023, 16:53
Medlemsnummer: 3385
Navn: Finn Henrik Z. Mathiesen
Bil: Saab 9-3 1.9TiD Vector (2007)

Re: Spm om støtfangerbytte og tilhørende deler

Legg inn av Finnzze » 18 feb 2024, 15:56

Hei igjen og takk for svar!

Forsåvidt har du helt rett med at det bare er ren skrujobb/kosejobb. Nå som du sier det så er jeg enig i at 293 kanskje er en litt sjeldnere farge, og det er faktisk veldig lite rust bak. Var faktisk ikke noe i det hele tatt da jeg kjøpte bilen i 2022, så det er på alle måter mulig å berge. Har smurt på ulike mikser rusteter/ferobet av og til for å hindre videre rustdannelse/vedlikeholde litt i hvert fall før en eventuell lakkering. Under bilen har det vært sprøytet inn Fluidfilm fra boks noen ganger, slik at det er lite rust der og. Selv har jeg hatt bilen på bukk flere ganger, men har dessverre vært for sløv til å kontrollere rustsituasjonen i traversen bak. Alle verksteder som bilen har vært på hos div. eiere (kun NAF-PKK i mitt eie), har støtt og stadig kommentert at traversforingene bak er dårlige.

Dette er meget ergelig og, masse gode og nye deler i bilen. Husker ikke alle helt i skrivende stund nå, men kan jo nevne at bl.a dynamo, reimstrammer, ymse bærebruer og lenkearmer, fjærbeinslager, bremsekalipere bak, hjullagere, div filtere og ABS-modul + sensorer er byttet. Service på motor er fulgt med dyr olje. Kun langkjørt med tanke på DPF... Komplett historikk på alt der. Til og med girkasseolje er skiftet...

Men det har seg dessverre slik at jeg ikke har noen form for kapasitet til å begynne på å ordne alt dette andre. Har kun en liten grusplass nå hjemme, og har ikke mulighet til å flytte bilen frem og tilbake på bilhobbyen på jobb av flere praktiske årsaker.

Og når man har Tech2, WIS, EPC og Haynes bok er det særdeles lite fristende å bytte bilmerke :lol:

Noen som eventuelt er interessert i en delebil? Blir alt for synd å skrote denne bilen!! (Ligger noen få bilder i galleriet på Gnist for spesielt interesserte)
Med vennlig hilsen
Finn Henrik. Z. Mathiesen
Lommedøling som nå bor i Fetsund

'07 9-3 Vector 1,9TiD / Z19DT
UX55043

Brukeravatar
Finnzze
Innlegg: 8
Registrert: 18 des 2023, 16:53
Medlemsnummer: 3385
Navn: Finn Henrik Z. Mathiesen
Bil: Saab 9-3 1.9TiD Vector (2007)

Re: Spm om støtfangerbytte og tilhørende deler

Legg inn av Finnzze » 05 mar 2024, 20:19

Hei igjen!
Etter å ha kjørt Citroen DS3 med hele 81 hester siden dette foruminnlegget, så knakk jeg sammen i kveld...

Fant frem strips, bor og tolmodighet, og satt fangeren sammen. Så bilen i det minste er kjørbar.

Og så begynner jakten på ny fanger allikevel.
(Saabister er virkelig satt sammen på en helt annen måte :-)

Med vennlig hilsen
Finn Henrik Z. Mathiesen

'07 9-3 Vector / Z19DT
UX55043

Med vennlig hilsen
Finn Henrik. Z. Mathiesen
Lommedøling som nå bor i Fetsund

'07 9-3 Vector 1,9TiD / Z19DT
UX55043

Brukeravatar
NLANGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 12 apr 2014, 14:29
Medlemsnummer: 3034
Navn: Njål Langeland
Sted: Stavanger, Sola

Re: Spm om støtfangerbytte og tilhørende deler

Legg inn av NLANGE » 06 mar 2024, 22:06

Sjekk bildeler.net
Ola's bil på Karmøy fikk nettopp inn en bil i samme farge som deg. Dårlige bilder, men send en mail til de å be de sende over bedre bilder. Veldig behjelpelige folk der å gode priser på deler, har handlet for noen lønninger der i deler etterhvert ;-)
2002 9-5 Aero, sedan-manuell-soltak
2003 9-5 2.3T B235L automat, Glacier Blue-soltak
2002 9-5 2.0t manuell, Maptun steg 5+++
2007 9-3 1.8T automat, Laserrrød Maptun steg 2
1996 9000 2.0t automat
2002 9-3 2.0t manuell
2003 9-5 2.0t manuell
2003 9-5 2.2TiD automat bruksbil

Svar