T-7 motorer..hva er det som egentlig skjer??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

T-7 motorer..hva er det som egentlig skjer??

Legg inn av tranceman N366 » 08 apr 2005, 10:05

Ang. denne fabrikkfeilen på T-7 motorer, så blir jeg forvirret når jeg leser en tidligere tråd ang. dette.

Jeg fikk beskjed fra Saab forhandler at en ny veihusventilasjon/modifikasjon var klar i uke 14. Jeg måtte komme så de kunne lytte/vurdere om den trengtes å byttes ut.

Dette står i stor kontrast til hva flere medlemmer har skrevet her på forumet. Mange har visst fått reparert motoren for lenge siden. Hvordan går det an, når jeg måtte vente i et par måneder før jeg kan komme å "få vurdert" motoren min??

Jeg har fått anmerkning fra NAF om støy i motor. Selv mener jeg at den går helt ok. Kanskje litt svak kakling på tomgang men jeg er ikke noe motorekspert.

Er det slikt at jeg kan KREVE å få ny veihusventilasjon eller er det Saab verkstedet som skal vurdere det? Per telefon var de veldig opptatt av serviceheftet mitt. Hørtes ut som at de leter etter en utvei. Men for meg høres det rart ut at serviceheftet skal ha noe å si på en produksjonsfeil...

Jeg må ha råd. Hva skal jeg kreve når jeg oppsøker verkstedet? Har serviceheftet noe å si? Kan jeg bruke NAF anmerkningen dersom Saab-verkstedet nekter å gjøre noe?

Dersom du har fått fikset motoren, så fortell gjerne hva som ble gjort og sagt.

Takk.
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 08 apr 2005, 10:53

Har ikke noe annet vettugt å si enn å stå på ditt og hva du mener! De er vel kansje interessert i billigste utvei...
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 08 apr 2005, 11:47

Det som skjer er vel at lavfriksjons-stempelringene slipper forbi bensin/luft som blander seg med oljen og bryter den ned, oilsludge tro jeg de kaller det. Det blir en sei guffe som ikke smører særli bra... Veivhusventilasjonen har vært for dårlig slik at bensinen som kommer forbi stempler ikke vlir evakuert for nok.

Har du rakling i motoren din er det vel på god tid å få en sjekk!!

Dette er sånn jeg har forstått det, andre kan sikkert utdype det bedre.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 08 apr 2005, 17:32

Veivhusventilasjon har de kommet med flere mod'er på siden 98. Merkeverkstedene SKAL varsle om fare på ferde, og de SKAL tilby å modifisere. Tror det er slik at kunden betaler deler, SAAB arbeidet...

Husker ikke hvor jeg leste det; men SAAB skal visstnok øke garantien på disse dr...motorene til 8 år...
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 08 apr 2005, 18:20

Serviceheftet vil vel ha noe å si tror jeg.... For hvis alle servicene blir fulgt så skal jo veivhusventilasjonen ha blitt oppgradert etter hvert som saab har kommet med forbedringene.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 08 apr 2005, 20:35

Serviceboka må vel være komplett om saabs nye motorgranti skal gjelde. Når det gjelder oppgraderingen av veivhusventilasjonen så er nok dette litt ymse fra verksted til verksted, men skal ikke bety noe for garantien. Problemet er som det nevnes over, dårlige stempelringer, "lavfriksjonsmotor" for å spare bensin. For å være litt slem; steg 1 trim til T7 motorer: KN filter+nye stempler :)

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

reg kjede

Legg inn av 9-5 » 08 apr 2005, 21:17

Kjøpte 9-5 før jul med register slammer, fikk den billig da. Bilen hadde gått km130 000.
Prøvde først å ta bort balanseaksel kjedet, det hjalp ikke. På denne tiden var motorgarantien 5år+komplett servicehefte+ikke firmabil. Min var jo selvfølgelig 5mnd for gammel, prøvde med brev til saab norge, om at jeg kom til å kjøre rundt med en "ny" fin bil med en hælvetes motorlyd, det hjalp ikke.
I Februar begynte til å skje, borti sverige. Leste på saab siden der at garantien på motoren var utvidet til 7år, hvis servicheftet var komplett. Kontaktet da lokale saab forhandleren(Imaas) her i Bodø. Fikk beskjed om å stikke innom, det ble konstatert slammring. Da måtte de søke saab norge om jeg skulle få dekket kostnadene, fikk telefon uka etter om å komme med bilen. Dagen etter var motoren som ny. All ære til IMAAS, kjempe service.
Så lenge serviceheftet er fulgt(ikke gått over Km) er du innafor.
Har man hatt utlegg i forbindelse med denne feilen før(byttet kjede el.l) kan man søke om å få refundert dette.
En kompis sin 9-5 hadde gått km5000 over service, ingen erstatning.
Anbefalt oljeskift er km10 000, problemet forverrer seg ved mye små kjøring.
Trodde hovedproblemet var dårlig veivhusvent. som resulterer i for dårlig smøring av kjedene, feil oljetrykk. I senere til kommer det frem flere ting bla. stempelringer......jaja
Veivhusvent. blir modifisert fortløpende ved service i disse tider.

Hvor er det blitt av den gamle GODE Saaben, er det GM?? Vi så jo hvordan det gikk med Opel.

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 08 apr 2005, 23:38

Snakket med Skøyen på fredag, etter mye mas og bråk skal reprasjonen/oppgradereingen gjøres Gratis!

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 09 apr 2005, 17:53

Frode N220 skrev:Veivhusventilasjon har de kommet med flere mod'er på siden 98. Merkeverkstedene SKAL varsle om fare på ferde, og de SKAL tilby å modifisere. Tror det er slik at kunden betaler deler, SAAB arbeidet...

Husker ikke hvor jeg leste det; men SAAB skal visstnok øke garantien på disse dr...motorene til 8 år...
Så de skal bytte veivhusventilasjonen dersom den ikke er modifisert før?

Garantien er øket med noen år, men hva hjelper det dersom utganspunktet for problemet fortsatt ikke blir løst? Selv om motoren min er bra nå, så kan jeg jo bli rammet av dette for fult om et par år, når den nye garantien er gått ut :x
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 10 apr 2005, 18:59

Det har som sagt vært flere mod'er på denne. Tror det betyr at visst den har fått en tidlig mod, vil det nok være "behov" igjen - kanskje...

Tror dette har vært litt hipp som happ. Avhengig av hvilket verksted, hvor od tid de har og om de "mistenker" noe. Sjekk hos de som har tatt serv på din bil.

Her er en oversikt over mod'ene!!! :shock: :

http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ifieringar
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 11 apr 2005, 23:28

Angry_Saab skrev:Snakket med Skøyen på fredag, etter mye mas og bråk skal reprasjonen/oppgradereingen gjøres Gratis!
Hva er det som skal gjøres? Er det påvist noe feil/ulyder i motor?

Hadde vært til stor hjelp om du sendte meg en PM eller skiver i tråden hva du har gjort for å "mase" deg til en reperasjon!

Jeg føler at jeg må ha litt "ammo" til neste samtale med Saab i Harstad.
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 12 apr 2005, 11:28

Har ikke fått reparert det enda, men det ble lovet at denne ”veivhus ventilasjonen” skulle reparer/oppgraderes gratis selv om det ikke er noen feil/ulyder i bilen. Argumentene var vel noe sånt som: Dette har da vært en kjent feil? Må da være mye billigere å bytte dette nå istedenfor en motor lenger frem i tid? Mange andre har fått reparasjonen gratis! Han som satt bak disken på Skøyen ga seg. Men om dette er til hjelp for deg vet jeg ikke.. Lykke til! :D
kasper N02 skrev:Tok kontakt med saabhuset på skøyen i dag for min bror ang dette problemet ...

bare og komme og få modifisert dette GRATIS.
de vet om dette problemet ,så da jeg ringte så tenkte jeg at dette kom til og koste penger ,,,men nei da her er det garanti selv om det ikke er noe galt med bilen ,,,

saabhuset skøyen fikk en stjerne i boken der fra min side ihvertfall .

:lol: hvorfor betale for noe som er gratis ...

mvh

Kasper
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... c&start=15

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 12 apr 2005, 17:27

tranceman N366 skrev:
Hva er det som skal gjøres? Er det påvist noe feil/ulyder i motor?

Hadde vært til stor hjelp om du sendte meg en PM eller skiver i tråden hva du har gjort for å "mase" deg til en reperasjon!

Jeg føler at jeg må ha litt "ammo" til neste samtale med Saab i Harstad.
Hvis du ser nærmere på linken fra mag ovenfor, så skal det visstnok være mulig å se hvilken utgave av vent'en du har.

En annen side av saken er hvis bilen er dårlig holdt av tidligere eiere m h t oljeskift. Er det ikke byttet oljo på minst hver 20000/årlig eller anbefalt - dobbelt så ofte; så VIL regkjeda slites unormalt mye på disse motorene. Så skjeden kan allerede være skadd. :shock:
Jeg tror likevel det er bra å være svært omhyggelig med tette oljeskift, og begrense skaden. Dette kan jo gjøre at man slipper unna helt, eller (dessverre) får problemet etter at den "nye" garantien har gått ut...
Det blir jo ikke gjort noe med motoren uten at merkeverkstedet "hører" eller "mistenker" noe :? :? :? .

Si at du hører rassling fra motoren når den er varm, etter lengre tids kjøring. Kanskje de ikke klarer å fremkalle lyden, og velger å "tro" deg. :)
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
FI
Innlegg: 26
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 422
Bil: Octavia RS 2007, ST-Max 2007
Sted: Melhus

Legg inn av FI » 16 apr 2005, 16:44

HEI

Var innom hos SAAB (DinBil) i Trondheim den 14.04.05 og "luftet" problemstillingen. Ikke det at jeg hverken hører eller føler at noe er galt i min motor, men vil selvfølgelig bare være føre var.
Han nevnte at det vil komme "noe" i uke 18 og at dette trolig går på "tilbakekalling", men kunne ikke si noe mer. Forøvrig ble jeg ikke mottatt med åpne armer og med lovnader om at "dette fikser vi". Sålenge intet var/er galt, så måtte kunden finne seg i å betale for reparasjon/utbedring - hvis man ønsket dette. Han måtte likevel si seg enig i at hvis noe "raser" og at man således får et problem, ja da må DE ta regninga selv.... :roll:
Men! Skal ikke være for bastant i forhold til DinBil - jeg har "nettopp startet" og skal således ha min første service i uke 18. Jeg har vel fortsatt tro på at vi skal "bli enige". Jeg skal komme med oppdatering!

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 18 apr 2005, 13:26

Så vidt jeg har fortsått gjelder dette kun et få antall T-7 mototrer. Ca 4500 totalt på verdensbasis, og det gjelder kun noen bestemte chassis nr. Har noen andre hørt noe tilsvarende ? Videre så var det en internett side som forklarte meget mye om dette her men jeg finner den ikke igjen, noen som har adressen der ?
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Svar