Giroverf?ring, er det forskjell mellom 8v og 16v og900?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Giroverføring, er det forskjell mellom 8v og 16v og900?

Legg inn av Audun N346 » 09 apr 2005, 20:29

Har akkurat bytta motor fra en i 8v til en 16v turbo, og da ble girspaken stående låst langt framme, mens kassa står i revers.....

Noen som har en god forklaring, og er det noe anna å gjøre med det en å kappe litt av staget mellom girspaken og girkassa????

Hilsen uerfaren saabofil...
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 09 apr 2005, 21:02

Hvis du har flyttet på den "girspakfesteboksen" inni bilen , så kan du være uheldig , og da vil det der skje :? .
Prøv og flytte litt forsiktig på den :)
Lykke til :D/
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 09 apr 2005, 21:18

Takk for svar!

Er det den metalldelen som girspaken sitter i du mener? Den har jeg ikke flytta på, men kan prøve det..

Har ikke fått fyra opp enda, men regner med det blir snart!! Verker etter å kjøre saab!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 09 apr 2005, 21:26

Jepp , den metallboksen :) . Det er ikke så mye å flytte på , men kan ha ganske mye å si :wink: . Hvis den står feil , kan man feks miste 5og3 gir :roll: . Du får prøve deg fram . Håper det går bra
:) :absolute:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 09 apr 2005, 22:29

Tusen takk for innspill, da skal jeg ut og prøve det i morgen!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 10 apr 2005, 08:27

Ikke forskjell på motortype, men på årsmodell mener jeg.
Om du delte giroverføringa med den klemma som sitter på kasse siden(Det er jo ikke alltid like enkelt å få ut låsepinnen), er det flere lengder på den delen av girioverføringa som blir igjen på kassa.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 10 apr 2005, 08:42

Børre N17 skrev:Ikke forskjell på motortype, men på årsmodell mener jeg.
Om du delte giroverføringa med den klemma som sitter på kasse siden(Det er jo ikke alltid like enkelt å få ut låsepinnen), er det flere lengder på den delen av girioverføringa som blir igjen på kassa.
Som Børre skriver: Avstanden fra spaken til kassa se lik på alle 900'r

men både den lille overføringen og resten av spaken finnes i 2 lengder.

(kort med lang, og lang med kort) så totalen blir den samme.

Det det du har gjordt er å montere lang på lang........ (tror jeg)


monter hele overføringen fra orginalbilen, da er saken biff!

Og til slutt, juster spaken ordentlig, ellers må du bytte kasse før du aner...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 10 apr 2005, 10:20

Da har jeg sikkert montert lang på lang ja, da får jeg innom en hogger å finne en kortere en, for delen fra gamle-motoren ble med i byttehandelen. Eller er det noen i lillehammerområdet som har delen liggende? :roll:

Å melde meg inn i STCN er nok det lureste jeg har gjort på lenge! Ting som ikke en gang mekanikere hos saab kan svare på får en svar på i løpet av minutter her...

Audun.
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Sølvberg
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 22 mar 2004, 01:00
Sted: Sogn og Fjordane, Eid

Legg inn av Sølvberg » 10 apr 2005, 11:01

korleis justera en spaken?
900 t8 2d 86 N131

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 10 apr 2005, 13:04

Noen som kan måle den korte hylsa nærmest motoren for meg?

For nå er den lange ute, og det så ut som om det var enkelt å korte den inn til ønsket lengde..
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 10 apr 2005, 16:05

Jaha ja, enda flere døler i klubben! BRA! :-D

Stikk innom i Hovemoen eller i Hunder, de har sikkert en på bil som du kan ta av. Skulle fått av meg, men skal ikke oppatt på ei stund. ;-)

Samme hva du tar den av, forgasser, I eller turbo. Akkurat det samme.

Men du hadde vel en på den kassa du tok ut?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 11 apr 2005, 15:32

Nå æ den gamle kappa noen cm. så nå går alle giran!

Den e tok ut, vart mæ i byttehandelen, da e fekk bytta gamlemotoren og kassa (pluss noen kroner) i T16.
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Svar