Til dere med T25 turbo ....

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
RS2-GTi
Innlegg: 4
Registrert: 15 apr 2005, 01:00

Til dere med T25 turbo ....

Legg inn av RS2-GTi » 15 apr 2005, 00:11

Driver og bygger en Corrado med turbo.
Trenger desperat bilder av forskjellige Saaber med T25 på.
Det jeg trenger bilde av er platen mellom turboen og downpipen.
Altså den platen som samler eksosen fra turbinen og W/G ventilen.
Står helt på enden av turboen

Visst noen er skikkelig flinke på dette så kanskje de vet om
elbowen fra en Saab 900 Turbo 1981 mod passer på denne platen ?

Men viktigst - platen !!!!

Her er de med T25 ....

SAAB:
9-3 16V (00-) 2,0 B 452068-3,4 GAR TB2569
9-3 Aero (99-) 2,0 B 452068-2 GAR TB25
900 16V (94-) 2,0 B 452068-1, -15 GAR TB25
9000 (90-) 2,0 B 465181-1 GAR TB2529
9000 (94-) 2,0 B 452083-1 (S) GAR TB25
9000 (94-) 2,3 B 452083-1 (S) GAR TB25
9000 (90-) 2,3 B 465183-2, -4, -5 GAR TB2531

Helst turbo løs på bilde, men står den i bilen er det et skritt på veien
i allefall. Om noen vil selge dette fra en knust turbo så er jeg
evig takknemmelig- visst det passer :P

Brukeravatar
sakarias
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 20 feb 2005, 01:00
Bil: 9-3
Sted: nord

Legg inn av sakarias » 15 apr 2005, 10:29

-00 Saab 9-3
#N411
Nulla tenaci invia est via

Brukeravatar
RS2-GTi
Innlegg: 4
Registrert: 15 apr 2005, 01:00

Legg inn av RS2-GTi » 16 apr 2005, 20:32

Var det en T25 ?
Så ikke sånn ut ...

Brukeravatar
sakarias
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 20 feb 2005, 01:00
Bil: 9-3
Sted: nord

Re: Til dere med T25 turbo ....

Legg inn av sakarias » 16 apr 2005, 23:42

RS-Concept skrev:
Her er de med T25 ....

SAAB:
9-3 16V (00-) 2,0 B 452068-3
Står på skiltet 452068-3

Skal være TB2569.
-00 Saab 9-3
#N411
Nulla tenaci invia est via

Brukeravatar
RS2-GTi
Innlegg: 4
Registrert: 15 apr 2005, 01:00

Legg inn av RS2-GTi » 17 apr 2005, 13:16

Nåh... har du den turboen løs du da ?
Kan du skru av den plata i så fall å vise meg hvordan
det ser ut under ?

På de andre T25ene jeg har sett så er det ovalt bakom
den plata med 5 eller 6 festeskruver ....

Se her;
http://www.gikturbo.no/Files/ProductPic ... rbo/22.JPG

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 17 apr 2005, 14:19

Her er et slags bilde på en T25 i 9000.
Dette skal være en tidlig utgave, det skiller visst litt på avgasshuset på de eldste og litt nyere T25. Avgasshuset her er større enn det er på senere utgaver. Denne sitter i en -90 9000.

Bilde

EDIT: Fins forskjeller på de T25 som sitter i 9000 og de som sitter i 900/9-3, de passer ikke om hverandre.
Ser du har lagt ut post på forumet til svenskene, tror du må bytte til noen svenske ord der skal du få noe svar. :wink:

Du har altså et framrør fra en -81 900 som skal på denne turboen? Forklar gjerne litt bedre hva du mener akkurat på det punktet..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
sakarias
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 20 feb 2005, 01:00
Bil: 9-3
Sted: nord

Legg inn av sakarias » 17 apr 2005, 14:55

RS-Concept skrev:Nåh... har du den turboen løs du da ?
Kan du skru av den plata
Avgasshuset eller turbinhuset er en komplett sak på min T25. Ingen plater der
:?
-00 Saab 9-3
#N411
Nulla tenaci invia est via

Brukeravatar
RS2-GTi
Innlegg: 4
Registrert: 15 apr 2005, 01:00

Legg inn av RS2-GTi » 17 apr 2005, 21:26

Rune N35 skrev:Her er et slags bilde på en T25 i 9000.
Dette skal være en tidlig utgave, det skiller visst litt på avgasshuset på de eldste og litt nyere T25. Avgasshuset her er større enn det er på senere utgaver. Denne sitter i en -90 9000.

Bilde

EDIT: Fins forskjeller på de T25 som sitter i 9000 og de som sitter i 900/9-3, de passer ikke om hverandre.
Ser du har lagt ut post på forumet til svenskene, tror du må bytte til noen svenske ord der skal du få noe svar. :wink:

Du har altså et framrør fra en -81 900 som skal på denne turboen? Forklar gjerne litt bedre hva du mener akkurat på det punktet..
Der ja :D
Der er delen jeg trenger. Den som står festet med muttrer på turboen.

Ser ut som om de koblingene jeg trenger også er de samme som på
din turbo :)

Det jeg lurer på er om jeg kan bruke delen fra 81 modellen uttpå
den plata igjen .. den ser i allefall lik ut .. visst ikke må jeg ha en
som er lik den du har ....

Så - nå da - noen som har forslag hvor jeg kan skaffe de delene i fra da?

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 17 apr 2005, 21:56

Ta en titt her:
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... sturbo.pdf

Vel, den du fant hos GIK ligner jo, men ikke nok... Er den til en T2529 eller 2531 skal den passe.
Ellers tror jeg det er bare å ta for seg høggeriene, selv om du nok ikke får splitte en turbo der, samme hvor gåen den måtte være.

Om det er den 90-graders knekken du har fra 900 så tror jeg nok dne passer. Men hvorfor ikke bare kjøpe en slik flens og sveise egen downpipe?

Bilde

Den knekken som er på dee delen jeg tror du mener er ikke veldig optimal.


Og creds for bildet av turbo'n går til en svenske, har lånt det av en sånn en. ;)
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar