900 Aero '86 gearkasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

900 Aero '86 gearkasse

Legg inn av taa » 27 apr 2005, 06:41

Hører gearkassene er dårlige og kan ofte havarere. Hva er problemet, får man forvarsel og kan en gjøre noe for å minske risiko? Problemet blir vel enda større justerer en på APC'en? Hvem kan anbefales for overhaling/oppgradering?

Mvh TAA

Oppegård

tore.aarvold@hoegh.com/40039815

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 27 apr 2005, 08:21

Jørgen Eriksson (vexellåds-Jørgen) fikser girkasser. Søk her på forumet så finner du mye om girkasser.

Anders

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 27 apr 2005, 19:45

Bruk innsida av huet og ikke r*va når du girer så har du kasse lenge.
De liker ikke riv og røsk i stikka og særlig ikke hjulspinn i 3. gir! ;
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Legg inn av taa » 28 apr 2005, 10:37

Takk for informasjon, er det noen spesiell olje som kan anbefales?

Mvh TAA

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 28 apr 2005, 12:59

Ja. Søk på forumet så finner du det. :wink:

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 28 apr 2005, 15:53

Her finner du endel om oljer..

http://www.ebb.se/vxl.html
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 1
Registrert: 28 mai 2005, 01:00

Legg inn av Dexter » 28 mai 2005, 19:44

Rune N35 skrev:Bruk innsida av huet og ikke r*va når du girer så har du kasse lenge.
De liker ikke riv og røsk i stikka og særlig ikke hjulspinn i 3. gir! ;
Bare å gasse alt du kan!! Kassen ryker på disse bilene uansett hva du gjør eller ikke gjør:-) Holder mellom 20 og 30 tusen om du har trim. Beste anbefaling er å bruke kassen fra en 92/93 900 16V med lav utveksling.. Da får du redusert toppfart men slipper å "tyne" 3an så mye..
Dette er ihvertfall den kassen jeg fikk til å holde lengst i sin tid... Jeg har prøvd alt......også svenske "pettersmart" løsninger med 4. trinns med "såkalt" større drev.. Det holder ikke, ferdig med det.. Skal du trimme gammal 900 så ha en kasse i reserve!

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 28 mai 2005, 20:16

Dexter skrev:
Rune N35 skrev:Bruk innsida av huet og ikke r*va når du girer så har du kasse lenge.
De liker ikke riv og røsk i stikka og særlig ikke hjulspinn i 3. gir! ;
Bare å gasse alt du kan!! Kassen ryker på disse bilene uansett hva du gjør eller ikke gjør:-) Holder mellom 20 og 30 tusen om du har trim. Beste anbefaling er å bruke kassen fra en 92/93 900 16V med lav utveksling.. Da får du redusert toppfart men slipper å "tyne" 3an så mye..
Dette er ihvertfall den kassen jeg fikk til å holde lengst i sin tid... Jeg har prøvd alt......også svenske "pettersmart" løsninger med 4. trinns med "såkalt" større drev.. Det holder ikke, ferdig med det.. Skal du trimme gammal 900 så ha en kasse i reserve!
Hvis du kjører flat pedal , røsker værre i girspaken og spinner så mye du kan så holder det jo så klart ikke veldig lenge :roll: , i tillegg til det er det jo en konstruksjon fra 60-tallet mener jeg å huske :lol:

Til normal bruk/kjøring så holder den kassa ganske lenge , selv med litt trim :D !!
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 28 mai 2005, 22:48

Min har holdt 13500km til nå :)
Kan ikke si jeg er veldig snill mot den heller... :) Null grep på 2. gir, så det spinner stort sett når alltid jeg gir på, 3gir spinner ikke sånn helt uten videre, men ikke vanskelig å spinne der heller. Og det skjer :) støtt og stadig :)
Fikk 5. til å slippe på våt asfalt engang også :)
4. gir tåler ihvertfall julig :) Det er testet ut... hadde 3000omdr, full brems, full gass og 1,8bar ladetrykk. Full brems for å klare å holde den på 3000omdr... Dette var under mapping og jeg holdt den slik i ca 10-15sek. Satt riktignok å ventet på et smell, men det skjedde ikke :)

Det er ei 92 T16kasse med 6'er primær. Holder mål det, sålenge giret sitter orntli i før du gir bånn :)

Kjør til det smeller! :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Legg inn av taa » 30 mai 2005, 20:04

Takk for all informasjon, jeg har fått tak i en reserve girkasse som jeg har liggende i tilfelle. Ellers så får jeg gire pent og ikke spinne!

Mvh TAA

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 30 mai 2005, 22:44

Stilleståande burout er heller ikkje så bra.. :eek: det har vi prøvd. Kassa funkar endå, men masse rare lydar.. trur det er diffen eller noko omkring den.

Til de som trur eg kjørte med utsida av hovudet, så var burnout'n med vilje, ville teste kassa litt før eg bytter den, hihi :)
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 31 mai 2005, 07:36

Bruk gassen med hodet,
unngå hjulspinn på tørr asfalt, gøy å få hjulslipp på første og andre, men lett straks på gassen når det slipper, eller skift til høyere gir.
Har ALDRI gitt gass og sluppet klutchen for å spinne fra stillestående, men har titt og ofte fått fått hjulslipp under akselerasjon.
På våt vei kan kan det lekes litt mer, men også her, vis moderasjon :lol:

Historien om min kasse/bil:
0-200.000km original med. primær drev nummer seks (1990 900s 145HK, 0.45bar).

200k-250k km orginal m.primær drev nummer 6 (samme bil, men med chip og 190HK, 0.8bar).

250k-435k km orginal, men med primær drev nummer 7( samme bil, men nå med intercooler APC og ca. 230 HK , 1.2 bar).

PS. Jeg kjøpte bilen når den hadde gått 200.000km, oljen på kassa var da en svart seig graut, hadde aldri vært byttet :oops: Flushet kasse ved å mange tette oljeskift til oljen ble ren, dette ga jammen lettere girskift :)
Bruker ikke syntetisk olje, bytter olje èn gang i året.

PS.2
På denne bilen sitter Misubishi lavtrykksturbo`en, som trykker godt fra lave turtall, på vanlig kjøring er jeg knapt over 3000omdr, girer heller opp til høyere gir og nyter dreimomentet :P
Generellt: 4.gir i 50 sona, 5.gir i 60 og over.

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 31 mai 2005, 08:42

Noen som vet hvilken girkasse som er å anbefale på 9000? Jeg har en 88 mod cc turbo. Passer alle kasser om hverandre på 9k?
Hva er fornuftig å ta ut før girkassa sliter?

Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 31 mai 2005, 08:51

Vet at mange sier at det er dreimomentet som ødelegger girkassene, men jeg foretrekker dreimoment og høyt turbotrykk fremfor høyt turtall.
Kjører sjelden på på høyt turtall, men bruker ofte max turbotrykk og høye gir (som enkelte mener er fy) og det har jo unektelig gått bra hittil :wink:

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 31 mai 2005, 09:01

sparco skrev:Noen som vet hvilken girkasse som er å anbefale på 9000? Jeg har en 88 mod cc turbo. Passer alle kasser om hverandre på 9k?
Hva er fornuftig å ta ut før girkassa sliter?

Runar
Alle kasser fra langmotor går om hverandre, men er forskjellige utvekslinger/styrke på kassene.. Ligger en liste i en annen tråd..
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... ght=#34809

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Låst