900 Aero '86 gearkasse
Moderator: Moderatorer
900 Aero '86 gearkasse
Hører gearkassene er dårlige og kan ofte havarere. Hva er problemet, får man forvarsel og kan en gjøre noe for å minske risiko? Problemet blir vel enda større justerer en på APC'en? Hvem kan anbefales for overhaling/oppgradering?
Mvh TAA
Oppegård
tore.aarvold@hoegh.com/40039815
Mvh TAA
Oppegård
tore.aarvold@hoegh.com/40039815
- saabanders
- 1.2 bar
- Sted: Sogn& Fj.
- saabanders
- 1.2 bar
- Sted: Sogn& Fj.
Bare å gasse alt du kan!! Kassen ryker på disse bilene uansett hva du gjør eller ikke gjør:-) Holder mellom 20 og 30 tusen om du har trim. Beste anbefaling er å bruke kassen fra en 92/93 900 16V med lav utveksling.. Da får du redusert toppfart men slipper å "tyne" 3an så mye..Rune N35 skrev:Bruk innsida av huet og ikke r*va når du girer så har du kasse lenge.
De liker ikke riv og røsk i stikka og særlig ikke hjulspinn i 3. gir! ;
Dette er ihvertfall den kassen jeg fikk til å holde lengst i sin tid... Jeg har prøvd alt......også svenske "pettersmart" løsninger med 4. trinns med "såkalt" større drev.. Det holder ikke, ferdig med det.. Skal du trimme gammal 900 så ha en kasse i reserve!
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Hvis du kjører flat pedal , røsker værre i girspaken og spinner så mye du kan så holder det jo så klart ikke veldig lengeDexter skrev:Bare å gasse alt du kan!! Kassen ryker på disse bilene uansett hva du gjør eller ikke gjør:-) Holder mellom 20 og 30 tusen om du har trim. Beste anbefaling er å bruke kassen fra en 92/93 900 16V med lav utveksling.. Da får du redusert toppfart men slipper å "tyne" 3an så mye..Rune N35 skrev:Bruk innsida av huet og ikke r*va når du girer så har du kasse lenge.
De liker ikke riv og røsk i stikka og særlig ikke hjulspinn i 3. gir! ;
Dette er ihvertfall den kassen jeg fikk til å holde lengst i sin tid... Jeg har prøvd alt......også svenske "pettersmart" løsninger med 4. trinns med "såkalt" større drev.. Det holder ikke, ferdig med det.. Skal du trimme gammal 900 så ha en kasse i reserve!

Til normal bruk/kjøring så holder den kassa ganske lenge , selv med litt trim

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Min har holdt 13500km til nå 
Kan ikke si jeg er veldig snill mot den heller...
Null grep på 2. gir, så det spinner stort sett når alltid jeg gir på, 3gir spinner ikke sånn helt uten videre, men ikke vanskelig å spinne der heller. Og det skjer
støtt og stadig 
Fikk 5. til å slippe på våt asfalt engang også
4. gir tåler ihvertfall julig
Det er testet ut... hadde 3000omdr, full brems, full gass og 1,8bar ladetrykk. Full brems for å klare å holde den på 3000omdr... Dette var under mapping og jeg holdt den slik i ca 10-15sek. Satt riktignok å ventet på et smell, men det skjedde ikke 
Det er ei 92 T16kasse med 6'er primær. Holder mål det, sålenge giret sitter orntli i før du gir bånn
Kjør til det smeller!

Kan ikke si jeg er veldig snill mot den heller...

Fikk 5. til å slippe på våt asfalt engang også

4. gir tåler ihvertfall julig

Det er ei 92 T16kasse med 6'er primær. Holder mål det, sålenge giret sitter orntli i før du gir bånn

Kjør til det smeller!

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
Bruk gassen med hodet,
unngå hjulspinn på tørr asfalt, gøy å få hjulslipp på første og andre, men lett straks på gassen når det slipper, eller skift til høyere gir.
Har ALDRI gitt gass og sluppet klutchen for å spinne fra stillestående, men har titt og ofte fått fått hjulslipp under akselerasjon.
På våt vei kan kan det lekes litt mer, men også her, vis moderasjon
Historien om min kasse/bil:
0-200.000km original med. primær drev nummer seks (1990 900s 145HK, 0.45bar).
200k-250k km orginal m.primær drev nummer 6 (samme bil, men med chip og 190HK, 0.8bar).
250k-435k km orginal, men med primær drev nummer 7( samme bil, men nå med intercooler APC og ca. 230 HK , 1.2 bar).
PS. Jeg kjøpte bilen når den hadde gått 200.000km, oljen på kassa var da en svart seig graut, hadde aldri vært byttet
Flushet kasse ved å mange tette oljeskift til oljen ble ren, dette ga jammen lettere girskift
Bruker ikke syntetisk olje, bytter olje èn gang i året.
PS.2
På denne bilen sitter Misubishi lavtrykksturbo`en, som trykker godt fra lave turtall, på vanlig kjøring er jeg knapt over 3000omdr, girer heller opp til høyere gir og nyter dreimomentet
Generellt: 4.gir i 50 sona, 5.gir i 60 og over.
unngå hjulspinn på tørr asfalt, gøy å få hjulslipp på første og andre, men lett straks på gassen når det slipper, eller skift til høyere gir.
Har ALDRI gitt gass og sluppet klutchen for å spinne fra stillestående, men har titt og ofte fått fått hjulslipp under akselerasjon.
På våt vei kan kan det lekes litt mer, men også her, vis moderasjon

Historien om min kasse/bil:
0-200.000km original med. primær drev nummer seks (1990 900s 145HK, 0.45bar).
200k-250k km orginal m.primær drev nummer 6 (samme bil, men med chip og 190HK, 0.8bar).
250k-435k km orginal, men med primær drev nummer 7( samme bil, men nå med intercooler APC og ca. 230 HK , 1.2 bar).
PS. Jeg kjøpte bilen når den hadde gått 200.000km, oljen på kassa var da en svart seig graut, hadde aldri vært byttet

Bruker ikke syntetisk olje, bytter olje èn gang i året.
PS.2
På denne bilen sitter Misubishi lavtrykksturbo`en, som trykker godt fra lave turtall, på vanlig kjøring er jeg knapt over 3000omdr, girer heller opp til høyere gir og nyter dreimomentet

Generellt: 4.gir i 50 sona, 5.gir i 60 og over.
- Runar N403
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Alle kasser fra langmotor går om hverandre, men er forskjellige utvekslinger/styrke på kassene.. Ligger en liste i en annen tråd..sparco skrev:Noen som vet hvilken girkasse som er å anbefale på 9000? Jeg har en 88 mod cc turbo. Passer alle kasser om hverandre på 9k?
Hva er fornuftig å ta ut før girkassa sliter?
Runar
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... ght=#34809
MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX