Side 1 av 4
9000 2.3 turbo - mister "draget"
Lagt inn: 10 mar 2003, 19:57
av 9000cs23
Hei!
Har en 92 9000 cs 2.3 turbo (200 hk) m automat.
Hun har i den senere tiden mistet "effekten".
Eks. Jeg kan ligge på vanlig flat vei i ca 60 km/t og gi litt gass for å øke hastigheten (ikke noe kick-down). Opplever da ofte at turbotrykket øker til nesten rødt og jeg hører at motoren gir fra seg mer motorstøy. (vanskelig å skrive hva jeg hører men jeg vet lyden er anerledes enn før - har hatt bilen i snart 2 år nå).
Bensinforbruket går også opp, ofte til over 4 ltr/milen. Bilen har rett og slett ikke flere krefter å gi, selv om den girer seg ned.
Hvis jeg holder på mitt og holder gassen inne, opplever jeg at bilen kan "komme etter". Turbotrykknålen går litt ned, bensinforbruket går ned til ca 2 eller mindre og "støyen" fra motoren gir seg. Videre kjenner jeg det samme "skyvet" i ryggen som skal være dær og bilen øker med letthet hastigheten.
.
Har hatt bilen inne på det lokale Saab-verkstedet. En av de virkelig drevne gutta der nede brukte bilen 3 dager i strekk til og fra jobb uten å finne ut noe. De prøvebyttet kassetten med tennspolene uten at dette hadde noe virkning og de har byttet luftfilter og tennplugger for meg. Det skal heller ikke være noe galt med turboen.
Til tross for dette. Damen min er fortsatt ikke helt frisk.
Må også legge til. "Feilen" oppstår både med varm og kald motor. Og det lukter brent(?) fremme i motoren hvis jeg stopper opp rett etter å ha opplevd feilen.
Kan noen komme med noen råd? Har noen opplevd noe lignende?
Arvid
Lagt inn: 10 mar 2003, 23:59
av Rune N01
Er det traction controll på denne bilen?
Lagt inn: 11 mar 2003, 19:36
av Svein N13
Jeg har opplevd tett katalysator på 1994 9000 2,3 LT. Da er det endel som ikke virker som det skal. Riktignok racekat. fra Nordic (stage 3).
Kan det være problemet?
Mvh
Svein N13

Traction Control
Lagt inn: 13 mar 2003, 08:01
av 9000cs23
takk for innspill
Nei, det er ikke Traction Control TCS (?) på denne bilen.
Arvid
Lagt inn: 15 mar 2003, 14:42
av john n04
Kanskje en slange som har hoppet av eller sprukket?

Lagt inn: 21 mar 2003, 23:42
av odd
det er jo en mulighet at gearkassa kødder med deg

,(mye bensinforbruk,høyt ladetrykk) dvs du tråkker pedalen i bånn uten det skjer noe serlig???
har hatt et lignende problem men det var med manuell kasse,den paia etter en kort stund

Lagt inn: 22 mar 2003, 01:25
av Rune N01
Jeg kom til å tenke på en ting.. Kansje dette er et luftmassemåler problem?
På beskrivelsen din så virker det som motoren får for mye bensin..
Lagt inn: 22 mar 2003, 13:21
av Svein N13
Har du sjekket katalysatoren?
Svein
Lagt inn: 21 apr 2003, 11:38
av 9000cs23
tusen takk for alle tilbakemeldinger. har ikke hatt tilgang til nett på en stund så jeg har ikke fått svart.
jeg har ikke kommet lenger med saken.
De på din Bil her i Tr.heim som er forhandler har byttet plugger og luftfilter. de brukte jo bilen i 3 dager uten å finne noe spesielt.
Feilen slår inn så og si hele tiden nå. Jeg kan gi gass og turbotrykk går opp mot rødt uten at bilen klarer å øke i hastighet. hvis jeg slipper gassen hører jeg at bilen girer seg opp igjen. for den girer seg ned som normalt når jeg "gir på gass".

Re: 9000 2.3 turbo - mister "draget"
Lagt inn: 21 apr 2003, 12:44
av Frode N073
heisann!
En kompis av meg hadde et lignende problem. bilen hans mistet absolutt alt drag. (såvidt han kom seg opp bakker). det viste seg å være kattalysatorene som var tette. han byttet de og alt ble som før.
dette var på en chevy, men det kan være samme problem på din bil.
Lagt inn: 21 apr 2003, 15:51
av Gjest
Hei, du kan ha problemer hvis en vant mekaniker ikke fant ut noe. Men hvis klucter / band er slitt i automakassa vil det bil unormale lyder og lukte svidd. Framdrita er borte,men motoren skal i utgangspunkte være i orden. Jeg syns også tpse om katalysatoren var bra.
Lagt inn: 03 mai 2003, 17:14
av 9000cs23
Jeg skal prøve å åpne litt før katalysatoren slik at jeg får frieksos.
Kanskje jeg opplever at bilen går "normalt" da. For det er vel ikke andre måter å sjekke om kat. er i uorden.
En annen ting. ville bilen "glimtet til" med å være frisk noen ganger hvis katalysatoren er tett? Eller kan det være at katalysatoren er "nesten" tett eller det er noe som har løsnet der?
Luftmåleren er nevnt. Hvordan kan jeg få sjekket den på egen hånd?
Takker for tilbakemeldinger.
Lagt inn: 03 mai 2003, 22:08
av Geir-Ståle N15
Heisan, syn at du plages. Om kata kan variere slik vet jeg ikke, har aldri hørt noe om noe slikt før. Men hvis du kobbler den bort vil du jo merke om bilen fungerer. kjøp deg et rør å sette inn i stedenfor kata, mens du prøver.
Luftmassemåleren har en varmetråd, den går i 3 retninger ( 3 av de fire retningene i en 4 kant ) den skal du klare å se hvis du plukker ut måleren å ser igjennom den ( kan være litt vanskelig sen nøye etter ). Dereter må du bruke et ohm-meter for å måle motstandene mellom de forskjellige kontaktpunktene for å sjekke den. Da må du nesten ha dataene for å vite hvor og hvor mye. Jeg skal se om jeg har disse dataene på jobb. Hvis denne ikke fungerer så går kansje bilen på en reserveløsning der efekten blir borte og bensinforbruket blir sikkert godt over 2 l på mila.
Lagt inn: 04 mai 2003, 17:19
av 9000cs23
Hei!
Fint om du kan finne de data. Jo. jeg har målt bilen til å bruke nesten 2l på milen. Og det er veldig mye i forhold til hva den brukte mens bilen var i orden.
Lagt inn: 07 mai 2003, 20:04
av Geir-Ståle N15
Nu har jeg funne noen data, beklageligvis har jeg ikke scanner men jeg ska prøve så godt som mulig å forklare.
På luftmassemåleren er det 6 stikk. nr. 1 er nermest turboen.
* Dra forsiktig gummimansjetten bak slik at ledningstikkene kommer fram.
*Voltmeter mellom nr 5 og gods, tenning på = batterispenning.
*Voltmeter mellom nr 5 og nr 1, tenning på = batterispenning.
*Hvis ikke kontroler svart ledning mellom nr 1 og gods.
*Voltmeter mellom nr 3 og gods, start motoren og la den gå på tommgang = 2 V.
*Åpne kortvarig gaspjeldet helt = 5 V.
*Slå av tenningen, ta av multistikket. Ohme nr 2 og nr 3 = 2,5 - 4 ohm.
( hvis jeg husker rett så er dette målet på bensin/luftblandingen (co) og kan justeres på pottmetret på luftmassemåleren )
Kontroll av varmetråens renbrenningsfungsjon.
* motortemperatur over 60 C
* Voltmeter mellom nr 1 og nr 4
* Start motoren , øk turtallet til over 2500 o/min
* Slipp gasen, slå av tenningen.
* Etter 4 sekunder skal voltmetret vise 4 V. i 1 sekund, hvis renbrending av tråen fungere korekt.
Disse data er hentet fra autodata, og er for en 9000 2,3 16V turbo 91-92 med Bosch LH 2.4.2 jetronic.
Lykke til med feilsøkingen.
