Veivhusventilasjon p? T7

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
HappyCamper
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 23 aug 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Veivhusventilasjon på T7

Legg inn av HappyCamper » 22 mai 2005, 15:32

Noen som vet hvilke T7-motorer veivhusventilasjons-problemene var/er på? Gjalt det 2,3 literne og? Dette begynte de vel å få orden på fra 2002?


OnkelAlkohole :absolute:

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 22 mai 2005, 20:12

Jeg har vært i kontakt med saab på Skøyen og Lillehammer ang. siste oppgraderinga som skulle komme nå i uke 19. Dette var visstnok bare søppel i følge verkstedsfolka :? Slik at vi må nok vente til utpå høsten før det kommer noe som duger.. :angered:

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Re: Veivhusventilasjon på T7

Legg inn av Aeroild » 22 mai 2005, 22:11

onkelalkohole skrev:Noen som vet hvilke T7-motorer veivhusventilasjons-problemene var/er på? Gjalt det 2,3 literne og? Dette begynte de vel å få orden på fra 2002?


OnkelAlkohole :absolute:
Gjelder vel alle T7-motorer, men problemet er vel klart størst i 9-5. Kanskje pga at 9-5 er en større og tyngre bil enn 9-3?
Uansett betyr det vel: Alle 9-5 med 2.0 og 2.3 turbo
Alle og9-3 fra 2001 til 2003 + alle årganger av Viggen.
(Hvis jeg ikke roter med årstallene nå da)
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 23 mai 2005, 06:38

Jeg har hørt troverdig info fra en som har jobbet på fabrikken om at det er katalysatoren sin skyld i alt dette her. På 9-5 så ligger Katalysatoren veldig nærme bunnpanna, og som kjent blir katten rimelig varm. Dette igjen fører til overnaturlig mye oljedamp som igjen fører til at ventilasjonen må være bra. En annen ting som det fører til er at olja blir fortere dårlig, for det er jo ikke lurt å koke olja så ofte.. Smøreegenskapene i olja blir mye fortere dårlig, og dermed får man dårligere smøring i tillegg. Du slipper smøreproblemet om man bytter oftere enn de 20 eller 30000km som SAAB sier. Bytter man på maks 10k så er man på sikre siden med smøring ihvertfall.

En annen ting som understreker denne teorien er 9-3 modellene og de modellene som har byttet til sportseksos og racekatt. På 9-3 modellene sitter katten lenger bak som igjen fører til at den ikke koker opp olja slik som på 9-5. På de 9-5 bilene som har sportseksos og racekatt så blir katten satt lengre bak og man får samme resultat som på 9-3.
Det er MYE færre problemer med 9-3 og med 9-5 som har bytta eksos.

Si hva det dere vil om det, men det er faktisk en god mulighet at det er dette. Er ikke sikkert det er så veldig stort opphav til problemet allikevel.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 23 mai 2005, 09:22

Genialt! Må bare si Mortimer, dette er vel den mest plausible forklaringen jeg har hørt, og det at oljen blir varmet av katten løser det jeg har tenkt om problemet hele tiden, nemlig at dårlig veivhusventilasjon ikke lager black sludge, iallfall ikke sånn som vist på en god del bilder :shock: Når du skriver racekatt , gjelder det også for sportskatt, eller er det bare racekatten som er flyttet bakover? :?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 23 mai 2005, 11:37

Er ikke sikker, men det er nok mulig at sportkatten er lenger bak også. Jeg vet de har flyttet racekatten lenger bak fordi den ikke passer der den originale sitter.
Jeg mener det er en rimelig god forklaring dette ja, for det er jo ikke akkurat normalt at olja kokser seg så mye som den gjør på disse bilene. Men klart, ligger det en katt på noen hundre grader å koker opp olja, så gjør den jobben den.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 23 mai 2005, 11:39

Mortimer skrev:Si hva det dere vil om det, men det er faktisk en god mulighet at det er dette. Er ikke sikkert det er så veldig stort opphav til problemet allikevel.
Uansett et godt argument for å få seg 3" med racekat. :absolute: 8)

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 23 mai 2005, 11:54

Angry_Saab skrev:
Mortimer skrev:Si hva det dere vil om det, men det er faktisk en god mulighet at det er dette. Er ikke sikkert det er så veldig stort opphav til problemet allikevel.
Uansett et godt argument for å få seg 3" med racekat. :absolute: 8)
Jeg skal ikke si her nå at det er det som er problemet og at alle bør kjøpe seg annen eksos med annen katt som er lenger unna bunnpanna. Jeg skriver bare ned en teori som på veldig mange måter slår positivt ut i forhold til symptomene på bilene. Om Saab kommer ut med at det er dette som er feilen, og ikke den billige plastikkdunken på veivhusventilasjonen, så syns jeg jo at det er noe de bør ta på sin kappe og bytte på de bilene det gjelder. Evt bare flytte katten lenger bak.

Saab satt jo katten så nærme for å redusere utslipp ved at katten ble fortere varm, men hvis det viser seg at det var dumt så vil de sikkert komme ut med en melding på det vil jeg tro.

Men klart, har man et anlegg som er modent for bytte, så kjøp for all del et med katten lenger bak. Da har man ihvertfall kvittet seg overflødig oljedamp og mulighetene for "black sludge" som en kalte det lengre opp.

En annen ting her som også støtter teorien er jo de utallige oppdateringene på ventilasjonen som har kommet... ingen av de har jo hjulpet noe særlig, og så skal de komme med enda en ny en? Det er heller ingen av de andre modellene med den samme motoren som har problemene... bare 9-5...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 23 mai 2005, 19:28

Saa det er altsaa en rekke oppdateringer ang. dette problemet?
Jeg fikk utbedret dette i januar 2004 (paa Saab's regning). Boer jeg da dra tilbake til verkstedet og kreve siste oppdatering, evt. vente til hoesten som olewa sier?

Enig med Angry at Mortimers teori er et "godt" argument for aa skaffe 3" med racekat. :P :P Om Saab vil betale er vel aa tro paa julenissen.
Paa en annen side, er vel de som allerede har byttet eksos paa sin 9-5 ogsaa litt mer bevisst naar det gjelder hyppige oljeskift.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
HappyCamper
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 23 aug 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av HappyCamper » 23 mai 2005, 22:11

Jeg vurderer og kjøpe ei 9-5 stasjonsvogn, men er litt skeptisk pga problemene med oljen på disse motorene. Det at alle servicene er fulgt er jo nesten ikke garanti for noe som helst når serviceintervallene er 20 000 km. Merkelig at ikke Saab-ingeniørene har funnet løsning på problemet, spesielt merkelig er det hvis løsningen viser seg å være så enkel som denne katalysatorteorien. Min lokale Saabforhandler påstår at dette aldri har vært noe stort problem og at oppgraderingene har løst problemene på de bilene som har vært rammet. :roll:
Den helt nye 9-5en leveres vel med den nye T8 motoren?

OnkelAlkohole :absolute:

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 23 mai 2005, 22:44

Men naa gir da Saab utvidet motorgaranti (var det 7 eller 8 aar?) om servicene er fulgt.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
saabstril
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 24 mai 2005, 01:00

Legg inn av saabstril » 24 mai 2005, 11:50

hvor smart går det ann å bli?????????????

problemet er at det kokser seg på de kalde sidene i motoren.

reg deksel,forside bunnpanne,oppover peilepinnen.toppdekselet

Har dere drukket :absolute: :absolute: :absolute: :absolute: ???

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 24 mai 2005, 12:18

Det jo vanlig at det kondenserer på kald side .... :roll: Så helt på jordet er det vel ikke.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
saabstril
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 24 mai 2005, 01:00

Legg inn av saabstril » 24 mai 2005, 12:26

hvem har sakt at det kondenser??

problemet er at oljen kokser seg grunnet "oppbrukt"....

hadde folk ikke vært så fattige at de ikke har råd til å skifte olje av og til så hadde aldri dette vært noe problem i det hele tatt.tenk litt mere på bilen og ikke på ådrikke vekk pengene istede. :lol: :lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 24 mai 2005, 14:59

saabstril skrev:hvor smart går det ann å bli?????????????

problemet er at det kokser seg på de kalde sidene i motoren.

reg deksel,forside bunnpanne,oppover peilepinnen.toppdekselet

Har dere drukket ???
Har jeg sagt at katalysatoren er problemet? Nei. Er det en teori om hva som kan være galt? Ja.
Jeg har ikke 9-5 og har ikke noe håp om å kjøpe heller, så for meg er det akkurat det samme. For de som har derimot og som kanskje vil prøve å få bukt med problemet, så er det bedre å vite mer enn ingenting.
Det jeg skriver kommer i fra kilder inne på fabrikken i trollhättan, så veldig LANG BORT I NATTA er det nok ikke. Men tro hva du vil, jeg skal ikke tvinge deg til å mene det samme som meg.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Svar