Side 1 av 4
Veivhusventilasjon på T7
Lagt inn: 22 mai 2005, 15:32
av HappyCamper
Noen som vet hvilke T7-motorer veivhusventilasjons-problemene var/er på? Gjalt det 2,3 literne og? Dette begynte de vel å få orden på fra 2002?
OnkelAlkohole

Lagt inn: 22 mai 2005, 20:12
av olewa
Jeg har vært i kontakt med saab på Skøyen og Lillehammer ang. siste oppgraderinga som skulle komme nå i uke 19. Dette var visstnok bare søppel i følge verkstedsfolka

Slik at vi må nok vente til utpå høsten før det kommer noe som duger..

Re: Veivhusventilasjon på T7
Lagt inn: 22 mai 2005, 22:11
av Aeroild
onkelalkohole skrev:Noen som vet hvilke T7-motorer veivhusventilasjons-problemene var/er på? Gjalt det 2,3 literne og? Dette begynte de vel å få orden på fra 2002?
OnkelAlkohole

Gjelder vel alle T7-motorer, men problemet er vel klart størst i 9-5. Kanskje pga at 9-5 er en større og tyngre bil enn 9-3?
Uansett betyr det vel: Alle 9-5 med 2.0 og 2.3 turbo
Alle og9-3 fra 2001 til 2003 + alle årganger av Viggen.
(Hvis jeg ikke roter med årstallene nå da)
Lagt inn: 23 mai 2005, 06:38
av Mortimer-N18
Jeg har hørt troverdig info fra en som har jobbet på fabrikken om at det er katalysatoren sin skyld i alt dette her. På 9-5 så ligger Katalysatoren veldig nærme bunnpanna, og som kjent blir katten rimelig varm. Dette igjen fører til overnaturlig mye oljedamp som igjen fører til at ventilasjonen må være bra. En annen ting som det fører til er at olja blir fortere dårlig, for det er jo ikke lurt å koke olja så ofte.. Smøreegenskapene i olja blir mye fortere dårlig, og dermed får man dårligere smøring i tillegg. Du slipper smøreproblemet om man bytter oftere enn de 20 eller 30000km som SAAB sier. Bytter man på maks 10k så er man på sikre siden med smøring ihvertfall.
En annen ting som understreker denne teorien er 9-3 modellene og de modellene som har byttet til sportseksos og racekatt. På 9-3 modellene sitter katten lenger bak som igjen fører til at den ikke koker opp olja slik som på 9-5. På de 9-5 bilene som har sportseksos og racekatt så blir katten satt lengre bak og man får samme resultat som på 9-3.
Det er MYE færre problemer med 9-3 og med 9-5 som har bytta eksos.
Si hva det dere vil om det, men det er faktisk en god mulighet at det er dette. Er ikke sikkert det er så veldig stort opphav til problemet allikevel.
Lagt inn: 23 mai 2005, 09:22
av Gunnar N326
Genialt! Må bare si Mortimer, dette er vel den mest plausible forklaringen jeg har hørt, og det at oljen blir varmet av katten løser det jeg har tenkt om problemet hele tiden, nemlig at dårlig veivhusventilasjon ikke lager black sludge, iallfall ikke sånn som vist på en god del bilder

Når du skriver racekatt , gjelder det også for sportskatt, eller er det bare racekatten som er flyttet bakover?

Lagt inn: 23 mai 2005, 11:37
av Mortimer-N18
Er ikke sikker, men det er nok mulig at sportkatten er lenger bak også. Jeg vet de har flyttet racekatten lenger bak fordi den ikke passer der den originale sitter.
Jeg mener det er en rimelig god forklaring dette ja, for det er jo ikke akkurat normalt at olja kokser seg så mye som den gjør på disse bilene. Men klart, ligger det en katt på noen hundre grader å koker opp olja, så gjør den jobben den.
Lagt inn: 23 mai 2005, 11:39
av Henrik N380
Mortimer skrev:Si hva det dere vil om det, men det er faktisk en god mulighet at det er dette. Er ikke sikkert det er så veldig stort opphav til problemet allikevel.
Uansett et godt argument for å få seg 3" med racekat.

Lagt inn: 23 mai 2005, 11:54
av Mortimer-N18
Angry_Saab skrev:Mortimer skrev:Si hva det dere vil om det, men det er faktisk en god mulighet at det er dette. Er ikke sikkert det er så veldig stort opphav til problemet allikevel.
Uansett et godt argument for å få seg 3" med racekat.

Jeg skal ikke si her nå at det er
det som er problemet og at alle bør kjøpe seg annen eksos med annen katt som er lenger unna bunnpanna. Jeg skriver bare ned en teori som på veldig mange måter slår positivt ut i forhold til symptomene på bilene. Om Saab kommer ut med at det er dette som er feilen, og ikke den billige plastikkdunken på veivhusventilasjonen, så syns jeg jo at det er noe de bør ta på sin kappe og bytte på de bilene det gjelder. Evt bare flytte katten lenger bak.
Saab satt jo katten så nærme for å redusere utslipp ved at katten ble fortere varm, men hvis det viser seg at det var dumt så vil de sikkert komme ut med en melding på det vil jeg tro.
Men klart, har man et anlegg som er modent for bytte, så kjøp for all del et med katten lenger bak. Da har man ihvertfall kvittet seg overflødig oljedamp og mulighetene for "black sludge" som en kalte det lengre opp.
En annen ting her som også støtter teorien er jo de utallige oppdateringene på ventilasjonen som har kommet... ingen av de har jo hjulpet noe særlig, og så skal de komme med enda en ny en? Det er heller ingen av de andre modellene med den samme motoren som har problemene... bare 9-5...
Lagt inn: 23 mai 2005, 19:28
av Orjan N235
Saa det er altsaa en rekke oppdateringer ang. dette problemet?
Jeg fikk utbedret dette i januar 2004 (paa Saab's regning). Boer jeg da dra tilbake til verkstedet og kreve siste oppdatering, evt. vente til hoesten som olewa sier?
Enig med Angry at Mortimers teori er et "godt" argument for aa skaffe 3" med racekat.

Om Saab vil betale er vel aa tro paa julenissen.
Paa en annen side, er vel de som allerede har byttet eksos paa sin 9-5 ogsaa litt mer bevisst naar det gjelder hyppige oljeskift.
Lagt inn: 23 mai 2005, 22:11
av HappyCamper
Jeg vurderer og kjøpe ei 9-5 stasjonsvogn, men er litt skeptisk pga problemene med oljen på disse motorene. Det at alle servicene er fulgt er jo nesten ikke garanti for noe som helst når serviceintervallene er 20 000 km. Merkelig at ikke Saab-ingeniørene har funnet løsning på problemet, spesielt merkelig er det hvis løsningen viser seg å være så enkel som denne katalysatorteorien. Min lokale Saabforhandler påstår at dette aldri har vært noe stort problem og at oppgraderingene har løst problemene på de bilene som har vært rammet.
Den helt nye 9-5en leveres vel med den nye T8 motoren?
OnkelAlkohole

Lagt inn: 23 mai 2005, 22:44
av Orjan N235
Men naa gir da Saab utvidet motorgaranti (var det 7 eller 8 aar?) om servicene er fulgt.
Lagt inn: 24 mai 2005, 11:50
av saabstril
hvor smart går det ann å bli?????????????
problemet er at det kokser seg på de kalde sidene i motoren.
reg deksel,forside bunnpanne,oppover peilepinnen.toppdekselet
Har dere drukket

???
Lagt inn: 24 mai 2005, 12:18
av Øyvind
Det jo vanlig at det kondenserer på kald side ....

Så helt på jordet er det vel ikke.
Lagt inn: 24 mai 2005, 12:26
av saabstril
hvem har sakt at det kondenser??
problemet er at oljen kokser seg grunnet "oppbrukt"....
hadde folk ikke vært så fattige at de ikke har råd til å skifte olje av og til så hadde aldri dette vært noe problem i det hele tatt.tenk litt mere på bilen og ikke på ådrikke vekk pengene istede.

Lagt inn: 24 mai 2005, 14:59
av Mortimer-N18
saabstril skrev:hvor smart går det ann å bli?????????????
problemet er at det kokser seg på de kalde sidene i motoren.
reg deksel,forside bunnpanne,oppover peilepinnen.toppdekselet
Har dere drukket ???
Har jeg sagt at katalysatoren er problemet? Nei. Er det en teori om hva som kan være galt? Ja.
Jeg har ikke 9-5 og har ikke noe håp om å kjøpe heller, så for meg er det akkurat det samme. For de som har derimot og som kanskje vil prøve å få bukt med problemet, så er det bedre å vite mer enn ingenting.
Det jeg skriver kommer i fra kilder inne på fabrikken i trollhättan, så veldig LANG BORT I NATTA er det nok ikke. Men tro hva du vil, jeg skal ikke tvinge deg til å mene det samme som meg.