Clutch pedal
Moderator: Moderatorer
Clutch pedal
Clutch pedalen min er død...null motstand...må slå av bilen.. trykke clutchen hardt inn mot gulvet..lirke bilen i gir...og når man startet så begynner den å kjøre..uten at jeg gasser...Falck-karen sa det var clutch vaieren...?
Bilen er en 9000 2,0CS 1995 model..
Bilen er en 9000 2,0CS 1995 model..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Bilen din har ikke clutch-wire, clutchen er hydraulisk... Sjekk om du har nok bremseveske og prøv å luft clutchen, hvis ikke dette virker så er sansynligvis slavesylingeren defekt...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jeg gjetter på hovedsylinderen.. Den røk på min, da rant bremseveske på matten inne i bilen, girkasse "skrapte" hver gang den skulle i gir og man måtte dra ut pedalen med foten om den skulle ut.. Kjenn på hovedsylinderen om den er fuktig/våt.. Denne ser du oppunder dashbord, i forbindelse med clutch pedalen.. Grei jobb å skifte..
Styrer med DAB og AUX
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Eller slangen, som var tilfelle på M95 CDE-en til gamlingen... Trude det låg ann til slavesyl. bytte, men heldigvis var det berre slangen som ikkje var heilt god.TT skrev:Bilen din har ikke clutch-wire, clutchen er hydraulisk... Sjekk om du har nok bremseveske og prøv å luft clutchen, hvis ikke dette virker så er sansynligvis slavesylingeren defekt...
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
e dorr ikkje ei fjør der så kan knekka då? eg va ute for det på og900 min. meine det va hydraulisk der og
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
er ikke no væske på matten..men pedalen må dras ut med foten..og det skraper no heftig når man skal gire..og når man får den i gir (når bilen er slått av) så begynner den å kjøre fremover uten av jeg gasser...
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Jeg måtte dra pedalen ut også en gang.
Min begynte også å løse seg selv i kryss når jeg holdt cluchen inne en stund. Festlig! Måtte slå av tenningen og dra ut clutchen før eg startet på nytt... Måtte alltid sette den i fri skulle eg stå lenger enn fem sekunder i ro..
Leverte bilen inn og byttet slave og hovedsylinder sammen med klutchen. Kom på ca 10000
Men det var i min barndom før eg kunne noe om mekking. Nettopp kjøpt bilen nesten. Hadde nok prøvd å mekke selv i dag.
Men lurte på:
Har noen prøvd reprasjonssatsene til sylindrene? Har jo disse på speedparts. Må du dra pedalen tilbake kan dette tyde på indre ledasje i pakkningene. Det trykket du pumper opp forsvinner fordi det lekker forbi pakningen, og en må dra bedalen tilbake. (Hverfall hvis den ikke bruker bremseveske. Bruker den veske lekker det vel ut, kan være slangene som noen nevnte, og ikke indre lekasje som skyldes pakningene.)
Eller kanskje eg tar feil..?
Min begynte også å løse seg selv i kryss når jeg holdt cluchen inne en stund. Festlig! Måtte slå av tenningen og dra ut clutchen før eg startet på nytt... Måtte alltid sette den i fri skulle eg stå lenger enn fem sekunder i ro..
Leverte bilen inn og byttet slave og hovedsylinder sammen med klutchen. Kom på ca 10000
Men det var i min barndom før eg kunne noe om mekking. Nettopp kjøpt bilen nesten. Hadde nok prøvd å mekke selv i dag.
Men lurte på:
Har noen prøvd reprasjonssatsene til sylindrene? Har jo disse på speedparts. Må du dra pedalen tilbake kan dette tyde på indre ledasje i pakkningene. Det trykket du pumper opp forsvinner fordi det lekker forbi pakningen, og en må dra bedalen tilbake. (Hverfall hvis den ikke bruker bremseveske. Bruker den veske lekker det vel ut, kan være slangene som noen nevnte, og ikke indre lekasje som skyldes pakningene.)
Eller kanskje eg tar feil..?
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
den gamle type slange går i oppløsning inni,og dritten forsvinner ned i slavesylinderen og tetter,og da er det store sjangser for at diverse pakninger ryker enten i hovedpumpem eller i slaven,skal du skifte slange så sørg for å rengjøre røret og slaven innvendig ved og blåse gjennom den med lufteskruen åpen selvsagt,grei jobb og skifte i hvertfall
slavesylindren ligger under dashbordet?bytte den og andre slanger og lufte clutchen?hvordan lufter man clutchen?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
slavesylinderen ligger ved clutchen,bytt hoved pumpen inne i bilen samt slamgen,
Lufting av clutch:trenger to personer,få en til å pumpe trykk på systemet mens nummer 2 åpner lufteskruen foran,gjennta dette et pår ganger til du er sikker på at det ikke e luft i systemet,hvis det ikke hjelper må kassen ned desverre
Lufting av clutch:trenger to personer,få en til å pumpe trykk på systemet mens nummer 2 åpner lufteskruen foran,gjennta dette et pår ganger til du er sikker på at det ikke e luft i systemet,hvis det ikke hjelper må kassen ned desverre
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Kjenn på hovedsylinderen om den er fuktig nedkant. Det var slik som du beskriver min oppførte seg når hovedsylinderen ga seg.wicky skrev:er ikke no væske på matten..men pedalen må dras ut med foten..og det skraper no heftig når man skal gire..og når man får den i gir (når bilen er slått av) så begynner den å kjøre fremover uten av jeg gasser...
Styrer med DAB og AUX
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Du må bare stikke innom et verksted eller en bensinstasjon og få dem til å lufte clutchen. Mulig du berger med det. Må luftes med trykkluft, du kan få det til selv også hvis du kjøper verktøy. Luftenippelen sitter under svart deksel oppe på girkassa. Ikke dra ut pedalen, da ødelegger du ihvertfall hovedsylinderen.
Hvis det ikke blir bra etter lufting gjelder følgende: Clutchen virker av og til, kan pumpes så den virker: defekt hovedsylinder eller slange. Hovedsylinderen sitter over pedalen.
Clutchen er helt defekt, virker ikke i det hele tatt: defekt slavesylinder. Da må du ut med girkassa for å komme til. Men start med å lufte du.
Hvis det ikke blir bra etter lufting gjelder følgende: Clutchen virker av og til, kan pumpes så den virker: defekt hovedsylinder eller slange. Hovedsylinderen sitter over pedalen.
Clutchen er helt defekt, virker ikke i det hele tatt: defekt slavesylinder. Da må du ut med girkassa for å komme til. Men start med å lufte du.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T