Ny Girkasse :)
Moderator: Moderatorer
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Ny Girkasse :)
Nå er ny girkasse montert og jeg tviler på at noen slår utvekslinga!...
80kmt på 1.gir - 6000omdr
120kmt på 2.gir - 6000omdr
120kmt på 4.gir - 3000omdr
Raskt regnet når jeg har turtallsperre på 7000omdr så er det en toppfart på 280kmt det!! Lurer på om den kommer til å stå utestet gitt. og900 i over 250kmt er vel lite trygt vil jeg tro.. Ihvertfall med originalt understell.
Men kassa funker utmerket foreløpig ihvertfall Håper den holder seg Morro å passere 100kmt og gire til 3. med normalt turtall hehe
Hva ligger ng900 utvekslinga på? Er ikke den veldig lang på 3.gir?
80kmt på 1.gir - 6000omdr
120kmt på 2.gir - 6000omdr
120kmt på 4.gir - 3000omdr
Raskt regnet når jeg har turtallsperre på 7000omdr så er det en toppfart på 280kmt det!! Lurer på om den kommer til å stå utestet gitt. og900 i over 250kmt er vel lite trygt vil jeg tro.. Ihvertfall med originalt understell.
Men kassa funker utmerket foreløpig ihvertfall Håper den holder seg Morro å passere 100kmt og gire til 3. med normalt turtall hehe
Hva ligger ng900 utvekslinga på? Er ikke den veldig lang på 3.gir?
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Re: Ny Girkasse :)
Høres rått ut!!Mortimer skrev:Nå er ny girkasse montert og jeg tviler på at noen slår utvekslinga!...
80kmt på 1.gir - 6000omdr
120kmt på 2.gir - 6000omdr
120kmt på 4.gir - 3000omdr
Raskt regnet når jeg har turtallsperre på 7000omdr så er det en toppfart på 280kmt det!! Lurer på om den kommer til å stå utestet gitt. og900 i over 250kmt er vel lite trygt vil jeg tro.. Ihvertfall med originalt understell.
Men kassa funker utmerket foreløpig ihvertfall Håper den holder seg Morro å passere 100kmt og gire til 3. med normalt turtall hehe
Hva ligger ng900 utvekslinga på? Er ikke den veldig lang på 3.gir?
Spinner vel ikke på 3. giret nå!! hehe.....
- Kjetiln122
- 1,5 bar
- Innlegg: 440
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N122
- Navn: Kjetil Finstad
- Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
- Sted: Ås
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
langt 3. på ng900 ja
Jeg har vel 160 på 3. rundt 6000omdr. Måtte le når jeg la den i 4. og ser 4000omdr i 160... er rimelig lange gir
Er forøvrig en 78modell 99GL kasse med 7'er primær.
Spinner dårlig på 3. nå ja.. Da blir jeg overrasket i tilfelle.. Jeg skal begrense effekten litt så jeg ikke knekker denne kassa med en gang. Blir jo dyrt i lengden å knuse girkasser i ett sett.. Men sånn er vel livet? nå får jeg meg jo servicebil også så da er jeg ikke avhengig av den bilen.
Jeg har vel 160 på 3. rundt 6000omdr. Måtte le når jeg la den i 4. og ser 4000omdr i 160... er rimelig lange gir
Er forøvrig en 78modell 99GL kasse med 7'er primær.
Spinner dårlig på 3. nå ja.. Da blir jeg overrasket i tilfelle.. Jeg skal begrense effekten litt så jeg ikke knekker denne kassa med en gang. Blir jo dyrt i lengden å knuse girkasser i ett sett.. Men sånn er vel livet? nå får jeg meg jo servicebil også så da er jeg ikke avhengig av den bilen.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Sitter 7'er i den nå. 8'er blir for mye vil jeg tro... blir jo nesten som å kjøre i gang på 2.gir nå da. og så er de andre oppover nesten samme som 5gira. Jeg mener den 456-14 kassa jeg kjørte med tidligere ville ha 216kmt på 6000 i 5. Den jeg har nå har jo 240kmt på 6000 i 4.
Blir grei å kjøre langtur med da. Tenkte at 4gira kasse ville bli annerledes enn denne, men det er jo greit å ligge i 2000omdr i 80
Blir grei å kjøre langtur med da. Tenkte at 4gira kasse ville bli annerledes enn denne, men det er jo greit å ligge i 2000omdr i 80
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Kasse
Jeg har samme kasse, Bridgestone R dekk.
Min spinner på 3 med Diffbrems.........
Mren det er med 6 primær da
Petter
Min spinner på 3 med Diffbrems.........
Mren det er med 6 primær da
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Så du spinner på 3. ja. Men med 6'er primær så er vel hastigheten litt mindre vil jeg tro.. Jeg regner jo ikke med å spinne når jeg girer til 3. i 110kmt... Går vel sikkert med litt provosering da. 4.gir slapp jo på 5 trinnskassa mi så Bilen ligger i 80-90 og speedometeret i 160 hehe
Den tid den sorg. Er jo ikke noe mål å spinne ut alle gira heller... Bedre med godt grep og god aksellerasjon
Men skal si jeg merker forskjell på kamakslene. Kjørte med standard 9-5 kammer før og nå har jeg 9000Aero. Synes bilen går nesten like bra nå på 0.75 i ladetrykk i forhold til 1.2 før.. Så jeg gleder meg godt til i ettermiddag da jeg får nytt map og finjustert litt opp på 1.35-1.4bar igjen
Den tid den sorg. Er jo ikke noe mål å spinne ut alle gira heller... Bedre med godt grep og god aksellerasjon
Men skal si jeg merker forskjell på kamakslene. Kjørte med standard 9-5 kammer før og nå har jeg 9000Aero. Synes bilen går nesten like bra nå på 0.75 i ladetrykk i forhold til 1.2 før.. Så jeg gleder meg godt til i ettermiddag da jeg får nytt map og finjustert litt opp på 1.35-1.4bar igjen
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Det er en 2.1/2.3 liter langtopp ja. Helt original foruten matchporting av eksos til grenrøret.
Alle kammer passer om hverandre hvis det var det du lurte på. Korttoppen er akkurat lik på det området. Dekslene passer jo også om hverandre. Jeg har et ecopower deksel fra en 2001 modell jeg slipte vekk eco på nå
SAAB power
Alle kammer passer om hverandre hvis det var det du lurte på. Korttoppen er akkurat lik på det området. Dekslene passer jo også om hverandre. Jeg har et ecopower deksel fra en 2001 modell jeg slipte vekk eco på nå
SAAB power
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
hehe, tar sikkert litt tid ja
Testa under mapping i stad.. hastigheter.. alle er ved 6000.
1. 80
2. 120
3. 170
4. ... stoppa ved litt over 5000omdr... GPS'en sa 208kmt...
Det var på lukket område ja, og ikke i trafikken! Kan si som så at jeg hadde bare kjørt 1km ca før jeg ga meg på 4. i 208... Går fint nå
Det går fort opp i fart. 0-100 går rimelig bra unna nå kan man si, når man nesten er der etter 1. gir.
Og jeg fant ut at det ikke er girkassa som lekker, men at det er olje som kommer opp av peilepinnehullet!!.. Jeg er i akutt behov av en peilepinne til 99 4-trinns. Det er den tynne typen. Så hvis noen har så skrik ut! Motorolje-peilepinne altså!
Fikk forresten kommentarer på IC'en... Den er for liten, så nå er ny bestillt. Fyller stort sett hele trynet på bilen. registret er 45breit, litt lavere enn 9000cooler og 7cm tykt. Blir vel bra nok det :)
Jeg hadde innsugstemp på mellom 70 og 75grader... Er visst ikke så veldig bra det. Trodde IC'en min var rimelig grei, men den er tydelighvis ikke det. Den er ca dobbelt så stor som original og ligger foran radiatoren.
Så da blir det vel bra! :)
Testa under mapping i stad.. hastigheter.. alle er ved 6000.
1. 80
2. 120
3. 170
4. ... stoppa ved litt over 5000omdr... GPS'en sa 208kmt...
Det var på lukket område ja, og ikke i trafikken! Kan si som så at jeg hadde bare kjørt 1km ca før jeg ga meg på 4. i 208... Går fint nå
Det går fort opp i fart. 0-100 går rimelig bra unna nå kan man si, når man nesten er der etter 1. gir.
Og jeg fant ut at det ikke er girkassa som lekker, men at det er olje som kommer opp av peilepinnehullet!!.. Jeg er i akutt behov av en peilepinne til 99 4-trinns. Det er den tynne typen. Så hvis noen har så skrik ut! Motorolje-peilepinne altså!
Fikk forresten kommentarer på IC'en... Den er for liten, så nå er ny bestillt. Fyller stort sett hele trynet på bilen. registret er 45breit, litt lavere enn 9000cooler og 7cm tykt. Blir vel bra nok det :)
Jeg hadde innsugstemp på mellom 70 og 75grader... Er visst ikke så veldig bra det. Trodde IC'en min var rimelig grei, men den er tydelighvis ikke det. Den er ca dobbelt så stor som original og ligger foran radiatoren.
Så da blir det vel bra! :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18