Ny Girkasse :)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Ny Girkasse :)

Legg inn av Mortimer-N18 » 21 jun 2005, 21:26

Nå er ny girkasse montert og jeg tviler på at noen slår utvekslinga!... :)

80kmt på 1.gir - 6000omdr
120kmt på 2.gir - 6000omdr
120kmt på 4.gir - 3000omdr

Raskt regnet når jeg har turtallsperre på 7000omdr så er det en toppfart på 280kmt det!! Lurer på om den kommer til å stå utestet gitt. og900 i over 250kmt er vel lite trygt vil jeg tro.. Ihvertfall med originalt understell.

Men kassa funker utmerket foreløpig ihvertfall :) Håper den holder seg :) Morro å passere 100kmt og gire til 3. med normalt turtall :) hehe

Hva ligger ng900 utvekslinga på? Er ikke den veldig lang på 3.gir?
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Re: Ny Girkasse :)

Legg inn av Griffin N430 » 21 jun 2005, 21:27

Mortimer skrev:Nå er ny girkasse montert og jeg tviler på at noen slår utvekslinga!... :)

80kmt på 1.gir - 6000omdr
120kmt på 2.gir - 6000omdr
120kmt på 4.gir - 3000omdr

Raskt regnet når jeg har turtallsperre på 7000omdr så er det en toppfart på 280kmt det!! Lurer på om den kommer til å stå utestet gitt. og900 i over 250kmt er vel lite trygt vil jeg tro.. Ihvertfall med originalt understell.

Men kassa funker utmerket foreløpig ihvertfall :) Håper den holder seg :) Morro å passere 100kmt og gire til 3. med normalt turtall :) hehe

Hva ligger ng900 utvekslinga på? Er ikke den veldig lang på 3.gir?
Høres rått ut!!

Spinner vel ikke på 3. giret nå!! :D :D hehe.....

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 21 jun 2005, 21:28

jeg gjør rundt ca 100 km/t 2.gir 7500 omdr
ca 170 km/t 3.gir 7000 omdr
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 21 jun 2005, 21:39

langt 3. på ng900 ja :)
Jeg har vel 160 på 3. rundt 6000omdr. Måtte le når jeg la den i 4. og ser 4000omdr i 160... er rimelig lange gir :)

Er forøvrig en 78modell 99GL kasse med 7'er primær.

Spinner dårlig på 3. nå ja.. Da blir jeg overrasket i tilfelle.. Jeg skal begrense effekten litt så jeg ikke knekker denne kassa med en gang. Blir jo dyrt i lengden å knuse girkasser i ett sett.. Men sånn er vel livet? :) nå får jeg meg jo servicebil også så da er jeg ikke avhengig av den bilen. :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 21 jun 2005, 21:44

8`er primær?

4. gearet ditt er likt som mitt 5.gear med 7`er primær, men du har jo lange 1,2,og 3 da. 8)

På gamle bilen min med 4trinn og 7`er hadde jeg ca 65 på 1.gear, og 105 på 2.gear ved turtallsperra.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 21 jun 2005, 21:46

Mortimer skrev: Er forøvrig en 78modell 99GL kasse med 7'er primær.
Du var før meg.....
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 21 jun 2005, 21:48

Med min orginale girkasse gjør 170 i 5. giret 4500omdr tror jeg... men det er vel standard på orginale 900 T8 M87 tenker jeg!! :roll:
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 21 jun 2005, 21:49

Sitter 7'er i den nå. 8'er blir for mye vil jeg tro... blir jo nesten som å kjøre i gang på 2.gir nå da. og så er de andre oppover nesten samme som 5gira. Jeg mener den 456-14 kassa jeg kjørte med tidligere ville ha 216kmt på 6000 i 5. Den jeg har nå har jo 240kmt på 6000 i 4. :)

Blir grei å kjøre langtur med da. Tenkte at 4gira kasse ville bli annerledes enn denne, men det er jo greit å ligge i 2000omdr i 80 :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 21 jun 2005, 21:53

Greit å spare bensin på langturer :P
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Kasse

Legg inn av Petter 900 T » 22 jun 2005, 06:17

Jeg har samme kasse, Bridgestone R dekk.

Min spinner på 3 med Diffbrems.........

Mren det er med 6 primær da :D

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 22 jun 2005, 08:04

Så du spinner på 3. ja. Men med 6'er primær så er vel hastigheten litt mindre vil jeg tro.. Jeg regner jo ikke med å spinne når jeg girer til 3. i 110kmt... :) Går vel sikkert med litt provosering da. 4.gir slapp jo på 5 trinnskassa mi så :) Bilen ligger i 80-90 og speedometeret i 160 :) hehe

Den tid den sorg. Er jo ikke noe mål å spinne ut alle gira heller... Bedre med godt grep og god aksellerasjon :)

Men skal si jeg merker forskjell på kamakslene. Kjørte med standard 9-5 kammer før og nå har jeg 9000Aero. Synes bilen går nesten like bra nå på 0.75 i ladetrykk i forhold til 1.2 før.. :) Så jeg gleder meg godt til i ettermiddag da jeg får nytt map og finjustert litt :) opp på 1.35-1.4bar igjen :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 22 jun 2005, 08:11

Det er langtopp du kjører med?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 22 jun 2005, 09:52

Det er en 2.1/2.3 liter langtopp ja. Helt original foruten matchporting av eksos til grenrøret.

Alle kammer passer om hverandre hvis det var det du lurte på. Korttoppen er akkurat lik på det området. Dekslene passer jo også om hverandre. Jeg har et ecopower deksel fra en 2001 modell jeg slipte vekk eco på nå :)

SAAB power :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 22 jun 2005, 19:04

på i'en er det veldig greit med tanke på kassa:) sperra slår inn på
50km/t i 1.
100 km/t i 2.
og ca 165km/t i 3.

men jeg sa ikke noe om hvor lang tid det tar å komme seg dit :wink:
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 22 jun 2005, 21:26

hehe, tar sikkert litt tid ja :)

Testa under mapping i stad.. hastigheter.. alle er ved 6000.
1. 80
2. 120
3. 170
4. ... stoppa ved litt over 5000omdr... GPS'en sa 208kmt...

Det var på lukket område ja, og ikke i trafikken! Kan si som så at jeg hadde bare kjørt 1km ca før jeg ga meg på 4. i 208... :) Går fint nå :)

Det går fort opp i fart. :) 0-100 går rimelig bra unna nå kan man si, når man nesten er der etter 1. gir. :)

Og jeg fant ut at det ikke er girkassa som lekker, men at det er olje som kommer opp av peilepinnehullet!!.. Jeg er i akutt behov av en peilepinne til 99 4-trinns. Det er den tynne typen. Så hvis noen har så skrik ut! :) Motorolje-peilepinne altså!

Fikk forresten kommentarer på IC'en... Den er for liten, så nå er ny bestillt. Fyller stort sett hele trynet på bilen. registret er 45breit, litt lavere enn 9000cooler og 7cm tykt. Blir vel bra nok det :):)
Jeg hadde innsugstemp på mellom 70 og 75grader... Er visst ikke så veldig bra det. Trodde IC'en min var rimelig grei, men den er tydelighvis ikke det. Den er ca dobbelt så stor som original og ligger foran radiatoren.

Så da blir det vel bra! :):)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Svar