Side 1 av 2

Konstatert "oilsludge" trenger råd

Lagt inn: 26 jun 2005, 22:06
av mlillemo
har en 00 9-5 kjøpt for halvt år siden med ikke komplett servicehefte.
Den slipper blårøyk ved oppstart innimellom, oftest om foregående kjøretur var kort (1-5 km). Har byttet slangen fra veivhuskåpa til oljefella, renset alle andre slanger/rør bortsett fra IC for olje. Hadde av ventilkåpa i helga og fant rester av "oilsludge der. Har byttet olje 2 ganger allerede siden jeg kjøpte den for å "rense" det jeg kan(kjørte kun 4000 mellom skiftene)Er det noen som kan komme med gode råd om hva jeg bør gjøre for å "reparere skaden" mest mulig? Har trykktestet turbo hos SAAB-verkstedet som konstaterte at det ikke er den som årsaker blårøyken.

slik

Lagt inn: 26 jun 2005, 22:38
av Petter 900 T
er vel et "oppdateringsett" til disse på veivhusventilasjonen.

Sjekk med Speedparts.

Petter

Lagt inn: 26 jun 2005, 23:19
av mlillemo
Hva med "oilsludgen"? Hva bør gjøres for å "rense"motoren for den dritten?

Lagt inn: 26 jun 2005, 23:38
av Tor N12
Er jo flere her på forumet som har dieselvasket motoren med hell, men det er jo mest på eldre biler...
Vet at Haugan har gjort dette på en 9-5.

sludge

Lagt inn: 27 jun 2005, 07:18
av Petter 900 T
Med bra ventilasjon, bra olje og varm motor blir det borte!

Petter

Lagt inn: 27 jun 2005, 17:51
av frkristiansen
Hva med disse fantastiske "engine flush" middlene som selges rundt om, er det noen av disse som kan være noe å teste ut og i såfall hvilke ?
Bare en ide og kanskje noen som har god erfaring med dette ? :roll:

Lagt inn: 27 jun 2005, 18:26
av Frode N220
Selg skiten - og kjøp øl for pengene :!: :D

Lagt inn: 27 jun 2005, 18:45
av saab9000aero
hvis du vasker den for mye innvendig ville eg anbefalt at du tar ned bunnpannen og gjort den rein også slik at olje silen ikke går seg tett

Lagt inn: 27 jun 2005, 21:26
av mlillemo
Hvor mye jobb er det å demontere bunnpanna? Er det samme type pakning som under toppdekslet eller må/bør den byttes om bunnpanna tas ned?

motpr

Lagt inn: 28 jun 2005, 05:45
av Petter 900 T
Vask med diesel, pakningen må byttes!

Petter

Lagt inn: 28 jun 2005, 07:55
av saab9000aero
finnes ikke pakning på bunnpannen på 95.kun pakningsstoff

Lagt inn: 28 jun 2005, 08:19
av mlillemo
saab9000aeron434 skrev:finnes ikke pakning på bunnpannen på 95.kun pakningsstoff
Pakningsstoff er da det samme som andre kaller pakningssement?

Lagt inn: 28 jun 2005, 12:33
av HappyCamper
Saab har 8 års garanti på T7 motorene pga oilsludge problemet. Garantien betinger at du har et komplett servicehefte, jeg vet ikke hvor mye som mangler i ditt, men det er kanskje en ide og sjekke med Saab om du får dette på garantien før du begynner å skru selv?

Jeg skal bytte til en stasjonsvogn pga plassbehov - jeg har lenge vurdert en 9-5 Estate, men jeg tror jeg står over pga disse motorproblemene. En teknisk ansvarlig på Saab Norge har vistnok en gang uttalt at klimaet i her oppe i norden er en medvirkende årsak til at smørekvaliteten i oljen reduseres radikalt etter bare 5000 km, og anbefalte hyppige oljeskift.

Ryktene sier at det kommer nok en ny oppdatering til veivhusventilasjonen til høsten, de som har kommet til nå har ikke vært gode nok til å løse problemet.

Dette har vi forsåvidt diskutert før : Veivhusventilasjon på T7

Lagt inn: 28 jun 2005, 13:18
av Macgeier
Bare en kommetar.
En mekaniker jeg snakket med sa at syntetisk olje er bedre enn mineralolje i starten (når begge er rene), MEN mineralojlen beholder gode smøreegenskaper selv om den blir kraftig forurenset OG skremmende: at syntetisk olje "knekker sammen" når forurensningen når ett visst nivå :cry:
Altså et dramatisk fall i smøreegenskaper når den har samlet opp nok skitt.

Kan ikke bekrefte at dette er sant, men det kan jammen virke sånn med motor ras både her og der......

Noen andre som kan bekrefte/avkrefte dette?

Oljevalg?

Lagt inn: 28 jun 2005, 22:14
av Frode N220
Drarn litt videre fra Mac'ern sitt innlegg. Leste Biltemas annonse i siste Vi Menn i dag. En oljeannonse, hvor Biltema prøver å forklare litt om olje på folkelig vis. Ikke at det direkte understøtter Mac'ern, men mye tyder på at det ikke er noen grunn til å bruke dyre helsyntetiske oljer, kanskje heller omvendt!
Kjøp billig syntetisk (som er mer enn god nok iflg bilprodusentenes spesifikasjoner) - bytt ofte og vær rik og lykkelig! :)