pd : Dont
Dump ventil p? min VIGGEN
Moderator: Moderatorer
Dump ventil på min VIGGEN
Hei noen som har erfaringer med dette ? går det ? mister jeg eller får jeg hester ? er det noen farer med dette osv osv osv 
and drive
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Det som er tanken med en dump ventil, er at når du slipper gassen så stenges gass-spjeldet på innsuget. Når dette lukkes produserer (spinner) fortsatt turboen rundt å lager luft. hvis ikke turboen skal gå fra kansje 100.000 rpm til 0 når spjeldet lukkes, er det noen som setter på en dump ventil. Det denne gjør er at trykket som er til overs går ut i friluft ved hjelp av denne ventilen, så det ikke blir så mye trykk at den bråstopper turboen..
Dumpen får du ingen hk av, men det gjør at turboen ikke stopper, ergo, turtallet blir høyere på den når du skal legge in neste gir og gi bånn pinne. Men det er mest for å ikke skade turboen.
På biler med LMM (luft mengde/masse) måler, går det ikke så bra med lufta da denne måler lufta som kommer inn via filteret. hvis noe av denne lufta blir blåst bort av dumpen, går bilen for feit i bensinblandinga. Dette siden det skal være et forhold imellom bensinog luft.
Det du kan gjøre er å sette på en dump som ikke dumper bort lufta, men bruker den igjen. Resirkulerbar.
Ring Speedparts!
Vi satt på en turboxs RFL på mammas aero en gang. Det gikk ikke!
Dumpen får du ingen hk av, men det gjør at turboen ikke stopper, ergo, turtallet blir høyere på den når du skal legge in neste gir og gi bånn pinne. Men det er mest for å ikke skade turboen.
På biler med LMM (luft mengde/masse) måler, går det ikke så bra med lufta da denne måler lufta som kommer inn via filteret. hvis noe av denne lufta blir blåst bort av dumpen, går bilen for feit i bensinblandinga. Dette siden det skal være et forhold imellom bensinog luft.
Det du kan gjøre er å sette på en dump som ikke dumper bort lufta, men bruker den igjen. Resirkulerbar.
Ring Speedparts!
Vi satt på en turboxs RFL på mammas aero en gang. Det gikk ikke!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
saab9000aero
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- SPEEDPARTS N327
- 2.0 bar

- Medlemsnummer: N327
- Navn: Speedparts Norway
- Bil: Norges raskeste SAAB
- Sted: Kjeller Vest 1 - 3
- Kontakt:
D1625
Speedparts D1625 resirk T7 = 1000.- rabatt = er på lager !
Bolton passform !!
Edit fra Moderator:
Det er et eget forum for leverandører til å poste reklame for sine egne produkter og tjenester. Vær vennlig å følg de enkle retningslinjene som er satt i forumet.
Bolton passform !!
Edit fra Moderator:
Det er et eget forum for leverandører til å poste reklame for sine egne produkter og tjenester. Vær vennlig å følg de enkle retningslinjene som er satt i forumet.
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no
www.speedparts.no
- Troll R
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N02
- Bil: saab 9-3 sc troll r
- Kontakt:
Re: Dump ventil på min VIGGEN
HeiMrViggen skrev:Hei noen som har erfaringer med dette ? går det ? mister jeg eller får jeg hester ? er det noen farer med dette osv osv osv
![]()
pd : Dontand drive
i og med at du har en hirsch bil hadde jeg sendt tommy utengen en mail eller en pm ang dette spm . tror han er den som kan svare best på dette spm .da programvaren som sitter i din bil er laget av han
molen hans er tutengen@hirsch-performance.ch
mvh
Kasper
En ventil er en ventil uavhengig om det er Nordic, BSR, Hirsch, SQR, ChipCenter, MapTun eller Mats som har vært i boksen med kålfingra sine.
Men, en ventil er ikke nødvendigvis en ventil når det kommer til motorstyrningssystemer som bruker luftmassemåler kontra mapsensor.
Derfor er det viktig at du bruker en resirkulerende avlastningsventil.
Det kommer ikke fram på Hirsch' hjemmeside at de bytter ut originalventilen, (det er vel "original"-trim...)men DEN kan du få billig, bare å bytte ut med no skikkelige saker, f.eks denne:
http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=304
Fargen passer jo bra under panseret ditt!
Men, en ventil er ikke nødvendigvis en ventil når det kommer til motorstyrningssystemer som bruker luftmassemåler kontra mapsensor.
Derfor er det viktig at du bruker en resirkulerende avlastningsventil.
Det kommer ikke fram på Hirsch' hjemmeside at de bytter ut originalventilen, (det er vel "original"-trim...)men DEN kan du få billig, bare å bytte ut med no skikkelige saker, f.eks denne:
http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=304
Fargen passer jo bra under panseret ditt!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce