Side 1 av 1

Dump ventil på min VIGGEN

Lagt inn: 13 jul 2005, 16:11
av MrViggen
Hei noen som har erfaringer med dette ? går det ? mister jeg eller får jeg hester ? er det noen farer med dette osv osv osv :-)


8)

pd : Dont :absolute: and drive

Lagt inn: 13 jul 2005, 18:02
av alex_ander3@hotmail.com
Det som er tanken med en dump ventil, er at når du slipper gassen så stenges gass-spjeldet på innsuget. Når dette lukkes produserer (spinner) fortsatt turboen rundt å lager luft. hvis ikke turboen skal gå fra kansje 100.000 rpm til 0 når spjeldet lukkes, er det noen som setter på en dump ventil. Det denne gjør er at trykket som er til overs går ut i friluft ved hjelp av denne ventilen, så det ikke blir så mye trykk at den bråstopper turboen..

Dumpen får du ingen hk av, men det gjør at turboen ikke stopper, ergo, turtallet blir høyere på den når du skal legge in neste gir og gi bånn pinne. Men det er mest for å ikke skade turboen.

På biler med LMM (luft mengde/masse) måler, går det ikke så bra med lufta da denne måler lufta som kommer inn via filteret. hvis noe av denne lufta blir blåst bort av dumpen, går bilen for feit i bensinblandinga. Dette siden det skal være et forhold imellom bensinog luft.

Det du kan gjøre er å sette på en dump som ikke dumper bort lufta, men bruker den igjen. Resirkulerbar.

Ring Speedparts!

Vi satt på en turboxs RFL på mammas aero en gang. Det gikk ikke!

Lagt inn: 13 jul 2005, 19:43
av saab9000aero
biler med T7 motorer går det ikke ann og montere dump ventil,du må ha den som resirkulerer luften.hvis ikke så får du motor lyset frem.hold deg til original,for det er jo den saab har utviklet motoren etter.

Lagt inn: 13 jul 2005, 20:56
av Zeronova
resirkulert skal de værra på T7 men original.. nei :lol:

kjøp en ny... hehe... akk som jeg skrev i de PM som du fikk...

//Ken

D1625

Lagt inn: 15 jul 2005, 13:09
av SPEEDPARTS N327
Speedparts D1625 resirk T7 = 1000.- rabatt = er på lager !

Bolton passform !! 8)

Edit fra Moderator:
Det er et eget forum for leverandører til å poste reklame for sine egne produkter og tjenester. Vær vennlig å følg de enkle retningslinjene som er satt i forumet.

Re: Dump ventil på min VIGGEN

Lagt inn: 15 jul 2005, 13:29
av Troll R
MrViggen skrev:Hei noen som har erfaringer med dette ? går det ? mister jeg eller får jeg hester ? er det noen farer med dette osv osv osv :-)


8)

pd : Dont :absolute: and drive
Hei

i og med at du har en hirsch bil hadde jeg sendt tommy utengen en mail eller en pm ang dette spm . tror han er den som kan svare best på dette spm .da programvaren som sitter i din bil er laget av han

molen hans er tutengen@hirsch-performance.ch

mvh

Kasper

Lagt inn: 17 jul 2005, 23:22
av MrViggen
jupp jeg har tlf nr hans. Det er han som har tunet og gjort alt med bilen.Han skulle ringe meg snart.

Lagt inn: 17 jul 2005, 23:55
av Rune N35
En ventil er en ventil uavhengig om det er Nordic, BSR, Hirsch, SQR, ChipCenter, MapTun eller Mats som har vært i boksen med kålfingra sine. :roll:

Men, en ventil er ikke nødvendigvis en ventil når det kommer til motorstyrningssystemer som bruker luftmassemåler kontra mapsensor.

Derfor er det viktig at du bruker en resirkulerende avlastningsventil.

Det kommer ikke fram på Hirsch' hjemmeside at de bytter ut originalventilen, (det er vel "original"-trim...)men DEN kan du få billig, bare å bytte ut med no skikkelige saker, f.eks denne:

http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=304

Fargen passer jo bra under panseret ditt!

Lagt inn: 22 jul 2005, 02:22
av MrViggen
Den var jo stilig da :-) dette skader ikke bilen på noe sett eller ?

Jeg skal maile Tommy og høre om ikke han har noen råd og om ikke han kan gjøre dette når han er i Norge neste gang