kjop av Saab 9000 turbo, hva ser man etter?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Tommy N528
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 31 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N528
Navn: Tommy H.
Sted: Oslo

kjop av Saab 9000 turbo, hva ser man etter?

Legg inn av Tommy N528 » 31 jul 2005, 10:38

Har aldri hatt Saab enda men er fryktelig sugen paa en. Hva ser man etter? Har sett litt paa 9000 CSE 2,0 t. 97 modell. Noen tips? :D

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 31 jul 2005, 11:54

Gå for en 2,3 l. med turbo, 170, 200 eller 225HK. Du vil merke at du trenger kreftene....., det er jo en forholdsvis stor og tung bil. Samt at det gir VELDIG mye kjøreglede. :D

Få tak i en med AERO-sideskjørt. Dørene er meget utsatt for steinsprut/rust og disse skjørtene beskytter bedre. Sjekk også for rust i bakre innerskjerm der tankpåfyllingen sitter + plateskjøten bak bakhjulene (under bilen).
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 31 jul 2005, 13:19

eg har en 900 aero tilsals hvis interesse.96 modell.bare til å gi en lyd så skal eg sende bilder.
Ting du bør se etter er:foringer foran/bak.motorfester.Bremser foran/bak.hør at det ikke er lyd i ballanse systemet,at alle servicer er fulgt.eg ville absolutt gått for en 2.3 turbo hvis mulig,mye bedre bil å kjøre samt billigere i drift

Brukeravatar
aero2001
Innlegg: 17
Registrert: 29 jul 2005, 01:00

Legg inn av aero2001 » 31 jul 2005, 13:47

Du burde se på 900 2l turbo 185hk, den er lettere o går meget bra...
Hadde en sånn for noen dager siden, var veldig glad i den... Aldri noe tull!

Pluss den kan du få nyse lyd fra når du slipper gassen! Du trenger bare en liten ting!!!! MORRO!!!!

En annen utrolig morro ting med saab er at folk trur ikke den går så fort, så du sjokkerer veldig folk! Beste jeg vet er o kjører fra dyre BMWèr osv..... Du skal se de utrykene til folk når du flyr forbi!!!! :)

Saab er bilen du får mest for pengene!! TRO meg!

Håper du finner en bra saab!!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 01 aug 2005, 22:13

De siste årsmodellene av Saab 9000 er meget driftsikre og de ruster lite..
Men noen ting kan man se etter:
Hør etter lyder fra register/ballanseaksler evt sjekk om dette er byttet.
Hvis det er byttet så sjekk om allt er byttet eller om det bare er dratt igjennom ny kjede. Har vært borti noen biler hvor de kun har byttet kjede men hvor man har fått problemer med balanseakslene etterpå, det er dyrt...
Hør også etter lyder fra girkassa, det er ikke mye tull med dem på de siste årsmodellene men Saab-kassene har aldri vært glad i lyskryss-gassing...
Øvre motorfestene bruker å ryke men nye fester fra powerflex koster ikke mye og de er nesten evigvarende. Det samme gjelder bakre bærebruforinger fram... De orginale blir fort dårlge men to nye powerflex koster mindre en 1 hos saab...

Som nevnt tidligere i tråden så sats på en 2.3t, de går rimeligere en 2-literen og har vesentlig bedre dreiemoment.

Hvis du kjøper en turbobil så sjekk også evt plombering på turboen og sjekk hvordan slangene ser ut på magnetventilen, da kan du fort få inntrykk av om noen har fiklet med turbotrykket... Ta også en titt rundt topp-pakningen og se etter lekasjer....

Lykke til med biljakten! Tipper du blir strålende fornøyd med en 9k.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar