Side 1 av 1
Saab og RWD
Lagt inn: 03 aug 2005, 23:27
av TurboKK N473
Kvifor har Saab aldri produsert ein bil med rwd, og også 4wd? Eg synest at Saab er geniale bilar, og det einaste som er bakdelen med dei er at dei trekker på framhjula. Med dei nydelige turbomotorane dei har, so er det på ein måte synd at det meste av kreftene går vekk i hjulspinn og understyring.
Hadde min og900 hatt bakhjulstrekk hadde det våre den perfekte bil
Er det andre som er einige med meg? Og kan nokon fortelle litt meir om historia kvifor Saab alltid har hatt fwd, og ikkje hatt rwd for meir sportslege bilar som kunne konkurrere mot f.eks BMW (om der er noko historie bak det

)
Og eit siste spørsmål. Er det mulig å få f.eks ein og900 ombygd til rwd, godkjent for gatebruk i Norge? Om det er mulig må det bli noko eg skal ha gjort i løpet av livet

Lagt inn: 04 aug 2005, 00:50
av Eirik N310
Vel, nå har jeg ingen vitenskapelige fakta på dette, og dette blir kun synsing, men Saab har jo alltid fokusert på sikkerhet, og fwd er jo idiotsikkert på glatta. At det er billigere å produsere fwd-biler er vel kanskje også en faktor.. AWD kommer jo nå på 9-7 og 9-2'en, og muligens på nye 9-5... ;p
Lagt inn: 04 aug 2005, 05:07
av Griffin N430
Blir aldri en ordentlig SAAB med RWD.

Lagt inn: 04 aug 2005, 09:52
av Jørgen N237
har for meg at det ble gjort på første saaben for å spare plass og utgifter.. Etter dette har det på en måte hengt igjen..
Lagt inn: 08 aug 2005, 22:12
av TurboKK N473
Men angående ombygging og godkjenning. Er det mulig å få ein og900 med bakhjulstrekk godkjent for gatebruk i Norge?
Lagt inn: 08 aug 2005, 22:24
av Petter 900 T
TurboKK_N473 skrev:Men angående ombygging og godkjenning. Er det mulig å få ein og900 med bakhjulstrekk godkjent for gatebruk i Norge?
jepp, ikkeno problem.
Kjøp en ferdig bil i sverige, toll inn og registrer i Norge, heia EØS.....
Petter
Lagt inn: 09 aug 2005, 11:07
av Zeronova
hej folkens!! jeg driver med ett projekt nå.. en 900ng som de skal bli RWD på.. men akk nå står de stille.. mekanikern min jobber ikke nå... men muligheten finns:D
//Ken
Lagt inn: 09 aug 2005, 15:55
av TurboKK N473
Petter-900-T skrev:TurboKK_N473 skrev:Men angående ombygging og godkjenning. Er det mulig å få ein og900 med bakhjulstrekk godkjent for gatebruk i Norge?
jepp, ikkeno problem.
Kjøp en ferdig bil i sverige, toll inn og registrer i Norge, heia EØS.....
Petter
Men er det so lett å finne ein ombygd bil til salgs da? Og til ein overkommelig pris?
Og pga. EØS so burde no det vel vere mulig å bygd om og godkjent ein bil i norge, om ein har dei rette papira. Eller hur?
Lagt inn: 09 aug 2005, 21:06
av Gunnar N326
Når Saab begynte med biler lagde de små biler(,relativt sett),og forhjulstrekk var kanskje billigere å produsere, men også blandt mange ansett som fremtiden for sikre biler til helårs veibruk. Husk det var lite salting på denne tida, og Saab var kanskje DET beste du kunne ta deg fram med på vinteren.At nesten alle andre også kom med fwd etterhvert viser at det var noe som folk kjøpte, både for egenskaper og pris. Nå har pendelen svingt tilbake, biler nå for tiden er mye sterkere og tyngre,(merkes på styring,tourqe steering,) og sladdekjelkene har fått elektroniske støttehjul som gjør at til og med bestemor kan kjøre MB eller B*W til butikken en fin vinterdag

Så kan du legge til at folk fortsatt er utrolig konservative, "i en stor fin bil må vi ha bakhjulstrekk", joda, det har sine fordeler, men det er ikke så enkelt som B*W skal ha det til i sine fine nye anonser, som faktisk ligner litt på anonseserien til 9-5 for få år siden...
Dersom alle B*W har 50/50 vektfordeling(merkelig påstand, en 2liter og en 3liter i samme karosseri kan umulig gi samme balanse!), hva skjer da med vektfordelingen når det er passasjerer ombord?

Mener å ha lest at en 9000 med 4 personer ombord har nær 50/50 vektfordeling.. Hva vil du helst dra på familietur med da.....
