Side 1 av 1

Hvem har rett ang Viggen min tro ? og hva kan jeg gjøre mer.

Lagt inn: 01 sep 2005, 00:05
av MrViggen
Kjøpte bilen for litt siden og fikk oppgitt at bilen hadde mellom 300 og 320 HK. Dette bekreftet også Tommy Utengen per tlf til meg. Når jeg var borte på Speedparts for 1 mnd siden, sa jeg dette.
Men da de tittet ned under panseret mitt, fikk jeg beskjed om at dette ikke stemte.
Jeg lurte på hvordan de kunne se det og fikk da beskjed om at siden jeg ikke hadde gjort noe med luftfilteret (open air kit) eller noe ville ikke motoren klare og hente ut mer en maxs 280 hk eller noe.
De kjente jo til Tommy sine tanker rundt dette med og sette på open air kit men , sier på sin side at dette ikke er skaldelig for bilen..

mine spørsmål er da som følger

hvordan tanker har dere om dette med luft filter, hva bør og ikke bør jeg gjøre med dette ?

hjelper det noe og sette på en annen ventil (dump ventil eller noe annet)

åssen kan jeg finne ut relativt nøyaktig hvor mye hester som er i bilen uten og ta den med til biltilsynet og få en hel haug med ditt og datt fra dem ?

Hva mer kan jeg gjøre for og gjøre bilen min enda mer "kanon" :-)

Har lyst til og få 333 HK i bilen... hvorfor ? fordi da blir det en
:twisted: "Half a Devil" :twisted: (666 nr of the beast for dere som ikke viste det da :shock: )

ps: Tommy hvis du leser dette kan ikke du skrive inn hva som er gjort med bilen, jeg har ikke helt oversikten selv ser du ...


Håper på noen svar :-)

Lagt inn: 01 sep 2005, 04:57
av Rune N35
Bestill time hos TS Racing på Roverud, få kjørt bilen på rulla. Da får du et tall ihvertfall, og den rulla skal være ganske streng..

Lagt inn: 01 sep 2005, 05:10
av Troll R
hvilken mekanikker kan titte under panseret på en bil og si hvor mange hester du har :shock: ????? blir som og spå fremtiden i en sølepytt ....
tror nok Tommy har rett han er ikke en person som driver med tull .

det er en grunn til at bilene må på rulle for og se ant hester .... selv med like steg varierer bilene kraftig i ant hk .

forskjellen på dette med open air er jo også fordi hans programvare ikke er laget for biler med open air kontra bsr sin som har tatt høyde for open air .....

man trennger ikke open air så lenge feks luftrørene inni boksen (og boksen )har økt størelse kontra orginal .jeg måtte fjerne open air og sette inn luftfilter boks fra aero da denne ga mere luft inn pga større rør.

grunne er at bilen viste (tror det var 10% feil under bensinadapsjon noe som resulterte i at bilen gikk for fett/magert og det er ikke bra med open air ...+ at masse måler ryker raskere noe som er en liten kostbar sak .



håper dette ga deg noen opplysninger har ikke tid til og skrive mer må på jobb

mvh

Kasper 8)








8

Lagt inn: 01 sep 2005, 10:19
av Kjetiln122
Er det kanskje behov for et rulletreff???
Har veldig lyst selv å se hvor mange hk jeg har i bilen....

Når det gjelder djeveltallet 666, så er det fler nå som sier at det er 616 som er djeveltallet

Lagt inn: 01 sep 2005, 18:15
av Fjord30
kasper N02 skrev:hvilken mekanikker kan titte under panseret på en bil og si hvor mange hester du har :shock: ????? blir som og spå fremtiden i en sølepytt ....
tror nok Tommy har rett han er ikke en person som driver med tull .

det er en grunn til at bilene må på rulle for og se ant hester .... selv med like steg varierer bilene kraftig i ant hk .

forskjellen på dette med open air er jo også fordi hans programvare ikke er laget for biler med open air kontra bsr sin som har tatt høyde for open air .....

man trennger ikke open air så lenge feks luftrørene inni boksen (og boksen )har økt størelse kontra orginal .jeg måtte fjerne open air og sette inn luftfilter boks fra aero da denne ga mere luft inn pga større rør.

grunne er at bilen viste (tror det var 10% feil under bensinadapsjon noe som resulterte i at bilen gikk for fett/magert og det er ikke bra med open air ...+ at masse måler ryker raskere noe som er en liten kostbar sak .



håper dette ga deg noen opplysninger har ikke tid til og skrive mer må på jobb

mvh

Kasper 8)




8
Her er info på Viggen steg 3 ifra http://www.hirsch-performance.com

Skjønner ikke at det skal være noe å diskutere en gang 280 hk - 400 NM PUNKTUM.........

Uansett hva denne Tommy måtte mene....

Lagt inn: 01 sep 2005, 18:25
av Mortimer-N18
Ikke vits å diskutere dette fram og tilbake. Er motoren satt til å yte den effekten så er den det. er jo ikke sikkert det er et standard trimprogram i den. Går ann å lage egne program vet dere ;)

Så uansett hva den ene trimforhandleren måtte mene så er det ikke dermed sagt at den andre er bort i natta feil.

Husk det til neste gang, og så holder vi oss til topicen som var hva folk mener om open air filter på en Luftmassestyrt motor.

Nå er det i luften at det skal settes i gang et rulletreff nå snart, så da kan du jo komme og se hvor mye motoren din yter :) En gang for alle :)

Lagt inn: 01 sep 2005, 20:41
av utengen
Hei

Fjord 30 wrote:
Her er info på Viggen steg 3 ifra http://www.hirsch-performance.com

Skjønner ikke at det skal være noe å diskutere en gang "" 280 hk - 400 NM "" PUNKTUM.........

Uansett hva denne Tommy måtte mene....


Sorry men, det er ikke noe normalt steg 3 :-) Denne har større turbo, intercooler mere bensin...mm

Ta rede på litt fakta før dere sier noe, eller kikker under panseret :-)

Open air finnes jo ikke i noen 93 viggen step3, fra noen forhandler, ikke en gang SPeedparts til sitt 300hk kit til viggen :-) :-)

ang luftmassemålere og open air om det er bra eller dårlig, har blitt diskutert før og det finnes og lese på trimm forumet, og sikkert også på manga andre bilforum, bare og søke. luftfilter tester finnes det mange av også.
Link fra Svenske forumet
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ht=openair

Hirsch Performance har eller kommer ikke til og ta fram noe tuningkit med openairfilter til biler med luftmassemåler for salg.

Riktig link til Hirsch-performance er ikke .com uten .ch
gammel link fra en engelsk forhandler du fant :-)

Mvh

Tommy Utengen

treff

Lagt inn: 01 sep 2005, 20:41
av Petter 900 T
Jeg skal mappe bilen min neste torsdag, på dagtid.......

han kunne ikke helgen før Gatebil, ellers kunne vi tatt en samling!

Kommer tilbake med mer info når dette er utført!! 8)

Petter

Lagt inn: 01 sep 2005, 21:51
av TurboKK N473
Spørsmålet om openairfilter vs. originalfilterboks er ein sak for den gjengen her :P

Lagt inn: 01 sep 2005, 21:57
av MrViggen
Hei takk for mange og nyttige svar ! Ikke meningen og starte noen krangel i miljøet... :-) Bilen skal på rulle så fort som muligheten gir seg så kan vi jo vente i spenning til dette skjer da :-)

Mange nyttige svar her inne som jeg virkelig satte pris på . ! godt at vi ikke har like meninger alle sammen , da hadde dette blitt et kjedelig forum...

En ting er sikkert og det er at jeg er veldig fornøyd med bilen min og at mange har sett rart på meg under en liten "kapp kjøring " er ikke og legge skjul på. deribland noen porshe og bmw M5 med fler... :-)

Få i gang rulla så stiller jeg opp med bilen min, :-) håper noen får dette til snart da :-)

Lagt inn: 02 sep 2005, 07:32
av Troll R
Fjord30 skrev:
kasper N02 skrev:hvilken mekanikker kan titte under panseret på en bil og si hvor mange hester du har :shock: ????? blir som og spå fremtiden i en sølepytt ....
tror nok Tommy har rett han er ikke en person som driver med tull .

det er en grunn til at bilene må på rulle for og se ant hester .... selv med like steg varierer bilene kraftig i ant hk .

forskjellen på dette med open air er jo også fordi hans programvare ikke er laget for biler med open air kontra bsr sin som har tatt høyde for open air .....

man trennger ikke open air så lenge feks luftrørene inni boksen (og boksen )har økt størelse kontra orginal .jeg måtte fjerne open air og sette inn luftfilter boks fra aero da denne ga mere luft inn pga større rør.

grunne er at bilen viste (tror det var 10% feil under bensinadapsjon noe som resulterte i at bilen gikk for fett/magert og det er ikke bra med open air ...+ at masse måler ryker raskere noe som er en liten kostbar sak .



håper dette ga deg noen opplysninger har ikke tid til og skrive mer må på jobb

mvh

Kasper 8)




8
Her er info på Viggen steg 3 ifra http://www.hirsch-performance.com

Skjønner ikke at det skal være noe å diskutere en gang 280 hk - 400 NM PUNKTUM.........

Uansett hva denne Tommy måtte mene....

:roll: :roll: :roll:
tror Denne Tommy er den mest kvalifiserte til og si om dette stemmer eller ikke,,,det er jo han som har laget dette og jeg stoler heller på en som har utvikklet program vare i 15 år en noen som har drevet med dette i 1 år( med montering og ikke utvikkling) .....gjør deres egne meninger men jeg har prøvd begge sider og funnet det som blir min leverandør livet ut .

og det er grunn til at de er de eneste som er tuv godkjente....

mvh

Kasper

Lagt inn: 02 sep 2005, 07:39
av Troll R
Fjord30 skrev:
kasper N02 skrev:hvilken mekanikker kan titte under panseret på en bil og si hvor mange hester du har :shock: ????? blir som og spå fremtiden i en sølepytt ....
tror nok Tommy har rett han er ikke en person som driver med tull .

det er en grunn til at bilene må på rulle for og se ant hester .... selv med like steg varierer bilene kraftig i ant hk .

forskjellen på dette med open air er jo også fordi hans programvare ikke er laget for biler med open air kontra bsr sin som har tatt høyde for open air .....

man trennger ikke open air så lenge feks luftrørene inni boksen (og boksen )har økt størelse kontra orginal .jeg måtte fjerne open air og sette inn luftfilter boks fra aero da denne ga mere luft inn pga større rør.

grunne er at bilen viste (tror det var 10% feil under bensinadapsjon noe som resulterte i at bilen gikk for fett/magert og det er ikke bra med open air ...+ at masse måler ryker raskere noe som er en liten kostbar sak .



håper dette ga deg noen opplysninger har ikke tid til og skrive mer må på jobb

mvh

Kasper 8)




8
Her er info på Viggen steg 3 ifra http://www.hirsch-performance.com

Skjønner ikke at det skal være noe å diskutere en gang 280 hk - 400 NM PUNKTUM.........

Uansett hva denne Tommy måtte mene....

Uansett så kan man ikke se under pansere og se om det er ett steg 1-2-eller 3 og si, jaaaa du har nok bare 281,5 hk. det ikke mulig ,det er det jeg skal frem til .
ingen greier det, selv ikke spå damene .


det har ikke noe og si om den yter 250hk eller 350 hk men hvilken seriøs forhandler kan si noe slikt ,uten og mene at det er ett forsok på og svart male andre leverandører .
men da har de valgt feil leverandør og bryne seg på for det finnes ikke en mer seriøs leverandør ......


mvh

Kaspe :shock:

Lagt inn: 02 sep 2005, 08:29
av Mortimer-N18
Sklir litt ut her nå... Tror mrViggen har fått svar på det han har spurt om og dermed så stenger jeg tråden.