Side 1 av 1

Slitt foring?

Lagt inn: 01 okt 2003, 19:25
av Gjest
Har nylig kjøpt en 1989 Saab 9000i 2,0i, og har funnet en feil jeg dessverre ikke oppdaget under prøvekjøringa. Ved plutselig gasspådrag fra tomgang, i 2. og 3. gir, smeller det noe helt jævlig fra høyre framhjul. Det høres som om bilen svinger fram og tilbake mellom to punkter i festene mellom hjulopphenget og bilen, og hver gang den treffer hver ende smeller det.

Jeg mistenker foring som må byttes i beste fall. Er dette dyrt? Har noen vært borti noe liknende?

Lagt inn: 01 okt 2003, 22:24
av Børre N17
Bare som et tips: Er det ikke noe med øvre motorfestet på 9000? Det sitter på høyre side så det kan jo være det og. Mener å ha sett noe om det et sted, og at de vrir det 90 grader eller noe? Noen Fiat-eiere som vet?
Hvis det er hjulet som flytter seg, burde du merke at den drar til siden når du gir på/slakker av.

Lagt inn: 02 okt 2003, 10:20
av Batman
Beklager at jeg bare kom på som Gjest.

Var hos Saab her i Tromsø, og de sa at det øvre motorfestet måtte skiftes. For dette skulle de ha 2600 kroner, 1000 i deler og 1600 i arbeid. Er dette for dyrt? Noen som kan gjøre det billigere?

Lagt inn: 07 okt 2003, 13:34
av Trond N47
Lancia Croma - eier her (eller var det Fiat 164 / Alfa Thema?)

Har nylig skiftet den ene foringen på det øvre motorfestet på min niotusen, det er ikke snakk om at SAABN bruker mere enn en halv time på å bytte begge foringene i det øvre motorfestet. Foringen som sitter på motoren presser de ut med spesialverktøy, og den i karosseriet bytter jeg på 5 minutter selv. Deleprisene var derimot som forventet hvis det gjelder begge foringene.


Og til Børre som tydeligvis aldri har kjørt en bil (les SAAB) uten gulvmontert nøkkel kan jeg bare gi følgende advarsel:

Prøv aldri en 9000 aero, du vil aldri bli fornøyd med bilen din etterpå.

Lagt inn: 07 okt 2003, 15:17
av Mortimer-N18
Trond N47 skrev:
Og til Børre som tydeligvis aldri har kjørt en bil (les SAAB) uten gulvmontert nøkkel kan jeg bare gi følgende advarsel:

Prøv aldri en 9000 aero, du vil aldri bli fornøyd med bilen din etterpå.
Kan du utdype hvorfor en ikke skal bli fornøyd etterpå? Er det interiør, kjørefølelse, motorkraft eller kanskje kombinasjon av alt?

Lagt inn: 07 okt 2003, 20:52
av Hjelle, N6
Trond N47 skrev: Og til Børre som tydeligvis aldri har kjørt en bil (les SAAB) uten gulvmontert nøkkel kan jeg bare gi følgende advarsel:

Prøv aldri en 9000 aero, du vil aldri bli fornøyd med bilen din etterpå.
Har då køyrt litt 9000 2.3T (200hk++), og kan ikkje seie at eg vart so veldig imponert. Eg skal glatt innrømme at bilen gikk betre enn 900-en (den 2.3T motoren er vel noko av det beste SAAB har laga), men totalpakka 900 gir deg slo 9k-en ikkje. Klart det hadde kanskje vore betre om bilen hadde hatt Aero-stolar, manuell kasse og litt stivare chassi (som eg reknar med Aero har), men det fysste inntrykket en får når en set seg inn, stiller inn setet og glid uti trafikken, det ugjer ihvertfall med meg mykje at heilheitsinntrykket av bilen. Derfor - eg har køyrt ein bil som appelerar meir enn 900:an, og det er 9-5 Aero/3.0 TiD.

Lagt inn: 08 okt 2003, 12:52
av Trond N47
Det er vel først og fremst snakk om kjøreegenskaper og rå kraft. Desverre leverte SAAB sine standard 9000 fra 92- med alt for myke fjærer og dempere. Men aero fikk beholde den faste fjæringen fra tidlige Talladega og aero modeller.

9-5 aero blir desverre som en svamp i kurvene i sammenligning, altfor myk og altfor langsom styrerespons. Når 9000 aero er tilbake på plass etter en fullfelts unnamanøver (elgtest), så har 9-5'en såvidt kommet seg over i venstrefeltet og er i ferd med å slippe med rumpa.

Jeg er imidlertid helt enig med deg om at en og900 har stort potensiale til å gi sportslige kjøreegenskaper. Alle mine rekordnoteringer er satt med gamle 900'er. Har kjørt en senket og oppstivet 900 t16 med 17 tommere og den henger nesten like godt på veien som 9000 (og mye bedre enn alle andre modeller før 9-3 SS).

Men bortimot 20 cm større sporbredde og akselavstand gjør underverker med stabiliteten, og atpåtil beholder 9000 komforten når den stives opp.

SAAB Croma aero - ulv i fåreklær!

Lagt inn: 08 okt 2003, 22:55
av Hjelle, N6
Trond N47 skrev:9-5 aero blir desverre som en svamp i kurvene i sammenligning, altfor myk og altfor langsom styrerespons. Når 9000 aero er tilbake på plass etter en fullfelts unnamanøver (elgtest), så har 9-5'en såvidt kommet seg over i venstrefeltet og er i ferd med å slippe med rumpa.
Men, ein 9-5 må oppgraderast med andre demparar og fjører, evt. grøvare stabstag...
Trond N47 skrev:Jeg er imidlertid helt enig med deg om at en og900 har stort potensiale til å gi sportslige kjøreegenskaper. Alle mine rekordnoteringer er satt med gamle 900'er. Har kjørt en senket og oppstivet 900 t16 med 17 tommere og den henger nesten like godt på veien som 9000 (og mye bedre enn alle andre modeller før 9-3 SS).

Men bortimot 20 cm større sporbredde og akselavstand gjør underverker med stabiliteten, og atpåtil beholder 9000 komforten når den stives opp.

SAAB Croma aero - ulv i fåreklær!
Ein standard 9k kan vel også gjerast lik Aero-en, kva bør en då satse på når det gjeld fjører/demparar?
9k-en føles som du seier mykje meir stabil enn 900:an min i høgre hastigheiter, men det er nok nokre foringar som skal byttast iløpet av vinteren, bla panhardstag-foringane har eg hørt at det skal gjere underverk. 16" hjul er også under vurdering (selfølgelig Aero med polert kant)... :)

Lagt inn: 09 okt 2003, 08:22
av frkristiansen
Jeg har jo som kjent en 9-5 varebil som har litt påkostet understell. Under SAAB weekend nå i sommer kjørte jeg på Kinnekulle ring sammen med alle 9000 som fins i sverige (nesten) mange av dem var værstinger, og hadde sogar gate sliks på. Til tross for dette holdt jeg de fleste bak meg, kom for bi noen og ble forbi kjørt av en stk gærning som jeg ikke regner med, for han satset alt hele tide, og det gjorde ikke jeg. Jeg har forøverig hatt en 9000 turbo 175 HK 2 liter som jeg hadde i 2 år får 9-5 og jeg må si at lancian var grei nok den men kan ikke måle seg med 9-5 en. ) 9000 var modifisert i understellet på lik linje med 9-5 en i dag. Men det er min mening.

Lagt inn: 09 okt 2003, 09:17
av Trond N47
Til siste innlegg må jeg unnskylde meg og si at jeg aldri har prøvd en 9-5 fra 02- med modifisert understell. Har hørt rykter om at det begynner å bli bra da. Min sammenligning var mellom standard utstyrte aero-modeller av 9000 og 9-5 (2000 mod).


For å få en standard 9000 brukbar må en bytte fjærer og dempere til noe stivere (og styr for all del unna progressive fjærer/dempere). Standard aerofjærer og gule Koni er en rimelig og grei løsning der komforten kan beholdes. Fram til 91/92 modell bør fremre krengningsstabilisator byttes med den som sitter i aero og nyere modeller. Samtidig må alle foringer være i god stand. Hvis noen skal byttes må det selvsagt kjøpes nye i polyurethan.

Og felger dekk bør helst ligge et sted mellom 16 og 18". Og dekkene må være gode sportsdekk med høy hastighetsmerking. Har man lite penger og må benytte 15 tommerne så kjør ihvertfall 205/55 VR-dekk, alt annet vrir og vrenger sånn på seg at en likegodt kan kjøre Lada.

Er man ekstrem kan man bygge med støtdemperstag fram/bak, 1" krengningsstabilisatorer, magic camber...


91 9000 2,3 turbo S

Lagt inn: 09 okt 2003, 09:47
av Batman
Mye kule tips her om understell, det er der jeg kommer til å legge pengene først, slik at når gromfelgene kommer blir det bare kronen på veigrepsverket.

Jeg betalte 1010,- for en gummiforing og momentstaget, forhandleren jeg kjøpte bilen hos skifter dette gratis neste onsdag.