Side 1 av 1
Fjusking ved pådrag
Lagt inn: 15 nov 2005, 18:53
av Anders N95
Har en 86 mod. 900 med oppjustert trykk. Når jeg gir gass, og trykkmåleren nærmer seg overtrykk, altså akkurat når jeg går over i overtrykk, så hender det at bilen fjusker noe alvorlig... hva kan dette være? kjennes ikke bra ut, men bilen går bra for det..
Lagt inn: 15 nov 2005, 22:10
av Saab900STCR
Något med tändningen att göra.
Högt cylindertryck före tändning är något som vi har i alla turbo-bilar.
Det är som en vindpust på ett stearinljus för gnistan från tändstiftet.
Mvh Anders
Lagt inn: 16 nov 2005, 11:56
av Macgeier
Har du oppjustert trykk, så MÅ du oppjustere trykkvakta også.
Hvis ikke så hikker motoren kraftig når max trykk overstiges (max trykk bestemmes av trykkvakta). Trykkvakta kutter bensintilførsel og du får hodet nærmere frontruta på et øyeblikk

Lagt inn: 16 nov 2005, 13:19
av Pål N526
du kan teste dette ved å bypasse trykkvakta..

Lagt inn: 16 nov 2005, 13:52
av Anders N95
Trykkvakta er stilt opp, så det er ingen problem. Men det er kraftigere når det regner/er fuktig i været, så tror kanskje det har med fukt en eller annen plass...men prøver å skru ned trykket først så får jeg se.
Lagt inn: 16 nov 2005, 14:23
av Macgeier
Anders N95 skrev:Trykkvakta er stilt opp, så det er ingen problem. Men det er kraftigere når det regner/er fuktig i været, så tror kanskje det har med fukt en eller annen plass...men prøver å skru ned trykket først så får jeg se.
Høres ut som du har eksakt det samme problemet som har dukket opp hos meg.
Har byttet plugger, fordeler, rotor, bypass ventil.
De vise menn anbefaler å minke åpningen på pluggene og dette tror jeg på (har ikke fått tid til å prøve).
Lagt inn: 16 nov 2005, 15:55
av Pål N526
man skal ikke miske distansen på pluggene.. assa.. det man gjør da er jo bare å gjemme bort et annet problem.. det som gjør at bilen din fusker under fuktig vær, er sikkert noe med tendingssystemet ditt.. det du gjør er å starte med å bytte rotor, så fordelerhus, så plugglendninger(inkl. coil).. etter dette kan du begynne å feilsøke på tendingsgiveren.. veit ikke om du har hall sensor eller stift, men tror det er hallsensor, og den er simpel og feilsøke.. bare bytt det andre først, så skal vi se om det ordner seg..
NB! HUSK å være nøye med å reigjøre inne i rotorhuset, det er VELDIG lett å få overslag, hvis det er SMÅ sprekker her og der..
Hvordan?
Lagt inn: 16 nov 2005, 21:03
av Viggen-51
Anders N95 skrev:Trykkvakta er stilt opp, så det er ingen problem. Men det er kraftigere når det regner/er fuktig i været, så tror kanskje det har med fukt en eller annen plass...men prøver å skru ned trykket først så får jeg se.
Hvordan stiller du opp trykkvakta?
Er det noen av de "plomberte" skruene på "baksida" av enheten?

Re: Hvordan?
Lagt inn: 17 nov 2005, 18:48
av Hjelle, N6
Viggen-51 skrev:Anders N95 skrev:Trykkvakta er stilt opp, så det er ingen problem. Men det er kraftigere når det regner/er fuktig i været, så tror kanskje det har med fukt en eller annen plass...men prøver å skru ned trykket først så får jeg se.
Hvordan stiller du opp trykkvakta?
Er det noen av de "plomberte" skruene på "baksida" av enheten?

Trykkvakta ligg under dashbordet, og den vert justert med eit vanlig skrujern, huskar ikkje om det er flat eller stjerne. Huskar ikkje i farta kva eit tørn gjorde i antall bar, men det finn du nok om du tek eit søk på "justere trykkvakt". Mon tru om det var 0.25 bar pr tørn?