Side 1 av 2
"Kakling" ved oppstart av kald motor.
Lagt inn: 16 nov 2005, 22:01
av TurboKK N473
No i det siste når det har blitt litt kaldare (rundt 0 grader +/- 2-3 grader), har det vore litt "kakling" frå motor like etter oppstart. Tek slutt etter ei 4-5 sek. Går ut frå at det er ventiltrykkarane.
Men spørsmålet er: Eg kjøre med Shell Helix 5W-40 (fullsynt.) olje. Er det feil viskositet på denne årstida?
Lagt inn: 16 nov 2005, 22:48
av 9000 Geir N371
5W (første siffer - egenskap ved kald-temp) antyder at oljen e ganske tynnflytende ved kalde tempraturer så det skal gå greit. Du får olje ned i 0W og, men eg har kjørt med 5W-40 eller 5W-50 alltid uten problem. Året rundt.
Kanskje det kan være et annet problem? Noe som fryser litt en plass? Eg har ikkje så god peiling, men viskositeten skal være grei...
Lagt inn: 16 nov 2005, 23:00
av kenny n277
mest sansynlig er det ventiltrykkerne ja, oljen renner ut når den står så tar det noen sec før den rekker opp igjen, hadde sånn på min gammle 9000, den var sånn så lenge jeg hadde den (4 år) ble ikke verre heller, jo kaldere det er jo tregere blir oljen,
Lagt inn: 17 nov 2005, 08:13
av Jørgen N237
Merket dette jeg også, men har kjørt mineral før, kjører semisyntetisk nå, ingen lyd.. Selv ikke i dag med 3 minus..
Lagt inn: 18 nov 2005, 00:09
av TurboKK N473
kenny n277 skrev:mest sansynlig er det ventiltrykkerne ja, oljen renner ut når den står så tar det noen sec før den rekker opp igjen, hadde sånn på min gammle 9000, den var sånn så lenge jeg hadde den (4 år) ble ikke verre heller, jo kaldere det er jo tregere blir oljen,
Får håpe det går bra i minst 4 år med meg også da

Lagt inn: 18 nov 2005, 14:18
av kenny n277
det må en jo bare håpe på,, men hvis det er den lyden jeg tror det er, så er det ikke så farlig, min motor kjører enda den 1 år senere, er ikke blitt noe verre, bare ta det pent når den er kald,

Lagt inn: 18 nov 2005, 16:24
av TurboKK N473
kenny n277 skrev:...bare ta det pent når den er kald,

Det gjer eg alltid

Lagt inn: 22 nov 2005, 15:31
av Trond N47
Bytt olje og filter så forsvinner ofte lyden.
Lagt inn: 22 nov 2005, 17:15
av TurboKK N473
Trond N47 skrev:Bytt olje og filter så forsvinner ofte lyden.
Oljen og filteret er jo "kun" 2500km/4mnd gamal. Eller tenker du på å bytte til olje med annan viskositet?
Lyden i seg sjølv plagar meg ikkje noko, men tenker på om det er noko som ikkje er so veldig bra for motoren.
Lagt inn: 22 nov 2005, 19:42
av Pål N526
du kunne jo ha tatt av topplokket å cammene, og rensa hydrøylløfterne... men da må man ta det stk. vis, hvis ikke blir det KUN ROT..
Lagt inn: 22 nov 2005, 20:55
av TurboLars N383
Hvis man har hydrauliske ventilløftere så får man leve med litt "ventilbanking" når man har veldig kald motor . Det kommer seg som sagt veldig fort ettersom oljetrykket i motoren stiger .
Dette er vel ganske vanlig og er ikke så farlig tror jeg

Lagt inn: 23 nov 2005, 00:44
av TurboKK N473
Ja, håpar det ikkje er so farleg. Har lite lyst til å demontere toppen igjen

Lagt inn: 23 nov 2005, 07:41
av Macgeier
TurboKK N473 skrev:Ja, håpar det ikkje er so farleg. Har lite lyst til å demontere toppen igjen

Det er helt normalt med T16 kakling rett etter oppstart på kald motor. Min T16 har hatt dette siden jeg kjøpte bilen, har kjørt 235.000km med denne og bilen har nå gått 447.900 km, så kaklingen kan ikke være mye skadelig...
Kjører med halsyntetisk olje.
Det hjelper selvfølgelig med rens av ventilløfterene, man kan nesten bli kvitt lyden på den måten. Rens fjerner kaklingen nesten helt, fra 5 minutters kakling ned til sekunder.
Rens kan enten gjøres via den tungvinte måten ved å ta ut ventiltrykkerene, eller den lettvinte og tidlige omtalt dieselrens (som også renser oljekanalene i hele motoren).
Lagt inn: 23 nov 2005, 08:37
av JvP N587
Bilen min kakler også litt når den er kald varer som regel i rundt 30 sec etter man starter og kjøre, Godt og høre at dette ikke er noe kritisk galt

Lagt inn: 11 des 2005, 14:47
av toraw
Jeg hadde samme raklingen på en 87 og900. Lyden forsvant etter QMI motorvask og motorbehandling. For 3 uker siden behandlet jeg kameratens 88 og900.Bilen var en lat 118 hk.Resultatet er etter reklamen.Motoren går stillere,temperaturen går ned.Mer kraft i motoren.Motorens tomgangsturtall øker.Nå har jeg prøvd flere av QMI produktene, med gode resultater.På gearkassa valgte jeg mineraloljen til Quaker State.Fikk som nevnt tidligere "ny kasse".