Hjelle, N6 skrev:TT N12 skrev:SAE 80 er jo ganske mye tykkere enn den oljen som er der orginalt, har du prøvd å kjørt et stykke slik at oljen blir varm? Blir den bedre da?
Tja, køyrde vel rundt halvanna-to mil istad når det skjedde no sist, so om en må køyre lengre enn det får eg berre bytte til ein annan olje. Somsagt kom dette etter oljeskiftet, kassa vart dårligare etter det, den funka egentlig tipptopp før oljebytte. Vart bytta berre for å ha gjordt det.
Nokon som har partnr. på rette olja, evt har ein meir gjengs olje enn QS-oljen å anbefale? Er vel SAAB MTF0063 som er å anbefale viss ikkje?
Saab og gir-oljer er vel ett kapitel for seg.
1) standard er jo fremdeles motorolje ( mineral ! ) som jo i utgangspunktet har helt andre egenskaper enn en riktig girolje....
2) bytte anbefales bare i samband med overhaling ! Synes meg litt sent om en sier det sånn..
Om man bor som jeg ( her kan det bli riktig kaldt ( - 20 -- - 40 grader), blir i alle fall giringen noe tung på vintern med standardolje.
Som jeg ser det behöver gearoljen ha noen få grunnleggende egenskaper:
- tåle trykk ( hög belastning på tannhjulene og diff når man slipper lös 250-280 Hk)
- gi bra smöring også når det er kaldt ( også bra for giroverföringen i kulde ) og Saab er ju ikke kjent for å väre lett-girte en gang på sommeren.
- viskositet som garanterer en bra oljefilm også med varm gearkasse ( höyhastighet på Autobahn tex )
- den får ikke virke korroderende på gearkassen ( såkalte gulmetaller er fölsomme )
Så litt om "undermidlet" MFT 0063 ( Manual Transmission Fluid ).
Har en bil med denne oljen som jeg ikke har rukket å bytte til min egen olje på, var hos en STOR Saab-forhandler, man slo frem og tilbake i bökene og kom fram til at denne oljen var utgått fra sortementet. Erstattningen heter GM Getriebeöl med flg no 1#9120541 1940768 GR.4.581
Oljen er rödbrun.
Det var hva Saab kunne hjelpe meg med.
Det ble oljebytte istedetfor til den oljen jeg har brukt i mer enn 10 års tid.
Shell Transaxle oil, 75W-90, fyller spec API GL-5, MIL-L-2105D
Jeg har gearkasser som har gått 500 000 eller mer med denne oljen, min SAAB 900 GLE ( manuell ) gikk pent i over 1000000 km og er fremdeles ok, men noe slarkete i girföringen. Fyller mine krav til varme og kulde, er alltid lett-girt.
Dette er jo en helsyntet-olje, dvs den mest moderne teknologien, og meget mer lettflytende enn mineraloljer i regel er, noe som man kan ha i minne når man starter en kald vinterdag. Hvem av dere skulle drömme om å bruke mineralolje i motoren nu for tiden, jeg bare spör ?
At det ble Shell var en ren tilfeldighet, jeg tror ikke denne oljen er hverken dårligere eller bedre enn andre merker med samme specifikasjon ( API GL-5, MIL-L-2105D ). Selv kjöper jeg den på 20 l dunk, blir bedre pris da, men den finns sikkert i mindre flasker også.
Med mine mange mil, tror jeg nok at det ville värt avslört om oljen var dårlig..... ( Det eneste girkassehavariet jeg har hatt skjedde forövrig med en bil der jeg ikke hadde rukket å bytte til Shell-oljen -- men det kan jo väre en tilfeldighet, den kassa hadde vel i alle fall 300-400 000 km på nacken. )
Personlig tror jeg att det er mange myter ute og går når det gjelder SAAB og giroljer. Den förste og viktigste er att man ikke behöver bytte oljen iblandt.
Bytt olje, så forlenger du sikkert livet på kassen. Att syntetoljer ikke skal brukes tror jeg henger med fra anbefalingen om å bruke motorolje i gearkassen, syntetmotorolje skall ikke brukes, bare mineral. Men att syntet giroljer ( som ju er spesielt utviklede for girkasser) ikke kan brukes tror jeg er kvalifisert tull !!
Jeg har gjemt det beste til sist; Shelloljen er anbefalt av Porsche og Ferrari... Duger den for dem, da duger den for meg også.
Personlig tror jeg att det spiller ingen större rolle om det står Quaker State, Statoil, Hydro, Shell eller Esso på flasken, bare oljen blir byttet og spesifikasjonene er de rette.